• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har lagt ut resan till Kroatien med caddy på reseforumet.
Kommer att skriva lite vartefter jag får tid och minns.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat lite med Caddyn sen jag kom hem, vintern närmar sig och efter att ha krupit under så har jag insett att gör jag inget så kommer jag ha problem med rost ganska snart.
Sprutade hydraulolja under med en vanlig sprutflaska den är ju tunn som vatten och kryper in överallt.
Men den står ju inte emot vattensprut så bra så dagen efter kröp jag under och sprayade underedsmassa på känsliga ställen som på caddyn är obehandlat hjulhusen bak och golvet bakom.
Väntade en dag till och plockade fram kompressorn och en oljespruta, hade skaffat sågkedjeolja och hissade upp bilen och sprutade under, fick värma upp oljan på gasolköket eftersom den blev lite tjock.
Jag satsar på att behålla den här bilen även om den är på marginalen i storleken så är den oslagbar som personbil.
När man som jag levat och arbetat i ett nära "förhållande" med sin bil så får man speciella känslor även om Caddyn inte är en sån bil som man fattar tycke för.
När jag var ute i byarna och snurrade och kunde vända runt överallt så var det en stor fördel, ingen brydde sej heller om en liten hantverkarbil, kunde ha stannat överallt egentligen.
Har givit upp iden med varmvatten fast det inte är så svårt att ordna, kommer att ha en vattendunk i fortsättningen, behöver utrymmet i skåpet till andra saker funderar att flytta batteriet.
Kändes lite farligt att lägga saker av metall i skåpet eftersom det kunde studsa upp och lägga sig över batteripolerna och då har man brand och ev. explosion och ligger man i vänsterfilen på autobanh så är man illa ute.
På bilden kan man se hur det som var rödrostigt blivit fuktigt av olja, bakaxeln med bromsrören såg hemska ut.
 

Bilagor

  • IMG_0725.JPG
    IMG_0725.JPG
    2,5 MB · Visningar: 11
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har gjort en behandling av alla vindrutor med rainoff man gör rent stryker på i ett par omgångar och polerar.
Testade på en tidigare bil att behandla motorhuven och taket och det var bara positivt. Snö och smuts verkar inte sitta kvar utan sköljas av. Så jag gjorde samma sak här.
Har en hel del små stenskott några har gått igenom lacken så det är också ett sätt att stoppa rosten eftersom vattnet rinner av direkt.
Har skaffat en punktbläster från jula som jag kommer att gå över bilen med för att stoppa rosten, det finns ställen som alltid är rostiga på alla dom här bilarna. Väldigt enkelt att fixa det i produktionen.
Jag antar att det är en medveten planering av tillverkarna. Tyvärr finns det nog sådant i det maskinella som man planerat på liknande sätt .
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Håller på med att bygga om sängen ett av flera projekt som jag har i framtiden, ett annat är värmen som jag gärna tar emot ideer om de får vara hur galna som helst!
En del undrar kanske varför jag vill bygga om en fungerande säng, orsaken är att det är jobbigt med längre resor ensam eftersom det blir sämre väder måste man skynda lite eftersom man inte kan använda den som rastplats utan någonstans att sitta.
Har den främre delen som förlänger sängen från 160cm till runt 200cm kvar att fundera ut.
Skriv gärna det är alltid roligt med kommentarer. Och jo jag ska ta tag i reseberättandet framöver har bordet fullt med brochyrer kvitton och liknande så jag vet vart jag varit, nja Österike är en gåta verkar inte som gps har en aning heller, det var upp och ner höger vänster hela tiden.
 

Bilagor

  • IMG_0739.JPG
    IMG_0739.JPG
    969,2 KB · Visningar: 9
  • IMG_0740.JPG
    IMG_0740.JPG
    976,9 KB · Visningar: 9
  • IMG_0741.JPG
    IMG_0741.JPG
    884 KB · Visningar: 9
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Hej bengtic,
ang isolering, Intresserad wire72 byggde 2010 om en Renault Express och jag
vill minnas att han byggde nån gardinlösning med skena invändigt runt hela
framrutan, leta upp hans tråd som heter nånting med Renault Express-Minsta
campingbygget???
En skicklig byggare, fick ihop en del smarta lösningar på en liten yta, lycka till-

Hälsningar FinnV
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Campingbil

Hejsan.. Kanske en liten bensin/dieselvärmare som den jag har typ i Mb bussen, liten och behändig.. Håller med om att bäddande och sittande är ett lätt krockande fenomen på liten yta.. :wink: Men problem är ju till för att lösas..
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har inte varit ute på forumet på väldigt länge men ser fram mot våren och nya resor, har letat efter en sådan liten dieselvärmare men de är inte lätta att hitta och de som finns kostar massor.
Funderar på någon typ av fotogenvärme men då måste jag göra hål i taket och det känns inte roligt.
Finns en katalytvärmare som skulle kunna fungera utan rökgång men det måste ändå vara en fläkt för att ge tillräcklig ventilation.
Blir ju kalla nätter mest hela sommaren i sverige.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Campingbil

Har ju en gammal bensinvärmare från en Volvo 145 express -72:a som hade slangar från bensinvärmaren som då satt i motorutrymmet, slangarna gick in i kupen till ett fläkthus som även kylarvattnet gick igenom. sen vidare till ännu ett till fläkthus.. Dock har jag själv aldrig haft igång denna men förra ägaren hade det igång det men det var många år sedan..
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Hej Wire,
om det är en av de två vanligaste brännare, Webasto eller Eber..? ska det inte vara svårt
att få igång dom, reservdelar finns på både Mekonomen och Autoexperten,
och fulständig sprängskiss kan du ha tur att hitta på nätet.
Enligt kompisen som ska hjälpa mig att reparera min Webasto är det tydligen endast
tre komponenter som kan behöva bytas, sedan är det till att bygga om styrningen till
någon form av termostat istället för klocka som alltid följer med.

Lycka till med era byggen!

Hälsar Finn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag funderar på en amerikansk katalytvärmare som ger 300w med engångsflaska med gas.
Har skrivit till importören.
Här finns bara en Bluecat som ger 850w vilket blir för mycket för det lilla utrymmet.

Fogas har dem.

Kommer behålla och utveckla min bil under våren, smidigheten kostnaden och faktiskt trivseln får överväga bekvämligheten i boendet.

Man är ju rätt mycket ute när man reser viktigast för mej är att sova bra utan att frysa, så det blir det som är viktigast.
Som ensam pensionär får man välja med att resa billigt eller inte alls.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
307
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025
Sv: Campingbil

Erlandssons brygga har en lite katalysatorvärmare som är på 1300W men man kan vrida ner effekten (har en liknande sådan till sittbrunnstältet på trimaranen) pris 548 SEK. Man måste ha bra luftväxling och passning för det finns risker dessa värmare. Men annars ger den skön värm, som en öppen spis. Till en bil man ska sova i skulle jag ta en Truma E 2400 eller en liten Wallas om man inte vill ha dom vanliga varianterna // Peter
 
F

F.d. 8845

Guest
Sv: Campingbil

Hej bengtic,
ang isolering, Intresserad wire72 byggde 2010 om en Renault Express och jag
vill minnas att han byggde nån gardinlösning med skena invändigt runt hela
framrutan, leta upp hans tråd som heter nånting med Renault Express-Minsta
campingbygget???
En skicklig byggare, fick ihop en del smarta lösningar på en liten yta, lycka till-

Hälsningar FinnV

Kolla på företag som säljer tillbehör för lastbilar där finns gardiner,skenor m.m
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat lite med värmen och ska installera när det blir skapligt väder att hålls i ute.
Byggde en värmare av en fotogenlampa lite rör och en trasig mopedcylinder till en transportmoped och lite rör och krökar.
Fotogenlampan har fått utstå mycket och några liter har jag kört upp, använde den förra vintern under värmepumpen när det var som kallast och den ville frysa ihop och pumpen klarade lägre utetemp då.
Märket är tyskt feurhand som har olika modeller, finns kopior från kina som ser likadana ut jag köpte en sån men när man jämförde detaljerna var den tyska bäst, har ett minne av en kineslampa som jag lämnade i ett tält när jag kom tillbaka så var det fullt av sot överallt och lampan förstörd, den hade ökat lågan själv och sotat.
Eftersom den fungerade i ur och skur utan problem så känner jag att jag litar på den och värmen borde räcka för kalla sommarnätter i ett så litet och någorlunda isolerat utrymme.
Blir nog en minatyrdatafläkt för att sprida värmen.
Cylindern blir mellan 50-60grader vid moderat låga går att skruva på mer men då blir det lite varma avgaser ska montera lite kopparplåt i röret och cylindern för att förbättra strömningen.
 

Bilagor

  • IMG_0833.jpg
    IMG_0833.jpg
    604,4 KB · Visningar: 23
  • IMG_0834.JPG
    IMG_0834.JPG
    603,4 KB · Visningar: 12
F

F.d. 18925

Guest
Sv: Campingbil

Hej !

Micke heter jag och är helt ny på denna sidan.
Har precis köpt mig en VW lt 31 med en bra hemma gjord inredning som jag börjat med att sätta min prägel på.

Ville bara tacka för den här tråden och säga att det var det mest roliga och inspirationsgivande tråden jag läst i något forum överhuvudtaget på väldigt länge.

Trevlig sommar !
Mvh
Micke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tackar så mycket för berömmet mycket roligt att höra, har det lite jobbigt just nu med min mor som inte har långt kvar.
VW LT31 var en av de fordon som jag övervägde innan jag skaffade den här, hade vanlig vwbuss innan som var mycket bra inredd.
Men problemet med små luftkylda motorer som rasar hela tiden gjorde att jag tröttnade. Din bil är ju mycket bättre val och större utrymme, något stor om man ska den som enda bil gjorde att jag köpte caddyn.
Har byggt om sängen en del och förändrat en del och man kan nog vara två tillfälligt, men det är en enmans resebil främst. Bränsleförbrukningen ligger på 0,6l/mil diesel och den hänger bra med i trafiken.
Du har stora möjligheter att vartefter du känner att du behöver ändra något ta fram lite verktyg och bygga om vilket är tjusningen med en äldre bil där inget är helt färdigt.
Det viktigaste är att behandla mot rost, jag har använt olika sorters olja och det var bra eftersom när jag bytte bromsrör och bromscylinder allt gick att lossa vilket är ovanligt även på nyare bilar.
Har man en bra grund kan man behålla bilen och förbättra under lång tid, har man rost och dålig motor tröttnar man snart och investerade pengar och energi är bortkastat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat vidare med min "nya" säng och skickar några bilder för att visa lösningen på det hela. Är särskilt glad över att det verkar så bra med den enkla skivan med gångjärn för att få det 2 meter som jag behöver.
Den gamla lösningen fungerade men var mer ömtålig och komplicerad skenorna som ju användes åt fel håll fick inte den styrka som behövdes de var ju tillverkade av kina mjukjärn.
Nu måste jag så småningom skaffa en bättre madrass, Ikeas 80*200 håller väldigt låg kvalitet och är för smal för att man ska kunna sova två, vilket kanske inte händer men om....
Har jobbat med min kamin hade alldeles för hög temp på skorstensröret vilket gjorde att det blev problematiskt med anslutningen till väggen på bilen, använde en bit plastslang som inte skulle tålt tempen.
Satte dit en bit kopparplåt i själva cylindern för att förbättra strömningen och värmeöverföringen samt in spriralformad kopparplåt i kaminröret och fick ner tempen 30grader och ökade cylindertempen några grader.
Håller på och monterar en miniatyrfläkt som ska vispa runt värmen litegrann 12v som jag kör på 5 volt så den blir helt ljudlös.
Nästan 60grader på cylindern och den kommer värma det lilla utrymmet tillräckligt mycket blir samma värme som 4 värmeljus minst har jag räknat ut och avgaserna går ju ut.
Kommer att sätta dit en liten datafläkt i motorummet som ska blåsa in friskluft via det ordinarie värmesystemet så slipper jag ha en fönsteruta öppen och slipper få vatten in i bilen när det regnar.
Förutom bättre madrass så ska det bli bättre gardiner speciellt ska jag hitta på något bra för att skärma av skåpet från insyn och kyla/värme genom de främre rutorna.
Jag vet att bubbelplast kan fungera och då får man lite ljus utifrån men har inte hittat någon riktig bra kvalitet som jag vet att det finns.
Annars blir kanske liggunderlag som har en aluminiumsida.
Om jag orkar och hinner står ett förtält på listan men det jag har nu fungerar ju så länge, snart dags att åka sommaren har kommit, den svenska regniga alltså.
 

Bilagor

  • IMG_0855.JPG
    IMG_0855.JPG
    585,2 KB · Visningar: 18
  • IMG_0856.JPG
    IMG_0856.JPG
    574,6 KB · Visningar: 11
  • IMG_0857.JPG
    IMG_0857.JPG
    580,8 KB · Visningar: 9
  • IMG_0858.JPG
    IMG_0858.JPG
    582,9 KB · Visningar: 8
  • IMG_0860.JPG
    IMG_0860.JPG
    533,4 KB · Visningar: 10
  • IMG_0861.JPG
    IMG_0861.JPG
    527,2 KB · Visningar: 13
  • IMG_0869.JPG
    IMG_0869.JPG
    686,1 KB · Visningar: 12
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Nu har jag monterat kaminen, ska testa avgastempen på skorstenen och tempen på cylindern och inne tempen men jag får vänta till kvällen när det är lite svalare ute.
Satt dit ett litet skydd för regn och klåfingrigt folk som kan få för sej att stoppa i skräp.
Lyktan står i en gummi manchett till en WC.stol som jag skar till, blir stadigt och vibrationsdämpande och den är limmad med kontaktlim till golvet.
Näe den är ny från coop 99kr, nån skit sätter jag inte in i bilen.
Har en genomföring till båtar i mässing i karossen och en rörkrök och en grov slang vilket gör att det hela är flexibelt och tar bara någon minut att ta bort kaminen om man vill.
 

Bilagor

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    644,7 KB · Visningar: 6
  • IMG_0875.jpg
    IMG_0875.jpg
    920 KB · Visningar: 10
  • IMG_0876.jpg
    IMG_0876.jpg
    562,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Campingbil

Är det här på skämt eller... fattar inte vitsen, de blir inge annat än en oljelampa.....?

Kan nån förklara anledningen till intresset
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Du har alldeles rätt värmeeffekten blir inte mer än ca200w men skillnaden är att jag använder en värmeväxlare som tar till vara värmen inuti bilen.
Jag kan inte låta förbränningsgaserna strömma ut fritt i ett så litet urymme för då lär jag inte bli äldre än jag är.
Att ansluta en fotogenlampa direkt ut gör att all värme försvinner samma väg.
Hade en massa olika ideer om hur jag skulle bli av med avgaser behålla värmen och det här var det bästa jag kom på, platsen och värmebehovet är begränsad.
Gasol funderade jag på men den är ganska farlig i enkla apparater utan tändsäkring, försökte få tag i en katalytvärmare som man har i USA men de vägrade exportera ett ex. till mej.
Har du någon bättre lösning så hör av dej.
Det var 14grader ute ikväll och regn i bilen var det 21grader efter ett par timmars drift utan gardin och mitt täcke som jag normalt använder för att avskilja förarutrymmet från skåpet. Fläkten som är 12v kör jag via en usbkontakt på 5 volt och den är ljudlös men fördelar värmen, har kontrollerat med en tremoelektrisk givare och digitalmultimeter.
Tyvärr så får jag en del lukt som tyder på att jag behöver täta en del hål på lampan, ska montera fläkten i motorrummet så att det blir en säker ventilation alltid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen