• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 En cell fungerar inte 120Ah LiFePO4

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
I höstas köpte vi ett LiFePO4 batteri på Amazon.se. Nu har jag upptäckt att en cell inte fungerar. Säljaren vill då att jag gör följande:
Efter att jag öppnat batteriet så ska jag ta ett foto och skicka dem. Därefter skickar de mig det som behövs för att återställa batteriet. Jag är tveksam…
Vad säger ni?IMG_9498.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad tråkigt,
2,2V i en cell, den har då "dött".
Frågan är hur den hamnat så lågt, bms'et har bevisligen inte räddat det från haveri.
.
Vore superintressant ifall du bestämmer dej för att öppna det och få se detaljerade bilder på innehållet
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vad tråkigt,
2,2V i en cell, den har då "dött".
Frågan är hur den hamnat så lågt, bms'et har bevisligen inte räddat det från haveri.
.
Vore superintressant ifall du bestämmer dej för att öppna det och få se detaljerade bilder på innehållet
Så du är för att jag öppnar batteriet? De menar att de kan fixa det. Jag får även 100 dollar refund om jag väljer att följa deras råd.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Den cellen går inte att reparera utan du blir antagligen tvungen att byta den om du tror att du klarar det.
Jag skulle kräva ett nytt batteri eftersom svenska konsumentköplagen troligen inte gäller om du ger dig på att reparera själv.
Så har jag också tänkt men jag är inte heller helt emot att prova fixa den. Kanske lär man sig något nyttigt på vägen.
Jag har bett dem byta ut det två gånger och de har ökat redundans båda gångerna. De är väldigt övertygande om att det absolut ska gå.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går ju att se i appen vad lägsta spänning som BMS tillåter är. Men Discharge switchen är ju från så BMS har slagit av urladdningen men har BMS fått stå på ett tag så kan den ju själv döda en cell om det får gå lång tid tills det laddar upp igen.
Ett acceptabelt BMS stänger ner helt vid en LowV shut down, så det borde inte belasta cellerna efter det.
Måste sen väckas upp med rätt typ av laddare.
Men i detta fall är ju bevisligen bms'et igång, inte så bra va.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Balanseringen i Daly fungerar inte bra. Jag hade ständiga problem med min Daly och balansen av celler. Satte dit en aktiv balanser men det var heller inte så bra. Som "tur" var så lade Dalyn av så jag skaffade en annan BMS.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Balanseringen i Daly fungerar inte bra. Jag hade ständiga problem med min Daly och balansen av celler. Satte dit en aktiv balanser men det var heller inte så bra. Som "tur" var så lade Dalyn av så jag skaffade en annan BMS.
Jag har två Daly BMS en på vart batteri plus var sin aktiv ballancer, och jag får verkligen säga att det fungerar hur bra som helst..
Den aktiva ballancer är på 1A och har också Bluetooth.... Det finns billigare (sämre) Daly aktiva ballancer...
Så jag är jättenöjd idag...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Inte så svårt att byta cellen själv men jag förstår ju att du vill ha ett nytt batteri eftersom det även för mig skulle kännas lite tveksamt, för är en cell dålig kanske de andra inte är så bra heller. Nu kan det ju hända att celler går sönder men ovanligt, så är det tyvärr.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Tack för alla kommentarer. Jag satte batteriet på laddning med den medföljande laddaren. Då blev det så här. IMG_9523.png

Jag har även fått ett förslag från leverantören. De erbjuder bara tre månaders garanti. För 1700kr får jag ett nytt batteri annars halva beloppet tillbaka. IMG_9524.jpeg
Funderar på att ta erbjudandet om ett nytt batteri. Vad säger ni?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för alla kommentarer. Jag satte batteriet på laddning med den medföljande laddaren. Då blev det så här. Visa bilaga 230477

Jag har även fått ett förslag från leverantören. De erbjuder bara tre månaders garanti. För 1700kr får jag ett nytt batteri annars halva beloppet tillbaka. Visa bilaga 230478
Funderar på att ta erbjudandet om ett nytt batteri. Vad säger ni?
Ta det och så fixar vi en cell sedan.
 
Toppen