• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 En cell fungerar inte 120Ah LiFePO4

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
I höstas köpte vi ett LiFePO4 batteri på Amazon.se. Nu har jag upptäckt att en cell inte fungerar. Säljaren vill då att jag gör följande:
Efter att jag öppnat batteriet så ska jag ta ett foto och skicka dem. Därefter skickar de mig det som behövs för att återställa batteriet. Jag är tveksam…
Vad säger ni?IMG_9498.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ingen större fara med det, du har haft en cell som varit galet ur balans, det tar lite tid innan BMS klarar av att rätta till det, den är inte så effektiv som en aktiv balanserare., sedan så laddar du ju bara med 7A så den får ju gott om tid på sig att balansera.
Men cellen har ju varit nere på 2.200v...så den är ju troligen skadat.
Sen är ju flera parametrar felaktigt inställda i Bms'en...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
BMS inställningar är tillrättat,, cellen kan vara skadad, ja. Igår klockan 20:12 hade TS ca 103 Ah kvar (enligt BMS) i batteriet, sedan har han belastat batteriet med knappt 7A under 12 timmar, men vi kan räkna 6,5A fr den goda sakens skull 6,5x12=78 och han har ca 20% (24 Ah) kvar, allt enligt BMS, 78+24=102 och eftersom han hade 103 kvar vid början så blir det ju matematiskt att han får ut 125Ah ur batteriet, vilket ju är klart godkänt ur ett 120Ah batteri.

Edit: Spänningen i dag kl 07:29 var 12,3V och enligt BMS 24,2 Ah kvar i batteriet så det verkar att stämma. Skulle det köras ett stresstest med inverter och 100A uttag ur batteriet hade kanske resultatet blivit annorlunda men batteriet verkar tåla långsam urladdning bra och enligt specifikation men som sagt vid högre belastning så kan ju resultatet bli ett annat.

Det är ju sällan som batterier i husbilar/husvagnar stressas så det är därför så kallade B-celler fungerar utmärkt i dessa fordon.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
BMS inställningar är tillrättat,, cellen kan vara skadad, ja. Igår klockan 20:12 hade TS ca 103 Ah kvar (enligt BMS) i batteriet, sedan har han belastat batteriet med knappt 7A under 12 timmar, men vi kan räkna 6,5A fr den goda sakens skull 6,5x12=78 och han har ca 20% (24 Ah) kvar, allt enligt BMS, 78+24=102 och eftersom han hade 103 kvar vid början så blir det ju matematiskt att han får ut 125Ah ur batteriet, vilket ju är klart godkänt ur ett 120Ah batteri.

Edit: Spänningen i dag kl 07:29 var 12,3V och enligt BMS 20,4 Ah kvar i batteriet så det verkar att stämma. Skulle det köras ett stresstest med inverter och 100A uttag ur batteriet hade kanske resultatet blivit annorlunda men batteriet verkar tåla långsam urladdning bra och enligt specifikation men som sagt vid högre belastning så kan ju resultatet bli ett annat.

Det är ju sällan som batterier i husbilar/husvagnar stressas så det är därför så kallade B-celler fungerar utmärkt i dessa fordon.
Detta är ju bara ren mattematik.... Och det bryr inte cellerna sig om.
Belasta batteriet och se hur mycket A man kan ta ut.... Då får ni se vad verkligheten säger...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Detta är ju bara ren mattematik.... Och det bryr inte cellerna sig om.
Belasta batteriet och se hur mycket A man kan ta ut.... Då får ni se vad verkligheten säger...
Cellerna har varit belastade under natten med 6,9 A och jag räknade på 6,5A för att inte ta i men hur som helst så stämmer matematiken med BMS visning av kvarvarande effekt i batteriet så cellerna verkar ha en viss respekt för matematiken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Cellerna har varit belastade under natten med 6,9 A och jag räknade på 6,5A för att inte ta i men hur som helst så stämmer matematiken med BMS visning av kvarvarande effekt i batteriet så cellerna verkar ha en viss respekt för matematiken.
Klart den stämmer med Bms'en för det är ju den som sköter om matematiken... Men den har ingen förmåga att känna av eventuella skador i en cell..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
@muskatten Jag räknade på 6,5x12 vilket ger 78 Ah, med den faktiska förbrukningen så är det 79,35 (11,5x6,9) så vad hänger du upp dig på?
Det jag hänger mig upp på är att man kan inte i en ända test (natten som gick) avgöra att allt är ok...
Byt ut batteriet det är i vart fall min rekommendation...
Sen är frågan om man överhuvudtaget kan lita på säljaren..... Eftersom de håller inte vad de lovar..

Hur som helst.... Lycka till
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För enkelhetens skull så får du gärna förklara hur du räknar ut förbrukning av ström i ett batteri för TS har plockat ut närmare 80 AH ur batteriet under natten och dessförinnan ca 20 Ah, enligt BMS så har han ca 20% kvar och spänningen i batteriet är 12,3 V vilket stämmer bra med ett batteri med 20% laddning kvar. Så 100 Ah är bevisligen uttaget ur batteriet och BMS visar 24 Ah kvar.

Jag säger även att ett stresstest kanske skulle ge ett annat värde men då får man ju också se på hur TS använder sitt batteri.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det jag hänger mig upp på är att man kan inte i en ända test (natten som gick) avgöra att allt är ok...
Byt ut batteriet det är i vart fall min rekommendation...
Sen är frågan om man överhuvudtaget kan lita på säljaren..... Eftersom de håller inte vad de lovar..

Hur som helst.... Lycka till
Jag håller med om att TS ska ha ett nytt batteri men vid lågt uttag så verkar batteriet ge den effekt som är utlovat med råge.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.406
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Med facit i hand kan det vara värt att kolla upp ett LFP batteri innan man köper det.
Vid köp på nätet går det inte. Men det går att kolla upp batteriet när man har fått hem det, innan man installerar det.

Innan man köper ett batteri som står på hyllan i butiken borde man kunna ansluta till det. Det finns loggar för bla min och maxspänning, balans cellnivå mm. App kan man installera i förväg om man vet vilket batteri som ska inhandlas. Det går att något liknande med bly batterier, ta med multimetern och mät spänningen.

Ett urladdat blybatteri som står på hyllan i en butik som är urladdat skulle inte jag köpa. Samma sak med ett LFP batteri, de batterierna kostar stora pengar. Jag tycker att RoffeN har blivit lurad. De felaktiga inställningarna i BMS är medvetet gjort.
Nytt batteri gäller. Vem skulle köpa ett likadant batteri om man visste att så många inställningar var fel i BMS samt att cellnivån var så låg, med risk för permanenta skador på batteriet. Inte jag i varje fall.

En lärorik tråd som har öppnat mina ögon inför ett köp.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nja, 80AH en natt på det lilla batteriet, antingen har man för litet batteri eller så är det fel på batteriet.

Själv har jag 162Ah och är inne på 7:e cyklern efter 4 säsonger, men så var mitt batteri dyrt, svindyrt. Idag är andra gången navelsträngen är inkopplad i ett eluttag för den här säsongen, orkade inte byta till andra gasolflaskan. Brukar aldrig koppla in mig ens då elen ingår i priset och ändå har vi inga solceller.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nja, 80AH en natt på det lilla batteriet, antingen har man för litet batteri eller så är det fel på batteriet.

Själv har jag 162Ah och är inne på 7:e cyklern efter 4 säsonger, men så var mitt batteri dyrt, svindyrt. Idag är andra gången navelsträngen är inkopplad i ett eluttag för den här säsongen, orkade inte byta till andra gasolflaskan. Brukar aldrig koppla in mig ens då elen ingår i priset och ändå har vi inga solceller.
Belastar du det med 6.5 A under 12 timmar så blir det 78 Ah vare sig du har 100 eller 1000 Ah batteri så enkelt är det. Jag har 604 Ah batteri och är inne på 18e cykeln efter 1.5 år.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag antar att den sitter inuti batteriet.
Okey kan också vara en lösning, även om den inte är så bra,, eftersom Bms'en behöver kylning när den belastas.

Ahha.... Nu slog det mig... När de har byggt in daly bms, och då har de nog ändrat på sleep waiting time så att Bms'en inte går in i viloläge, för du har väl ingen knapp att trycka på om du inte får kontakt med Bms'en..

Ärligt talat så skulle jag inte rekommendera dig att få ett nytt, om de inte montera en dongle utanför batteriet, så att du kan väcka Blutooth manuellt
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Okey kan också vara en lösning, även om den inte är så bra,, eftersom Bms'en behöver kylning när den belastas.

Ahha.... Nu slog det mig... När de har byggt in daly bms, och då har de nog ändrat på sleep waiting time så att Bms'en inte går in i viloläge, för du har väl ingen knapp att trycka på om du inte får kontakt med Bms'en..

Ärligt talat så skulle jag inte rekommendera dig att få ett nytt, om de inte montera en dongle utanför batteriet, så att du kan väcka Blutooth manuellt
Finns en knapp för att slå av och på batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En stor fördel ifall man kan ändra parametrar i ett Drop-in LFP ( ifall man känner till konsekvenserna) det vanliga är att det krävs ett password, som så klart inte sprids så lätt. Roffe kan du ändra parametrar i ditt drop-in?
 
Toppen