• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 En cell fungerar inte 120Ah LiFePO4

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
I höstas köpte vi ett LiFePO4 batteri på Amazon.se. Nu har jag upptäckt att en cell inte fungerar. Säljaren vill då att jag gör följande:
Efter att jag öppnat batteriet så ska jag ta ett foto och skicka dem. Därefter skickar de mig det som behövs för att återställa batteriet. Jag är tveksam…
Vad säger ni?IMG_9498.png
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Ok, Då gör jag så.
Ska bli spännande att få lära sig om svagströmsteknik. Jag är egentligen inte rädd för att öppna batteriet men tyckte inte att de skulle komma undan med det.
Jag är glad och tacksam för hjälpen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla kommentarer. Jag satte batteriet på laddning med den medföljande laddaren. Då blev det så här. Visa bilaga 230477

Jag har även fått ett förslag från leverantören. De erbjuder bara tre månaders garanti. För 1700kr får jag ett nytt batteri annars halva beloppet tillbaka. Visa bilaga 230478
Funderar på att ta erbjudandet om ett nytt batteri. Vad säger ni?
En undran bara... Det ser ut som att du har daly bms..... Så jag undrar vad står dina.. Protection parametrar setting på.?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De kom så från säljaren. Var via Amazon.se
Då tycker jag att du skall ha ett helt nytt batteri gratis, eftersom du fick ett med inprogramerad fel i Bms'en....
Innan du godkänner det nya så måste du kolla så att inställningarna i Bms'en är rätta och inte kan skada batteriet. Som dessa gjorde...
Är inställningarna felaktiga... Skicka då det genast i retur.... Och tro inte att det blir bättre om de ber dig ändra i Bms'en.... Lycka till
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, du ser. Tyvärr är min kunskap begränsad. Jag är glad för att det har fungerat hela natten.
Ingen större fara med det, du har haft en cell som varit galet ur balans, det tar lite tid innan BMS klarar av att rätta till det, den är inte så effektiv som en aktiv balanserare., sedan så laddar du ju bara med 7A så den får ju gott om tid på sig att balansera.
 
Toppen