• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.936
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen cosmos, det är nog en sats, en stor och en liten tror jag med stor flex på längden.

Annars så går det väl ev. med de rostfria buntbanden, så får du några över som kan vara bra att ha med sig till div. nödrep. söderut under färd.
(Det är troligen till den inre knuten som bandet skall vara till....?)

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.376
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen cosmos, det är nog en sats, en stor och en liten tror jag med stor flex på längden.

Annars så går det väl ev. med de rostfria buntbanden, så får du några över som kan vara bra att ha med sig till div. nödrep. söderut under färd.
(Det är troligen till den inre knuten som bandet skall vara till....?)

M.v.h. JANKRO.
Det är väl oftast damasken på yttre knuten som ger sig?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.936
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är väl oftast damasken på yttre knuten som ger sig?
Ja, men nu ramlade den nya drivaxeln itur när stora staget till framvagnen inte var fast monterat vid flytt av bilen.
Den inre drivknuten sitter inte ihop alls utom med damasken om man drar för hårt i den.
(Lite inside info skall erkännas ;) och se inlägg #165.)

M.v.h. JANKRO.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Allt är ju nytt och mycket riktigt är det spår i damasken eller rättare sagt ser det ut som två spår i drivknuten där damasken ska passa i, har förmodligen att göra med att det ska vara tätt sen är det ett spår i damaskens utsida där man fixerar den så att den glider ut.
Gäller att bredden inte är för stor inte heller för liten.
I teorin borde man kunna kränga på buntbandet eftersom det är gummi, i praktiken blir det nog svårt och att släppa på bandet blir nog svårt eftersom det är pressat ihop och av rostfritt stål vilket brukar göra att det spricker om man gör lite våld på det.
Förmodar att det inte är helt ogörligt i en nödsituation eftersom det inte sitter på plats.
På biltemas variant av lås används ju en speciell tång med en liten platta mellan käftarna förmodligen för att platta till det hela när man klämmer ihop det. Tittade på stora slang klämmor som man lätt skulle få dit men de var ganska breda och skruven man spänner ihop det med väger ju och den ska ju rotera visserligen inte med högt varvtal men ändå onödigt.
Fanns även svarta buntband också något breda som var starka såldes i 100 pack för 250kr.
Det blir således biltemas buntband i stål 4 st 94kr så har jag extra. Lätt att montera, vill gärna inte ge mej ut på vägarna utan att ha fixat det, sånt brukar staffa sej.
Träffade en trevlig man från Finspång med en fiat husbil 90-tal gissar jag som hade ett knepigt fel med splinsen på yttre drivknuten. Han påstod att de var glappa och att det märktes tydligt och ville ha något medel som skulle ta bort glappet om han drog åt hjulbulten så försvann det några dagar för att komma tillbaka igen.
Nu tror jag personligen inte att det kunde vara på det viset utan ett annat fel defekt bricka t.ex eller annat fel som spricka någonstans eller t.o.m. att casterstaget efter montering av drivknuten glappat upp eller andra bultar som släppt.
Jag skickar den frågan vidare till JANKRO!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.376
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Allt är ju nytt och mycket riktigt är det spår i damasken eller rättare sagt ser det ut som två spår i drivknuten där damasken ska passa i, har förmodligen att göra med att det ska vara tätt sen är det ett spår i damaskens utsida där man fixerar den så att den glider ut.
Gäller att bredden inte är för stor inte heller för liten.
I teorin borde man kunna kränga på buntbandet eftersom det är gummi, i praktiken blir det nog svårt och att släppa på bandet blir nog svårt eftersom det är pressat ihop och av rostfritt stål vilket brukar göra att det spricker om man gör lite våld på det.
Förmodar att det inte är helt ogörligt i en nödsituation eftersom det inte sitter på plats.
På biltemas variant av lås används ju en speciell tång med en liten platta mellan käftarna förmodligen för att platta till det hela när man klämmer ihop det. Tittade på stora slang klämmor som man lätt skulle få dit men de var ganska breda och skruven man spänner ihop det med väger ju och den ska ju rotera visserligen inte med högt varvtal men ändå onödigt.
Fanns även svarta buntband också något breda som var starka såldes i 100 pack för 250kr.
Det blir således biltemas buntband i stål 4 st 94kr så har jag extra. Lätt att montera, vill gärna inte ge mej ut på vägarna utan att ha fixat det, sånt brukar staffa sej.
Träffade en trevlig man från Finspång med en fiat husbil 90-tal gissar jag som hade ett knepigt fel med splinsen på yttre drivknuten. Han påstod att de var glappa och att det märktes tydligt och ville ha något medel som skulle ta bort glappet om han drog åt hjulbulten så försvann det några dagar för att komma tillbaka igen.
Nu tror jag personligen inte att det kunde vara på det viset utan ett annat fel defekt bricka t.ex eller annat fel som spricka någonstans eller t.o.m. att casterstaget efter montering av drivknuten glappat upp eller andra bultar som släppt.
Jag skickar den frågan vidare till JANKRO!
Han drog väl inte åt ordentligt, det är rejält moment som krävs, på min Typ 230 Maxi är det 50Kgm åtdragningsmoment, sedan måste man låsa muttern genom att slå in låsningen i spåret på drivaxeln.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Han drog väl inte åt ordentligt, det är rejält moment som krävs, på min Typ 230 Maxi är det 50Kgm åtdragningsmoment, sedan måste man låsa muttern genom att slå in låsningen i spåret på drivaxeln.
Han pratade om 52kg det är en massa med 1 m förlängare, jag sen är det ju lite underligt man förstör ju brickan med att slå in låsningen. Har aldrig hört talas om att det skulle bli glappt i splinsen och om så vore skulle det knappt kunna märkas och drivknuten kan ju inte röra på sej. Kanske bromsoket sitter löst. Eller lagerna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.376
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Han pratade om 52kg det är en massa med 1 m förlängare, jag sen är det ju lite underligt man förstör ju brickan med att slå in låsningen. Har aldrig hört talas om att det skulle bli glappt i splinsen och om så vore skulle det knappt kunna märkas och drivknuten kan ju inte röra på sej. Kanske bromsoket sitter löst. Eller lagerna.
Det är inte brickan man låser med, utan en fläns på muttern man knackar in i spåret, i varje fall på en typ 230.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.936
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det är en fläns på muttern även i första generationen som man slår in i ett spår i axeln, eller t.o.m. på två ställen.
Cosmos skrev 90-tal. Men om det nu är en av första generationen t.o.m. -94 så hålls ju även hjullagrens spel samman av drivaxelns mutter och det blir ju glapp på en gång om muttern släpper....?
Det kan ju vara så att "någon" har kört länge med dåligt dragen mutter så splinesen har glappat upp sig helt enkelt och nu kan röra lite på sig även om det är draget, men då kommer funderingen, är den lite nyare med fasta lager så kan det säkert ske, men om den är äldre så borde hjullagren farit väldigt illa också....

M.v.h. JANKRO.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag köpte buntbanden av rostrfritt stål på biltema, stämde inte riktigt med onlinekatalogen, man fick 10st för 100kr. Då har jag råd att misslyckas, ska bara leta upp den enda tången som alltid klarat att klippa av saker det står pianowire på den och är säkert från 70-talet verkar inte gå att ta död på den!
Den andra klamman som säkert passar exakt kräver nog specialtången fär att bli bra och det var en dyr en som gör två saker på en gång en vanlig hovtång blir ju one shoot försök liggande obekvämt på marken.
Och naturligtvis glömde jag hylsa 23 till stora muttern fram, ska ju byta det inre gummit på den högra sidan men det är ingen brådska. Håller på och skickar efter damasken till växelspaken en stor reva där och egentligen skulle jag skruva isär och titta hur det ser ut innan jag beställer. Är nästan säker på att revan uppkom av att någon varit där och då kan det se illa ut.
Men samtidigt blir ju inte bilen körbar då.
Ska upp och mäta på taket verkar som det ska gå att få dit en 100w solpanel där 1x0,5m flexibel bara att limma direkt.
Det har ju blivit billiga kommer hemfrån amazon.se på en vecka gratis frakt. 700kr!
Funderar på om det inte räcker med en enkel pwm-laddare, skulle hellre vilja ha en riktig inverterladdare som jag föredrar kalla mppt laddare. Men i billiga segmentet är det mycket tjuv och rackarspel med benämningarna.
Jag vet att många köper victron men där har det tydligen varit problem enl. ett antal recensioner av duktigt folk så att den har laddat ur och t.o.m. dödat batterier.
Sen går bara blåtanden några meter och jag vill ju gärna kolla allt när den står på tomten utan att springa ut när man ändå måste kolla på mobilen eftersom det inte finns display.
Men jag får väl ta en sak i taget men med 100ah lifpo4 kan man ju tänka sej en inverter och micro. Men det är väl egentligen att krångla till saker. En lös 50w kan ju räcka till driften, och när man kör blir ju allt ändå laddat.
Eller kanske inte funderar på om det inte i min bil är vattentäta skott mellan bobatteri och startbatteri, startbatteriet verkar inte bli laddat när jag kopplar in elen utan bara när jag kör och då verkar batterierna i vissa lägen bli hopkopplade och bobatteriet fyller snabbt på startbatteriet.
Finns en strömbrytare på instrumentbrädan och en analog voltmeter men hur den mäter och om det har någon annan funktion än att visa spänningen på respektive batterier vet jag inte, har ju inte kört mer än några mil totalt.
Jag hatar när någon hobbypulare varit inne och kopplat hellre än bra.
Hade en folkabuss inredd med sängar väldigt listigt gjort. Men minst 10m kabel fick jag rensa bort under instrumentbrädan.
En hel del regn idag och i Norrköping var det ganska tråkigt väder. Gick inte att fika på biltema vilket är standard men en låång kö gjorde det omöjligt man ser vart semesterfirarna tagit vägen likaså begagnat affärerna var fulla med folk mest kvinnor naturligtvis männen hade väl flytt.
Ganska typiskt semesterväder.
Ska besikta toyotan ska leta reda på säkerhetsbältena där bak, den ska ju gå att besikta utan sätena och dom har jag ingen nytta av sparar 60kg och har mer plats att frakta.
Jag har inte sett till den mannen och hans husbil det är ju fullt med husbilar häromkring de flesta gissar jag 80-90tal.

Jag var nog en av de första i Finspång men det var 9 år sedan och alla tar ju efter mej, jag var helt först med elsparkcykel också men alla tar efter, blir ju så att flocken följer ledaren.....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Äntligen sol och inget regn, rullade ut en gammal matta körde upp ena hjulet på ramp så jag kunde komma under bilen.
fick dit buntbandet av stål och lyckades dra åt det med hjälp av tänger allt var kladdigt av svart fett.
Fick ta ett varv till eftersom det gamla bandet f.öv. likadant fast något bredare visade sej omöjligt att kapa.
2 sek med den batteridrivna vinkelslipen så var det klart.
Låg och tittade under och kollade och begrundade slarviga reparatörer då jag såg något jag sett förut när jag fick hjälp med en drivaxel. En klick fett hade letat sig ut från yttre drivknuten när jag torkat av såg jag ett jack som från en skruvmejsel som stuckit hål på damasken.
Nu var det ju nära den smala änden men man undrar ju hur folk jobbar. Aldrig mer denna verkstad, jag skulle vilja säga aldrig mer en verkstad.
Min erfarenhet av verkstäder under många år är att de lagar ett fel men åstadkommer två.
Detta är ingen isolerad händelse, Eftersom drivaxlarna var nya fanns det ingen orsak att köra en mejsel genom damasken.
Förra gången det hände fick jag ligga på en camping och göra rent och limma laglappar till en innerslang blir kanske tvungen att göra samma nu.
Blev lite provkörning passade på att handla och bilen är smidig eftersom den inte är längre än många bilar och vändradien är väldigt liten. Tyckte den gick väldigt tyst i motorn mot förut RVS kanske har börjat göra verkan eller så håller jag på att bli döv. Avsevärt behagligare körning jämfört med den gamla.
En tråkig nyhet de invaderande banditerna har hittat hit min son vaknade av en kraftig explosion det var en bil som sprängdes den fattade eld liksom de som stod bredvid innan brandkåren hann släcka. Han bor i ett mera invandrartätt område där de boende undan för undan bytts ut mot knepigt folk narkotika säljs polisen vet om det åker dit med en målad bil och sitter och tittar några tillslag blir det aldrig.
Jag misstänker att den tiden kommer när folk samlar sej och beväpnar sej och löser problemet, det behövs bara en tändande gnista så kommer det bli vilda västern.
Men nu får man vara positiv finns en del att fixa med och skingra tankarna. På senhösten efter besiktning kan det vara dags att köra söderut, kanske inte ända till spanien sol och bad är ju inte min grej i tyskland finns det ju mycket att se som jag missat det har ju bara blivit ett transferland där man sett vintern övergå i höst.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Besvärligt att backa med lilla husbilen, den gamla hade jag backkamera på ett tag men vintern tog den. Sen blev det att hoppa ut både en och två gånger och gå runt och titta. alla som haft en sån här gammal bil vet att man behöver trappsteg som man inte har för att komma ut och in.
Jag letade på amazon och hittade den här.

Backkamera.jpg

Den är trådlös vill inte ha en kabel hänga i taket och vara ivägen. Och var ska man ha en display instrumentbrädan är upptagen av en klocka volt meter surfplatta. Backspegeln verkar suveränt eftersom det är ju där man tittar i vanliga fall, men i min bil ser man inte säskilt mycket. Beställde i lördags 20/7 den 22/7 fick jag meddelande att hämta den 500m härifrån.
Har provkört lite inne och den fungerar bra 5" skärm räcker bra sitter ju i bra läge också. Det är gummiband på baksidan av spegeln som man sätter runt backspegeln en kontakt med cigtändar kontakt ansluter man och drar ned runt fönstret till uttaget . Själva kameran sätter man vid en vanlig bil vid nummerplåten finns lite grejer med till det. Eftersom det blir ganska enkel installation i husbilen kommer den sitta på ena bakdörren och ta strömmen från en panel inne vid köket. inget som kommer synas utåt men ändå lätt att komma åt. Viktigt med inställningen så att hjälplinjerna hamnar rätt har vant mej att använda dom på toyotan.
Ser ut som en väldigt enkel inkoppling, den kommer från AEG vilken man inte tror gör kameror så det är nog kina men med tysk kontroll så borde det vara bra kvalite.
Jag köpte den sista som förmodligen är demokörd men såg inga skador men man såg det på förpackningen.
Kommer att kännas betydligt tryggare att backa när jag fått den monterad vilket borde bli lätt till skillnad från en del annat som lätt blir liggandes. Kommer nog köra den hela tiden som en backspegel vill jag inte det så bara att stänga av den så fösvinner skärmen och man har en stor backspegel istället så man förlorar inget. Naturligtvis kan jag koppla den till backlampan då kommer den bara vara igång när backljuset är tänt.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag har jag besiktat Toyotan mycket bra protokoll bromsar helt perfekt co2 väldigt låga värden är ju miljöbil. Ingen rost såg väldigt bra under det brukar de inte göra. Helt perfekt och inga problem med ledlamporna i strålkastarna. Skulle vlja råda alla att lägga de extrapengarna eftersom de håller mycket längre otroligt mycket bättre ljus och drar 50w mindre och en annan sak jag har väldigt många små tunna sprickor i plasten på strålkastarna vilket jag tror kommer från att det blivit varmt från Halogenlamporna. De är inte gratis.
Lamporna har sjunkit i pris sen jag köpte och jag tänker kosta på husbilen samma, när det är mörkt och regnar är de väldigt bra.
Att bilen är i så fint skick beror egentligen inte på mej utan på förre ägaren HasseK som verkligen skött den bra och jag har faktiskt inte servat den sen jag köpte den. Eftersom allt var i tiptop skick då. Nyservat och nyrekondad och lika fin i lacken idag.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Har du möjlighet att lägga en länk, eller tipsa om vad man ska googla på för att hitta glödlamporna?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
De finns på Amazon.se och är förmodligen billigaste stället att köpa från det var det förra året när jag handlade nästan 1800kr men är billigare nu. Finns en lista att ladda ned så man kan se om ens bil är med där. Det kan vara lite bök med gummibälgen när man monterar det är bra att man kopplar in lampan via kontakten blir enklare då. Halvljuset drar 23w mot halogen 55w den går betydligt svalare. betydligt kraftigare ljus och riktigt vitt med en distinkt avgränsning på ljuset.
osram.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
De finns på Amazon.se och är förmodligen billigaste stället att köpa från det var det förra året när jag handlade nästan 1800kr men är billigare nu. Finns en lista att ladda ned så man kan se om ens bil är med där. Det kan vara lite bök med gummibälgen när man monterar det är bra att man kopplar in lampan via kontakten blir enklare då. Halvljuset drar 23w mot halogen 55w den går betydligt svalare. betydligt kraftigare ljus och riktigt vitt med en distinkt avgränsning på ljuset.
Visa bilaga 235172
Att den går kallare är endast en fördel på den varma årstiden, under vintern kan/är det tom en nackdel.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Att den går kallare är endast en fördel på den varma årstiden, under vintern kan/är det tom en nackdel.
Eftersom plasten på nutidens bilar är så bräcklig att den inte tål värme och förmodligen finns det med tanke på effekten och avståndet en del strålning som man varnar för när det gäller halogenlampor så sparar man ganska mycket om de håller. Jag var ju en del i spanien men kom hem till snöoväder och märkte då att jag fick vara noga med att sopa av ordentligt annars brukar det ju smälta fort. Men 50 w mindre måste spara en del bränsle börjar man räkna på det hela så kan det bli en hel del på årsbasis. När jag hade min första bil på 60-talet var generatorn -likström bara på 160watt det skulle räcka till värmefläkten och torkare och lyse 45w vanliga glödlampor. Fanns ingen halvljuslag och inget tvång med säkerhetsbälten. Då fick man spara på strömmen och inte använda det innan det blev mörkt.
Ja Toyota varken din eller mina bilar finns med på listan men min är godkänd även fast den har väldigt fula strålkastare som är ganska speciella, designern måste haft en dålig dag eller så är det bakfyllan som slog till. Jag har inte brytt mej särskilt mycket om den listan mest att det finns plats så man lätt kommer åt att byta.
Ska finnas en tillverkare till som är godkänd tror det är philips. och sen finns det flera noname som är mycket billigare. Med en gammal husbil kan det nog duga med andra, jag brukar leta på amazon fraktas av amazon säljs av amazon då brukar varorna komma snabbt ofta innan lev datum. Jag kan ju besikta innan jag sätter dit dom men bättre om den går igenom med lamporna. Men säljs dom av amazon betyder det ofta att de fungerar att använda eftersom amazon tar risken att få många returorder och sen skriver ju folk resencioner.
 
Senast ändrad:
Toppen