• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 En cell fungerar inte 120Ah LiFePO4

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
I höstas köpte vi ett LiFePO4 batteri på Amazon.se. Nu har jag upptäckt att en cell inte fungerar. Säljaren vill då att jag gör följande:
Efter att jag öppnat batteriet så ska jag ta ett foto och skicka dem. Därefter skickar de mig det som behövs för att återställa batteriet. Jag är tveksam…
Vad säger ni?IMG_9498.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okey..... Jag misstänkte detta..
Då har ditt batteri fått en gammal Daly BMS som inte går ner i viloläge.... Detta innebär att bms:en drar el hela tiden även om inget annat förbrukar någon el. Dessa gamla daly BMS orsakade många förstörda batterier när ägaren till en husbil/båt la dem i vila efter sesongen...
Så än en gång köp någon annanstans och försök att få tillbaka dina pengar... Lycka till
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.003
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En stor fördel ifall man kan ändra parametrar i ett Drop-in LFP ( ifall man känner till konsekvenserna) det vanliga är att det krävs ett password, som så klart inte sprids så lätt. Roffe kan du ändra parametrar i ditt drop-in?
I det här fallet var ju tydligen parametrarna fel vid leverans och behöver isåfall ändras. Men varför skulle man behöva hålla på och ändra BMS-parametrarna i ett drop-in batteri från en serös tillverkare/leverantör?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I det här fallet var ju tydligen parametrarna fel vid leverans och behöver isåfall ändras. Men varför skulle man behöva hålla på och ändra BMS-parametrarna i ett drop-in batteri från en serös tillverkare/leverantör?
Menar du på allvar att detta skulle vara en seriös tillverkare/leverantör?

Detta är bara skräp enligt mej.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vid köp som dessa över nätet och eller i butik, är det omöjligt/svårt att få reda på inställningar innan köp?
I och för sig spelar det ju ingen roll om man inte vet vad det är för information man får, men det kanske finns någon vuxen att fråga på ett forum man känner till.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.003
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Menar du på allvar att detta skulle vara en seriös tillverkare/leverantör?

Detta är bara skräp enligt mej.
Nej det menar jag inte. Andra meningen i mitt inlägg var ju en kommentar till din, som jag uppfattade generella, kommentar att det är en stor fördel ifall man kan ändra parametrar i ett dropin-batteri. Jag förstår inte varför det skulle finnas ett sådant behov för batterier från seriösa tillverkare.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Nu har jag flyttat batteriet i fråga från husvagnen, som ska avyttras, till den nyinköpta husbilen.

Cellerna ser bra ut, tror jag, men varför laddar den ur nu när jag står med strömmen inkopplad? Är det som det ska eller är det något med min EBL 99G som är fel?IMG_9585.png
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den har gått för att den blivit överbelastad är det korta svaret. Sedan så blir säkringar slitna med tiden hur konstigt det än hörs. Prova att byta den, kan vara så jäkligt att batteriet suger åt sig mer än EBL klarar. Bara att byta och kolla, det är tyvärr det enkla svaret.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Den har gått för att den blivit överbelastad är det korta svaret. Sedan så blir säkringar slitna med tiden hur konstigt det än hörs. Prova att byta den, kan vara så jäkligt att batteriet suger åt sig mer än EBL klarar. Bara att byta och kolla, det är tyvärr det enkla svaret.
Jag gillar då svaret är enkelt.
När jag satt i den nya säkringen, kan jag då koppla in block för block, givetvis genom att göra allt strömlöst inför varje moment? För felsökning. Jag tänkte att börja med bil- och bobatterierna på baksidan av EBL. Sedan 220v, osv?
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag har tagit ut batteriet och har det på laddning med den medföljande laddaren som ger ca 6A. Enligt appen så har batteriet 118,9 Ah men trots att det gått ett antal timmar på 6 A så händer det inget. Fortfarande 118,9 Ah. Ska jag lita på BMS?
 

Bilagor

  • IMG_9602.jpeg
    IMG_9602.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 30
  • IMG_9603.png
    IMG_9603.png
    455,5 KB · Visningar: 29
  • IMG_9605.png
    IMG_9605.png
    453,7 KB · Visningar: 29

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
6 A är ju väldigt lite för att ladda ett Li-batteri med. Så det tar nog många timmar innan du ser någon skillnad där. Men om du tittar på cellspänningarna, så har de ökat lite grand.
Låt laddaren sitta i ett par dagar.
 
Toppen