• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.704
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen cosmos, det är nog en sats, en stor och en liten tror jag med stor flex på längden.

Annars så går det väl ev. med de rostfria buntbanden, så får du några över som kan vara bra att ha med sig till div. nödrep. söderut under färd.
(Det är troligen till den inre knuten som bandet skall vara till....?)

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.955
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen cosmos, det är nog en sats, en stor och en liten tror jag med stor flex på längden.

Annars så går det väl ev. med de rostfria buntbanden, så får du några över som kan vara bra att ha med sig till div. nödrep. söderut under färd.
(Det är troligen till den inre knuten som bandet skall vara till....?)

M.v.h. JANKRO.
Det är väl oftast damasken på yttre knuten som ger sig?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.704
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är väl oftast damasken på yttre knuten som ger sig?
Ja, men nu ramlade den nya drivaxeln itur när stora staget till framvagnen inte var fast monterat vid flytt av bilen.
Den inre drivknuten sitter inte ihop alls utom med damasken om man drar för hårt i den.
(Lite inside info skall erkännas ;) och se inlägg #165.)

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Allt är ju nytt och mycket riktigt är det spår i damasken eller rättare sagt ser det ut som två spår i drivknuten där damasken ska passa i, har förmodligen att göra med att det ska vara tätt sen är det ett spår i damaskens utsida där man fixerar den så att den glider ut.
Gäller att bredden inte är för stor inte heller för liten.
I teorin borde man kunna kränga på buntbandet eftersom det är gummi, i praktiken blir det nog svårt och att släppa på bandet blir nog svårt eftersom det är pressat ihop och av rostfritt stål vilket brukar göra att det spricker om man gör lite våld på det.
Förmodar att det inte är helt ogörligt i en nödsituation eftersom det inte sitter på plats.
På biltemas variant av lås används ju en speciell tång med en liten platta mellan käftarna förmodligen för att platta till det hela när man klämmer ihop det. Tittade på stora slang klämmor som man lätt skulle få dit men de var ganska breda och skruven man spänner ihop det med väger ju och den ska ju rotera visserligen inte med högt varvtal men ändå onödigt.
Fanns även svarta buntband också något breda som var starka såldes i 100 pack för 250kr.
Det blir således biltemas buntband i stål 4 st 94kr så har jag extra. Lätt att montera, vill gärna inte ge mej ut på vägarna utan att ha fixat det, sånt brukar staffa sej.
Träffade en trevlig man från Finspång med en fiat husbil 90-tal gissar jag som hade ett knepigt fel med splinsen på yttre drivknuten. Han påstod att de var glappa och att det märktes tydligt och ville ha något medel som skulle ta bort glappet om han drog åt hjulbulten så försvann det några dagar för att komma tillbaka igen.
Nu tror jag personligen inte att det kunde vara på det viset utan ett annat fel defekt bricka t.ex eller annat fel som spricka någonstans eller t.o.m. att casterstaget efter montering av drivknuten glappat upp eller andra bultar som släppt.
Jag skickar den frågan vidare till JANKRO!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.955
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Allt är ju nytt och mycket riktigt är det spår i damasken eller rättare sagt ser det ut som två spår i drivknuten där damasken ska passa i, har förmodligen att göra med att det ska vara tätt sen är det ett spår i damaskens utsida där man fixerar den så att den glider ut.
Gäller att bredden inte är för stor inte heller för liten.
I teorin borde man kunna kränga på buntbandet eftersom det är gummi, i praktiken blir det nog svårt och att släppa på bandet blir nog svårt eftersom det är pressat ihop och av rostfritt stål vilket brukar göra att det spricker om man gör lite våld på det.
Förmodar att det inte är helt ogörligt i en nödsituation eftersom det inte sitter på plats.
På biltemas variant av lås används ju en speciell tång med en liten platta mellan käftarna förmodligen för att platta till det hela när man klämmer ihop det. Tittade på stora slang klämmor som man lätt skulle få dit men de var ganska breda och skruven man spänner ihop det med väger ju och den ska ju rotera visserligen inte med högt varvtal men ändå onödigt.
Fanns även svarta buntband också något breda som var starka såldes i 100 pack för 250kr.
Det blir således biltemas buntband i stål 4 st 94kr så har jag extra. Lätt att montera, vill gärna inte ge mej ut på vägarna utan att ha fixat det, sånt brukar staffa sej.
Träffade en trevlig man från Finspång med en fiat husbil 90-tal gissar jag som hade ett knepigt fel med splinsen på yttre drivknuten. Han påstod att de var glappa och att det märktes tydligt och ville ha något medel som skulle ta bort glappet om han drog åt hjulbulten så försvann det några dagar för att komma tillbaka igen.
Nu tror jag personligen inte att det kunde vara på det viset utan ett annat fel defekt bricka t.ex eller annat fel som spricka någonstans eller t.o.m. att casterstaget efter montering av drivknuten glappat upp eller andra bultar som släppt.
Jag skickar den frågan vidare till JANKRO!
Han drog väl inte åt ordentligt, det är rejält moment som krävs, på min Typ 230 Maxi är det 50Kgm åtdragningsmoment, sedan måste man låsa muttern genom att slå in låsningen i spåret på drivaxeln.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Han drog väl inte åt ordentligt, det är rejält moment som krävs, på min Typ 230 Maxi är det 50Kgm åtdragningsmoment, sedan måste man låsa muttern genom att slå in låsningen i spåret på drivaxeln.
Han pratade om 52kg det är en massa med 1 m förlängare, jag sen är det ju lite underligt man förstör ju brickan med att slå in låsningen. Har aldrig hört talas om att det skulle bli glappt i splinsen och om så vore skulle det knappt kunna märkas och drivknuten kan ju inte röra på sej. Kanske bromsoket sitter löst. Eller lagerna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.955
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Han pratade om 52kg det är en massa med 1 m förlängare, jag sen är det ju lite underligt man förstör ju brickan med att slå in låsningen. Har aldrig hört talas om att det skulle bli glappt i splinsen och om så vore skulle det knappt kunna märkas och drivknuten kan ju inte röra på sej. Kanske bromsoket sitter löst. Eller lagerna.
Det är inte brickan man låser med, utan en fläns på muttern man knackar in i spåret, i varje fall på en typ 230.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.704
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det är en fläns på muttern även i första generationen som man slår in i ett spår i axeln, eller t.o.m. på två ställen.
Cosmos skrev 90-tal. Men om det nu är en av första generationen t.o.m. -94 så hålls ju även hjullagrens spel samman av drivaxelns mutter och det blir ju glapp på en gång om muttern släpper....?
Det kan ju vara så att "någon" har kört länge med dåligt dragen mutter så splinesen har glappat upp sig helt enkelt och nu kan röra lite på sig även om det är draget, men då kommer funderingen, är den lite nyare med fasta lager så kan det säkert ske, men om den är äldre så borde hjullagren farit väldigt illa också....

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag köpte buntbanden av rostrfritt stål på biltema, stämde inte riktigt med onlinekatalogen, man fick 10st för 100kr. Då har jag råd att misslyckas, ska bara leta upp den enda tången som alltid klarat att klippa av saker det står pianowire på den och är säkert från 70-talet verkar inte gå att ta död på den!
Den andra klamman som säkert passar exakt kräver nog specialtången fär att bli bra och det var en dyr en som gör två saker på en gång en vanlig hovtång blir ju one shoot försök liggande obekvämt på marken.
Och naturligtvis glömde jag hylsa 23 till stora muttern fram, ska ju byta det inre gummit på den högra sidan men det är ingen brådska. Håller på och skickar efter damasken till växelspaken en stor reva där och egentligen skulle jag skruva isär och titta hur det ser ut innan jag beställer. Är nästan säker på att revan uppkom av att någon varit där och då kan det se illa ut.
Men samtidigt blir ju inte bilen körbar då.
Ska upp och mäta på taket verkar som det ska gå att få dit en 100w solpanel där 1x0,5m flexibel bara att limma direkt.
Det har ju blivit billiga kommer hemfrån amazon.se på en vecka gratis frakt. 700kr!
Funderar på om det inte räcker med en enkel pwm-laddare, skulle hellre vilja ha en riktig inverterladdare som jag föredrar kalla mppt laddare. Men i billiga segmentet är det mycket tjuv och rackarspel med benämningarna.
Jag vet att många köper victron men där har det tydligen varit problem enl. ett antal recensioner av duktigt folk så att den har laddat ur och t.o.m. dödat batterier.
Sen går bara blåtanden några meter och jag vill ju gärna kolla allt när den står på tomten utan att springa ut när man ändå måste kolla på mobilen eftersom det inte finns display.
Men jag får väl ta en sak i taget men med 100ah lifpo4 kan man ju tänka sej en inverter och micro. Men det är väl egentligen att krångla till saker. En lös 50w kan ju räcka till driften, och när man kör blir ju allt ändå laddat.
Eller kanske inte funderar på om det inte i min bil är vattentäta skott mellan bobatteri och startbatteri, startbatteriet verkar inte bli laddat när jag kopplar in elen utan bara när jag kör och då verkar batterierna i vissa lägen bli hopkopplade och bobatteriet fyller snabbt på startbatteriet.
Finns en strömbrytare på instrumentbrädan och en analog voltmeter men hur den mäter och om det har någon annan funktion än att visa spänningen på respektive batterier vet jag inte, har ju inte kört mer än några mil totalt.
Jag hatar när någon hobbypulare varit inne och kopplat hellre än bra.
Hade en folkabuss inredd med sängar väldigt listigt gjort. Men minst 10m kabel fick jag rensa bort under instrumentbrädan.
En hel del regn idag och i Norrköping var det ganska tråkigt väder. Gick inte att fika på biltema vilket är standard men en låång kö gjorde det omöjligt man ser vart semesterfirarna tagit vägen likaså begagnat affärerna var fulla med folk mest kvinnor naturligtvis männen hade väl flytt.
Ganska typiskt semesterväder.
Ska besikta toyotan ska leta reda på säkerhetsbältena där bak, den ska ju gå att besikta utan sätena och dom har jag ingen nytta av sparar 60kg och har mer plats att frakta.
Jag har inte sett till den mannen och hans husbil det är ju fullt med husbilar häromkring de flesta gissar jag 80-90tal.

Jag var nog en av de första i Finspång men det var 9 år sedan och alla tar ju efter mej, jag var helt först med elsparkcykel också men alla tar efter, blir ju så att flocken följer ledaren.....
 
Toppen