• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 En cell fungerar inte 120Ah LiFePO4

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
I höstas köpte vi ett LiFePO4 batteri på Amazon.se. Nu har jag upptäckt att en cell inte fungerar. Säljaren vill då att jag gör följande:
Efter att jag öppnat batteriet så ska jag ta ett foto och skicka dem. Därefter skickar de mig det som behövs för att återställa batteriet. Jag är tveksam…
Vad säger ni?IMG_9498.png
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
6 A är ju väldigt lite för att ladda ett Li-batteri med. Så det tar nog många timmar innan du ser någon skillnad där. Men om du tittar på cellspänningarna, så har de ökat lite grand.
Låt laddaren sitta i ett par dagar.
Det gick snabbare i början. Nu verkar det inte hända något med totalen trots 6A och ingen förbrukning.
Då inte min EBL fungerar, har ni något bättre tips på 220V laddare istället för den som följer med? Den har en inbyggd fläkt som väsnas en hel så vi byter gärna ut den mot ett prisvärt alternativ med mer effekt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Klarar man sig utan funktionerna via blåtand som bl.a. Victron har.
Så i LiFePo4-läget levererar DENNA laddare lika hög ström, och det krävs inga avancerade finesser för att ladda ett litiumbatteri.

har själv bland några andra laddare en sån här i mitt garage, fungerar utan problem för mej.
Har även en Victron smart 30A den laddar inte på något annat sätt, däremot kan det vara trevligt att titta i appen på diverse info.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det gick snabbare i början. Nu verkar det inte hända något med totalen trots 6A och ingen förbrukning.
Då inte min EBL fungerar, har ni något bättre tips på 220V laddare istället för den som följer med? Den har en inbyggd fläkt som väsnas en hel så vi byter gärna ut den mot ett prisvärt alternativ med mer effekt.
Om laddaren ger 6A och batteriets laddning inte ökar med 6 Ah på en timme är det något som är skumt.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Klarar man sig utan funktionerna via blåtand som bl.a. Victron har.
Så i LiFePo4-läget levererar DENNA laddare lika hög ström, och det krävs inga avancerade finesser för att ladda ett litiumbatteri.

har själv bland några andra laddare en sån här i mitt garage, fungerar utan problem för mej.
Har även en Victron smart 30A den laddar inte på något annat sätt, däremot kan det vara trevligt att titta i appen på diverse info.
Tack för tipset. Blir en tur till Biltema idag!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Behöver man ip65 i husbilen och räcker 15A om inte EBL funkar?
Ifall du tänker montera laddaren inne i husbilen behöver den inte vara IP65-klassad, däremot måste den monteras i ventilerat utrymme för kylningens skull. Många laddare sänker strömmen ifall de blir för varma.

Angående strömstyrka så räkna bort ev. förbrukare när du campar med extern ström från 230V.

Det finns husbilar från fabrik där man monterat in så mycket belysning så den originalmonterade laddaren inte räcker till med allt tänt, och man kanske tror att man laddar batteriet, men i själva verket drar ur ström ur batteriet.

15-20A är rätt normal ström från den inbyggda laddningen i ett EBL.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Just det men ip 20. Räcker inte det i husbilen? Jag undrar också om det funkar att ha förbrukning igång samtidigt som laddning? På en del laddare står det att de är även till för förbrukning.
Det är inte något problem, men om man kör ett absortionskylskåp på el samtidigt blir det inte någon laddning över.
Det löser man enklast med att köra kylskåpet på gas vid behov.
Laddare med förbrukningsläge kan användas utan batteri när den står i det läget. Annars behövs det ett batteri
för att laddaren skall starta.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Ifall du tänker montera laddaren inne i husbilen behöver den inte vara IP65-klassad, däremot måste den monteras i ventilerat utrymme för kylningens skull. Många laddare sänker strömmen ifall de blir för varma.
Där har jag ett annat problem. Batteriet sitter under golvet i en låda av plåt och med en lucka utvändigt. Det finns plats för två batteriet men inget mer. Dit går en brun och en svart kabel. Kan jag ansluta på dessa kablar där de kommer upp genom golvet? Det är under förarstolen där EBL är placerad. Tänkte i så fall göra en kopplingsbox under stolen för tex solcellen och 230v laddning.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Lite deppig nu. Handlade en ny glasrörssäkring idag till vår EBL. Monterade in den och skruvade ihop chassit. Började med att koppla in husbilsbatteriet men väntade med bilens batteri. Därefter block för block utom kylen. Batterikontakten var av. Därefter strömmen och det sa pang och blixtrade till. Suck. Kopplade lös den och tog in den för att se om säkringen gått. Det hade den inte däremot har den fått en liten smältkula mitt på tråden.

Jag får ringa Develec imorgon.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Smältkula? Fanns inte den redan från början när du satte i säkringen? En del tröga säkringar ser ut så där med en relativt grov tråd försedd med en kula på mitten som vid "långvarig" överström smälter och legerar sig med tråden som får lägre smälttemperatur och brinner av!
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Ett försiktigt sätt att testa kortslutningar är om man kan ersätta säkringen med en lampa. Vid en kortslutning lyser då lampan upp med full effekt. Om det är OK kan den lysa olika svagt beroende lampans effekt och på hur mycket ström ordinarie förbrukare behöver. (Lampans effekt "Volt*Amp" bör ligga i närheten av ordinarie säkrings begränsningen i Ampere.)
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Smältkula? Fanns inte den redan från början när du satte i säkringen? En del tröga säkringar ser ut så där med en relativt grov tråd försedd med en kula på mitten som vid "långvarig" överström smälter och legerar sig med tråden som får lägre smälttemperatur och brinner av!
Jag köpte 10 st då det var billigaste alternativet och du har rätt. Alla har en liten kula. Lite märkligt att säkringen höll när jag kopplade in den.
Den är nu, efter konsultation, inskickad till Develec och hoppas att det sedan är löst.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det gamla ”trasiga” batteriet verkar kanske ändå fungera. Jag har laddat och laddat ur det med inverter, 80A, och sedan laddat upp den igen och nu ser det ok ut? Vad säger ni?
 

Bilagor

  • IMG_9630.png
    IMG_9630.png
    451,4 KB · Visningar: 19
  • IMG_9628.png
    IMG_9628.png
    463,6 KB · Visningar: 19

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gamla ”trasiga” batteriet verkar kanske ändå fungera. Jag har laddat och laddat ur det med inverter, 80A, och sedan laddat upp den igen och nu ser det ok ut? Vad säger ni?
När jag testar ett lithium batteri angående kapaciteten så laddar jag föst det full.... Sen tömmer jag det via invertern och en 230v värmefläkt på ungf 5-700w.... Samt tar tiden... För att se om det stämmer med Bms'en

Att värden i volt för lithium ser bra ut är inte det samma som med blybatteri....

Fungerar det gamla så kan du parallell koppla dem och då använder du också den kapacitet som ditt gamle lithium klara att ge... Lycka till..
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
När jag testar ett lithium batteri angående kapaciteten så laddar jag föst det full.... Sen tömmer jag det via invertern och en 230v värmefläkt på ungf 5-700w.... Samt tar tiden... För att se om det stämmer med Bms'en

Att värden i volt för lithium ser bra ut är inte det samma som med blybatteri....

Fungerar det gamla så kan du parallell koppla dem och då använder du också den kapacitet som ditt gamle lithium klara att ge... Lycka till..
Precis så gjorde jag. Tyvärr så låg jag precis på gränsen för invertern så när spänningen sjönk så steg strömmen och säkringen, 80A, gick. Då hade jag förbrukat nästa 2/3 dvs 80Ah och jag hade hållit på lite drygt en timme så det verkar logiskt.

Kan jag parallellkoppla de båda batterierna? Det ”gamla” är på 120ah och det nya 100ah.
 

Bilagor

  • IMG_9622.jpeg
    IMG_9622.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 12
  • IMG_9621.png
    IMG_9621.png
    457,4 KB · Visningar: 12
Toppen