• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

De flesta med fina bilar har väl utomhusdusch, så även jag men har inte fått till fästet än och ska ta bort kranen på handtaget som inte behövs egentligen.
Ska fixa varmvatten från motorn framöver men dit jag ska behövs kanske inte det just nu så jag skjuter det på framtiden.
Åker nu på söndag så det tar ett tag innan jag gör något på bilen igen, monterade solcellsregulatorn idag, fick montera den upp och ner p.g.a. korta sladdar så jag får titta på undersidan för att se de 2 lysdioderna som indikerar laddning och färdigladdat. Den är kopplad till batteriet direkt så det enda som finns imellan är en säkring, huvudströmbrytaren ligger efter och bryter alltså allt utom laddningen som ska sköta sej själv.
Kommer att sätta en batteritestare med lysdioder i extra 12v uttaget så kommer jag se laddningsnivån.
Har svårt att se bilar snett bakom på högersidan eftersom det inte finns några sidorutor, bilar som kommer upp på motorvägen försvinner i en stor död vinkel och en del tror att de passera igenom ett fordon eller så pratar dom i mobil eller pysslar med barnen eller radion osv. så man måste kolla själv.
Var till skroten och tog bort spegeln från en bill som hade en som var extra välvd, kapade spegeln vid den punkten och har limmat den mot originalspegeln så att jag får en större vinkel och vidvinkel på den yttersta delen av spegeln. Hoppas minska den döda vinkeln, som det är nu är det livsfarligt i vissa lägen.
Roligt att tråden är omtyckt mycket besökare har det blivit och mycket mer skrivande än jag tänkt från början. Vill tacka alla för de tips jag fått och allt jag lärt mej genom att bläddra runt på detta forum, vill även tacka för att det finns ett så bra och livaktigt forum det är mycket arbete bakom och inget som sköter sig självt.
Blir väl något inlägg innan jag åker och kanske något innan jag kommer söder om Danmark där bredbandet inte fungerar längre (3). Kommer att skicka upp lite bilder vartefter hoppas jag om det inte blir så att jag vänder och ger upp allt. Har liksom inte fattat än vad jag ger mej in på men det kommer jag väl förstå vartefter. Man har ju sina rutiner hemma med datorn tv fika telefonsamtal skype osv. och så blir allt det trygga och lugna förändrat till en minimalistisk nomadtillvaro, utan det mesta som man är van vid. Att man är ensam är ju både fördel och nackdel som jag ser det.

Bilagor

• IMG_0701.JPG
    IMG_0701.JPG
    1,4 MB · Visningar: 14
  • IMG_0700.JPG
    IMG_0700.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
F

F.d. 5080

Guest

Stor lycka på din färd Bengtic.:spinny: önskar jag! Har varit riktigt kul att läsa och följa din tråd. Kör försiktigt, så att vi kan följa dig när du kommer hem och förhoppningsvis fortsätter skriva.

//Lasse Kba

spånhyvel

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024

Köp ett billigt kontantkort för surf i det land du ska till och använd din mobila bredbandsdongel även där nere. Då kan vi ju få fler uppdateringar, reseskildringar är mycket omtyckta. Kolla om den är låst först bara så du slipper en tråkig överraskning. Mobila Bredbands Forum brukar ha bra info för ev. upplåsning. Lycka till!

F

F.d. 22252

Guest

Jag har ju ett modem till som jag låst upp problemet är ju att den inbyggda programvara vill ringa 3 men det är väl bara att ändra antar jag, har f.öv lycktas låsa upp min låsta samsung note, tre var bara ute efter pengar och försökte blåsa mej, har även rootat mina telefoner så jag slipper google konto som jag inte vill ha fått in de flesta program (alla) gratis. Lade även in ställplatser i sygic igår fungerade bra.
Kommer att använda wifi tills jag kommer ner till kroatien, min telefon är ju superbra kan skriva allt klart flytta till telefonen och smyga in på macdonalds t.ex. och skicka.

F

F.d. 22252

Guest

Ja nu är det mest finliret som återstår förutom gardinen som jag skjutit på i det längsta. Gjorde nytt fäste till handduschen enklare och robustare, en sån handusch skulle man kunna ha i de flesta husbilar eftersom den passar på alla kranar. Fick göra om fastsättningen av 12v uttaget så nu är det skruv lim buntband kanske håller nu. Demonstration av min lampkoppling som gör att jag kan köra olika mängd vatten i kranen utan att pumpen får slita ihjäl sig. Ett handtag när man kliver in och ut har jag saknat under hela byggtiden såg ett bastuhandtag i något skumt träslag som gick att såga slipa och skruva fast. Hoppas nu att jag kan lita på att Sygic gör ett bra jobb och "leder mig på räta vägar och undviker betalvägar på det att min rekassa inte skall bliva förlorad och att jag kan sova lugnt i förvissningen om jag ska nå mitt mål och uppnå frälsning"!

Bilagor

• IMG_0702.JPG
    IMG_0702.JPG
    1 MB · Visningar: 7
  • IMG_0703.JPG
    IMG_0703.JPG
    1,1 MB · Visningar: 8
  • IMG_0706.JPG
    IMG_0706.JPG
    1 MB · Visningar: 7
  • IMG_0707.JPG
    IMG_0707.JPG
    1,1 MB · Visningar: 9
  • IMG_0708.JPG
    IMG_0708.JPG
    936,4 KB · Visningar: 8
  • IMG_0710.JPG
    IMG_0710.JPG
    1.015,1 KB · Visningar: 9
  • IMG_0705.JPG
    IMG_0705.JPG
    1,1 MB · Visningar: 9

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm

Hej Bengtic!
Nu dagen innan den stora dagen D när det bär iväg mot det okända önskar jag dig all lycka med din härliga tur ner till kroatien! Jag är väldigt avundsjuk i positiv mening och skulle mer än gärna hänga med!!!!!
Lycka till -eller "break a leg" vilket du föredrar!!!!!

F

F.d. 28368

Guest

Hoppas nu att jag kan lita på att Sygic gör ett bra jobb och "leder mig på räta vägar och undviker betalvägar på det att min rekassa inte skall bliva förlorad och att jag kan sova lugnt i förvissningen om jag ska nå mitt mål och uppnå frälsning"!

Vis av erfarenhet förlitar jag mig inte blint på navigatorn. Den har drabbats av allehanda störningar under åren, men med en grovplanerad rutt i Viaichelin har jag en uppfattning vart jag är på väg och klarar mig hjälpligt även om navigatorn havererar. Jag undviker alltid betalvägar och jag tycker att man upplever mer utefter vanliga vägar.

I Viamichelin kan du välja rutt utan betalvägar och jag brukar oftast även välja "seightsing rout". Därefter väljer jag ut hållpunkter utmed färdvägen som jag skriver in i ett resedokument. I resedokumentet koppierar jag även in lite text om sevärdigheter. En av mina källor är UNESCO:s Världsarvslista. När jag är klar skriver jag ut resedokumentet och tar med mig det och matar in kortare etappmål i navigatorn. Oftast kan jag även vara med och se på vägskyltarna vart jag skall, vilket är bra när kartan i navigatorn inte överenstämmer med verkligheten. Jag tycker att mina resedokument gör resan mer intressant och rikare på upplevelser.

Jag har nu börjat lägga upp mina resedokument på Google Drive. Här följer ett exempel för vår nyligen genomförda resa från Spanien till Sverige. Google Drive - Orange-Malmö

Det har varit trevligt att följa ditt campingbilsbygge och jag hoppas du fortsätter att dela med dig av dina erfarenheter av hur det fungerade i praktiken. Själv får jag en massa idéer om förbättringar under resorna.

Trevlig resa!

F

F.d. 22252

Guest

Hälsningar från kroatien, sitter en bit utanför Opatija efter en jobbig resa ner.
Jag som bara kört max 36 mil med den här bilen och på de sista 20åren max 50 mil på en dag på fina vägar har gjort hela arbetsdagar bakom ratten.
Tyvärr så har det regnat hela dagen från slovenien och hit väl över 20 grader men tråkigt ändå.
Har en lista på förbättringar nu, var ju sjuk innan och delvis när jag for så allt blev inte färdigt. Har ingen karta med mej och kört uteslutande på sygic gps i mobilen. En utförligare beskrivning kommer förmodligen.
Men trots allt har bilen fungerat väldigt bra för sitt ändamål, de som går i tankarna att göra som jag har jag redan en del tips till. Större budget är bra!
Jag har alltså ingenting planerat i förväg, slumpen gjorde att jag hamnade på den här campingen, var trött efter resan och orkade inte leta efter en tillåten parkering, men ska göra det över 13 EU är ett rån tycker jag.
Ska åka utmed kusten förbi reika får väl lösa vägavgift, körde genom slovenien på gratisvägar, näe -det ska man nog inte göra tar tid men man får se landet. De pengar man sparar på vägavgifter kan bli dyra har jag förstått, bromsbelägg bränsle motorslitage och olja är inte gratis. Hem blir det absolut snabbaste vägen och under den tid man inte får köra lastbil, det förstör mycket.
12mil i timmen går fint om det inte är några hinder och då är det ganska avkopplande.
Vet inte när jag åker hem beror på vädret och hur jag trivs, börjar vänja mej vid det här livet, har man dator med internet så klarar man sej länge.
Ser fram emot alla råd som finns, var inte rädd att skriva och tipsa mej.
Har någon något tips på campingplatser ställplats eller liknande SKRIV, !!
Sms kollas en gång per dag, 0737573255.

F

F.d. 22252

Guest

Sitter på ön Krk strax utanför krk på en camping, hjälpte en svensk med brunnen elbox som sköter laddning av två batterier och ut till förbrukare hade brunnit i den och den gnistrande fortfarande så det kunde ha tagit riktigt fyr. kopplade ifrån den och tog bort vilket inte var lätt eftersom en mångpolig anslutning var delvis smält. Han gjorde det sista jobbet med att ta bort och tyvärr var det så att han förstörde kontakten helt så nu måste den bytas. Ville koppla förbi eländet så han skulle få vatten och lyse men han ville inte. Det hela kunde gått väldigt illa med brand och två döda misstänker att lödningarna var dåliga och börjat bli varma sen blev allt sotigt och det leder ju ström lagom mycket så inte 50A säkringarna ska gå sönder. har badat och solat lite röd, trivs bra här och kommer vara kvar lite tror jag. Dåligt internet eftersom jag står på billig plats utan el men det är skönt att vara avsides. Hitills har bilen och boendet varit över förväntan, det som varit och är dåligt är Ikeas madrass, min dåliga planering av stuvutrymmen och allt jobb att få upp och ner saker jag behöver under sängen. När jag nu väl är här så kostar det inte mycket att vara kvar så jag lider inte direkt av hemlängtan och vädret är fint vattnet bara runt 23 så det är gränsfall men det blir nog bättre nu när det inte regnar mera. Kommer förmodligen att skriva lite mer utförliga rapporter både om bilen och om resan som kanske är bäst att lägga i en särskild tråd? Måste klaga på att jag inte får några kommentarer och svar?

S

StorDansk

Guest

"Bengtic i Kroatien"
kommer åtminstona jag gärna att läsa,
läser allt du skriver, så fortsätt med det,
"ingen kommentar" från min sida är enbart
för att du säger att det är dåligt med internät
där du befinner dig, du är ju precis där jag kommer
att vistas när jag så småningom blir klar med mitt bygge!
Fortsatt trevlig resa, FinnV

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm

Hej Bengtic!
"Hälsan tiger still" heter det ju.
Man sitter här i hösten och njuter i fulla drag av dina spännande inlägg!
Tufft av dig att ge dig iväg ända till Kroatien som första provtur :) Tummen upp, eller "gillar" som dom säger på facebook mm.
Och tack för dina rapporter!
Dom uppskattas jättemycket!
Jättekul att läsa om hur allting fungerar för dig!
Det är ju ett härligt sätt att tillbringa hösten på.
23°C i vattnet är ju duschvarmt här hemma i Sverige :).
Brukar titta in ett par gånger om dagen i din tråd för att se hur det går för dig.
Det du nu upptäcker kunde göras bättre blir ju erfarenheter som kanske även vi andra kan få dra nytta av när våra små campingbilar blir verklighet och är färdiga att användas!!

Har ett par frågor:
1. Du står på plats utan el. Räcker din 60W solcell till för dina behov?
Hur gör du med kylboxen?
2. Hur är det med värmen i den lilla kupén?
Kan tänka mig att den Kroatiska solen värmer upp innandömet ganska bra under dagen. Fast det kanske är snabbt utvädrat och nätterna kanske inte är så varma?
3. Hur fungerar det att laga mat inne i kupen?
Även om man har dörrarna öppna kan jag tänka mig att det snabbt blir lukt i bilen. Eller är det så att du tar ut köket och lagar utomhus?

mvh
UffeB

Senast ändrad:
K

Kjellz

Guest

Tråden Campingbil är en av höjdpunkterna då man besöker HBKs hemsida. Många med mig skulle troligen inte uppskatta om det blev allt för långa avbrott i ditt skrivande. Njut av värme och sol för här knackar hösten på dörren.
///Kjellz

F

F.d. 14324

Guest

Har följt tråden från början, fast inte haft något intelligent att tillägga

Instämmer med Peter, jag såg dock att jag var in i tråden och härjade om en gassvets men om det var intelligent eller inte är den stora frågan. :D

Jag är imponerad av ditt bygge och dina fiffiga lösningar. Jag gillar små smidiga husbilar och vi hade tidigare en vw t4, visserligen större än din bil men med 2 vuxna och 2 barn så var den ändå ganska liten, för liten kom vi fram till efter två säsonger så nu satsar jag vidare med en större.:)

Det kanske är en bra lösning att skriva en "Bengtic i kroatien" som Finn skriver, du kanske når ut till fler läsare på det viset.

Ha en trevlig vistelse där du är, njut av det,, Jocke

ps, jag ville bara tala om att jag faktiskt gillar stora husbilar också! :D

Senast redigerad av en moderator:

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm

Bengtic -hur går det i värmen?
Åker iväg vid vid luchtid på en veckas semester (Kreta) och hade hoppats på en liten uppdatering i tråden innan man sticker :)...hoppas att du njuter i fulla drag.
Mvh
UffeB

F

F.d. 22252

Guest

Har varit en vecka på samma ställe nu har börjat bli trött så jag åker förmodligen någonstans, det verkar svårt med att inte stå på camping för mej blir det ganska billigt så den kostnaden kan man ta för att få alla bekvämligheter.
Använder inte mycket el bara för lyse och datorn. Eftersom internet fungerat dåligt så har jag inte använt den så mycket. Så 50w solpanelen har inte fått jobba så mycket, termoelektriskt kylskåp kan man glömma att använda hade det en del när jag körde men det drar massor med ström kontakten blir riktigt varm.
Så det tar bara plats och fungerar mest som skafferi, har ätit mycket ute.
Ja när solen skiner in blir det väldigt varmt, har parkerat i skuggan nu när det äntligen blivit riktigt varmt ute. Har använt aluminiumpresenningen fastsatt med magneter en hel del, men man får plocka med det när man ska gå nånstans och låsa och stänga.
Köket har jag bara använt till soppa en gång och vatten till kaffet.
Blir nog mer på hemvägen som jag gruvar mej för om det blir kallt om nätterna sover just nu med en filt i påslakanet men har börjat med en ordentlig pyjamas eftersom det blir kallt på natten ute. Grannen rapporterade 14 grader själv har jag inte haft under 20 inne än.
Kommer nog att köra betalvägar hem för att komma någonstans.
Semestertrafiken och lastbilarna gör det jobbigt att köra, campingen är helt full och nästan bara tyskar så semstrarna verkar pågå länge än.
Det jobbigaste är nog att vara ensam i en liten bil, hade varit roligare om man varit två.
Hade ju funderingar i början att försöka få plats med större säng och det är en av de saker som jag förmodligen bygger om litegrand, skåp och kyl måste också ändras en del. Till dom som funderar på termoelektriskt kylskåp kan jag bara hålla med alla som haft det att det är bara att glömma om man inte har 220v ständigt. Enda fördelen är att det är billigt men det är också allt.
Jag vill tacka alla som skrivit och tackat, blir nog så att jag skriver om resan när jag kommit hem och fått samla mej lite, internet uppkopplingen tillåter knappast några foton och det har inte blivit mycket sånt heller av en viss orsak, ska försöka bättra mej.
Man ser lite mindre husbussar men inget i närheten av det jag har, det minsta är nog äldre tyska vw-bussar som naturligtvis har svårt med trafiken, många mindre bussar har ju glasrutor och är förmodligen litet ombyggda vanliga bussar. Däremot har jag sett stora bussar en hade en vanlig småbil i garaget. De har svårt att ta sig fram härnere och kan inte välja camping heller, bara att stanna till är ganska svårt, så det gäller att hitta en lastbilsparkering och ta den lilla bilen. Var ju inne och fixade med elen i en husbil och slogs av hur lite utrymme det egentligen är för att bo skåp garderob toa garage tog massor med utrymme, sov utrymme med trappa upp baktill till ett ganska trångt utrymme gör att jag tycker att planeringen var helt fel.

Tommy Glader

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2025

Kul att läsa dina inlägg , vi har varit där 2 ggr med husbil och tyckte det var toppen men förstår ju att som ensam kan det ju bli lite tråkigt, ta en sväng till Plitvica jezera (stavningen garanteras inte) men det är en underbar plats i ett naturreservat ca 100 km österut från kusten, ha det gôtt önskar vi från Värmland

F

F.d. 22252

Guest

Ja jag är hemma nu kom hem 00.30 den 14/9 efter många mil.
1l olja har jag fyllt på men det hade räckt med mindre.
Ska läsa av mil antalet och räkna om eftersom mina stora däck gör att vägsträckan inte stämmer. Tror det var 8,9% större rullsträcka på de däcken jag har nu, vilket gör att jag kan marcha lugnt och fint i 120km även om det går att köra betydligt fortare med mina 64 hk.
Tror dock att jag skulle valt något lägre profil med facit i hand.
Kommer att skriva en reseberättelse tänkte kalla den med "Caddy till Kroatien".
Åkte delvis hem p.g.a. värmen som var jobbig på dagarna förföljdes av högsommarvärme hela vägen tills jag kom uppåt Rostock.
Bilen har gått väldigt bra enda som jag var lite orolig för var urtrampningslagret som skramlade ibland vid långa kökörningar, var orolig att det skulle rasa då blir det svårt att koppla.
Har gjort en lista på förbättringar i huvudet och kommer jobba vidare på caddyn, men nu måste jag först och främst se över karossen, ska spruta olja undertill på bilen, köpte sågkedjeolja på biltema inte den biologiska utan den vanliga. Tror den klistrar sig fast bättre än vanlig olja, provade hydraulolja efter råd men tyckte att den spolades bort. Växellådsolja verkar sitta bra men den luktar hemskt. Bilen har ju ett plastskikt under som börjar bli dåligt på sina ställen och meningen är ju att oljan ska krypa in där och stoppa fukt och rost. Sedan kan man ju på utsatta ställen ta lite underredsmassa.
Jag är förvånad att det gått så bra att bo i bilen den har varit som ett litet hem. Kommer aldrig även om jag hade råd att köpa en stor husbil, hade jag fått välja skulle jag dock gärna haft en något större bil, hade jag haft ett ordentligt garage skulle jag åka till skroten och skära av bakänden på skåpet på en caddy och skarva i och förlänga en bit bakom bakaxeln, inte så otroligt mycket jobb som man kan tro egentligen.
Skulle kunna slippa förlängningen på sängen på det sättet. Den har fungerat bra men kärvat lite och jag tror att det beror på att skenorna är gjorda av väldigt mjukt järn som lätt böjer sig, det är en av sakerna som jag kommer göra om.
Kommer att ta bort kylskåpet och vattendunken i köksbänken och göra hyllor istället. Skaffa en riktig kylbox med kompressor.
Ska köpa till en diodbelysning som den jag köpte på Ikea för 79kr. den var i tre delar och lätt att förlänga så jag kommer att göra en del som har 4 delar a 10lysdioder och en som är tvärgående i taket innanför bakdörren med två sektioner att använda som läsbelysning.
Jag rekommenderar den belysningen eftersom den är billig drar lite ström ger bra ljus med bra färg den säljs ju med transformator men den behöver man ju inte bara att klippa kabeln, vid kontakten kan man se plus och minus märkningen så det är lätt att ansluta.
Det var bra att jag bytte stolar har gjort mycket långa körpass utan problem tack vare att jag suttit bra. Tycker att alla som vet att de kommer att köra långt ska ta en funderare på körställningen.
Armstödet var bra men kommer att göra ett fällbart mindre armstöd.
Det som är absolut sämst på bilen är fjädringen bak som är stenhård det är bladfjädrar som verkar gjorda för mycket tung last. Funderar på hur man skull kunna göra dom mjukare men det problemet är inte löst välkommen med tips.

K

Kjellz

Guest

Välkommen hem från värmen. Tack för många läsvärda och under hållande inlägga här på HBK sidan och den spännande med fortsättningen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen