• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tack för ditt erbjudande om tältet! Det skulle lösa en del problem som blir svårt att klara med något som ska sitta fast i bilen.
Jag tittar regelbundet efter gamla folka bussar har hembyggt ett par gamla för länge sedan, men avskyr den gamla boxermotorn klen oväsen drar mycket bränsle och går sönder.
Den bil som jag jag tänkte titta på blev jag avrådd ifrån eftersom den har den gamla fiat 1.9 utan turbo klen och törstig.
Jo det är så att det är nästan inga bilar som klarar min längd och det är mycket mer besvärande att stå vid diskbänken lite hopkrupen och med nedböjt huvud än att sitta ner.
Ska jag resa längre bort blir det flyg annars blir det att åka i södra sverige och kan jag då ha ett förtält så blir det utrymme även om det regnar som man kan vara i, bilen blir mera av en sängplats. Jag kan även ha med mej en liten cykel och liknande och stanna ett tag på en camping. Min far 93år har flyttat hit så jag har fått lite andra vyer nu och extrajobb.
Hoppas du hinner bli färdig till sommaren men det är ju alltid mer kvar än man tror.
Kan kanske komma förbi någon dag och plocka upp det men jag vägrar att få det helt gratis!

Bilagor

• PICT0117.JPG
    PICT0117.JPG
    1,2 MB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest

Kommer ni ihåg mitt projekt med en enkel värmare?
jag fick problem den vita lyktan fick läckage trots mina försök att löda ihop den.
Köpte en ny från skeppsfourneringen i Norrköping det var en kinakopia tydligen har inte använt den men hade tänkta att göra det snart.
Jag hade fyllt på olja och råkade luta den lite och då visade det sig att den hade ett tillverkningsfel och läckte.
Jag börjar bli trött på värmarproblem men vet inte hur jag ska lösa det nu, ska försöka hitta en kvalitetslykta som inte läcker.

Bilagor

• IMG_1002.JPG
    IMG_1002.JPG
    94,6 KB · Visningar: 9
F

F.d. 22252

Guest

Köpte en ny feurhand och jämfört med den förra Dietz som trots det tysk klingande namnet bara är en dålig kopia.
Intressant att se vad man gjort för att förenkla konstruktionen.
Glaset var av sämre kvalitet och dåligt gjort metallen som höll fast glset var mycket tunnare brännaren var sämre gjord osv.
Man får vad man betalar för och i det här fallet så skulle jag vilja säja att man inte får ens det, man får någonting man inte vill ha för det fungerar inte som förväntat och har en förväntad livslängd som gör den till ett oekonomiskt köp från alla synpunkter.
Har testat och nu ger den inom hus i 20 grader 60grader på kylflänsen utan fläkt, ute i nästan 0gr 45gr på kylflänsen utan fläkt.
Jag vet att det blir ett värmetillskott som är mer än dubbelt mot en liten fotogenlampa jag använt tidgare och utrymmet är litet, men om det blir bra om jag skulle behöva stanna i bilen i noll grader är tveksamt.
Gasolköket värmer ju snabbt upp inne men det vågar man inte sova med, finns dock en ny modell i samma storlek med tändsäkring för 450kr som jag tänker byta till.
Att inte ha tändsäkring är egentligen livsfarligt för allt man har inomhus.
Har fortfarande lust att byta till en riktig husbil men ser problemen alla har och kostnaden, åker jag långt flyger jag och ska jag bara bo några dagar så är en relativt snabb transport med bil viktig. Sånt jag har råd med trivs inte över 80km och jag brukar hålla 110 -120km.
Ska göra en uppdatering på inredningen om det blir bra väder mest småsaker men det är mest sängen och dess förlängning samt avgränsning mot förarutrymmet med isolering som är aktuellt.

Bilagor

• IMG_1003.JPG
    IMG_1003.JPG
    233 KB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest

Tack för alla tack!
Har testat värmaren i bilen och värmen räcker säkert till en kylslagen sommarkväll i det lilla utrymmet.
Men den slocknade två gånger efter en stund, när det blåser ute så letar sej luften in genom värmepaketet och det smala röret för ventilationen får så högt tryck att lågan slocknar. Det räcker att stänga dörren som vanligt så slocknar det, jag vill ju inte sätta igen ventilationen så det är ett problem.
Det finns ju små flärpar av gummi vid golvet bak som ska ta hand om övertrycket, de mynnar ut i någon slags plaströr som är så listigt placerade i hjulsprutet att de ganska fort sätter igen sig med sand och jord och liknande, en rosthärd blir resultatet vilket utom all tvekan är det som från början avsetts av de skickliga rostkonstruktörerna.
Har gjort ren dom men de fungerar inte längre som avsett eftersom det verkar vara någon slags gummi av plast som inte är oljebeständig utan blir stenhård, och olja och fett har jag haft på underedet i flera omgångar.

Ska se om jag kan köpa nya men skulle tro att det blir beställningsvara som kostar en del.

Har ju sedan tidigare projekt inhandlat en gammal bensindriven katalytvärmare som fungerar bra, hade sedan tidigare planer på att inhandla en bärbar katalytvärmare som fogas säljer, tyckte dock att den blir lite väl dyr i drift eftersom det är små dyra gaspatroner man använder med en ventil som gör att man måste ha de dyraste gaspatronerna.
Läste i ett båtforum att man kan använda alkylatbensin till katalytvärmare och den blir praktiskt taget luktfri och förmodligen renare än den svindyra specialbensinen som man kan köpa i färgaffärer.

Den avger enligt etiketten 600kcal / timme vilket omvandlat ger ca: 700w
och en liter borde räcka i 12timmar vilket ger 3kr/timme i drift och det blir billigare än ölpriset/timme. 1,5L kan man fylla på.
Starten måste göras utomhus eftersom man startar den som gamla fotogenkök genom att elda sprit, går dock med en blåslampa för gaso.l
Men nu måste jag installera en ventilator någonstans för säkerhets skull så det blir genom drag även fast katalytbrännare i teorin inte skall avge några skadliga gaser så tas ju en hel del syre från luften till förbränningen.
Den kan ju fungerar som tältvärmare och man kan ju ställa in den innan man lägger sej om man är rädd för att vakna upp och få reda på att man är död. Håller just på att testa både inom och utomhus, ska ställa in den i bilen och se hur det fungerar om det blir kallt, idag var det så varmt att jag inte behövde slå på värmen i bilen.

Bilagor

• IMG_1005.JPG
    IMG_1005.JPG
    946,1 KB · Visningar: 4

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Under min tid som tältare använde jag en pryl som hette HeatPal. Den var fylld med någon slags massa som sög upp rödsprit. Värmde skönt och gick att laga mat på. Har ingen aning om hur säker den var betr. vältning och avgivna gaser.

//Alve

F

F.d. 22252

Guest

Tack för tipset har haft en sådan på 70-talet men de var mycket mindre då.
Kommer ihåg en kall och kylig camping i tält där jag köpte karburatorsprit eftersom den t-sprit som då fanns luktade förskräckligt.
den drog en hel del och gick hela nätterna, det hela resulterande i att bägge blev sjuka trots värmaren och med knapp nöd kunde köra hem och bädda ner oss.
Heat-pal avger förbränningsgaser och ska inte användas i slutna utrymmen.
den är lika effektiv som att ta en plåtburk med stenull och fylla på t.sprit och tända på.
Man kan minska lågan lite grand men bra blir det inte.
Katalytbrännare fungerar utan öppen låga det glöder bara svagt.
Har en lödpenna som jag haft i massor med år som fungerar likadant, men till slut tar materialet slut.
En katalytisk avgasrenare fungerar likadant, gaserna från alkylatbesin ska vara det renaste som går att framställa av petroleumprodukter enligt wikipedia.
Det är alltså att jämställa med gasol, det som bildas är vatten i stort sett precis som vid all förbränning, sedan lever den som vi på syre så där är den stora faran.
Ska lösa problemet med att värmaren slocknar sedan kommer den att vara värmare som man vågar sova med, har redan en fläkt installerad men den ger dåligt resultat, finns datafläktar i stora storlekar för små pengar och ska investera i en sådan, eller möjligen en solcellsfläkt i taket men den ska kunna köras på natten och stängas helst inifrån vid körning.
Finns en del saker i båtbutiker som går att använda.
Hittade en gammal bensin katalytvärmare
Skulle vara intressant att mäta med en mätare för koldioxid och liknande men på alla ställen jag läst på webben ska de fungera bra, men man undrar ändå om det skulle bli en skada på katalytskiktet vad som händer.
Det är tydligen asbest som överdragits med platina.
Kanhända kan platinapriset vara högt idag om man kan utvinna det, asbest är ju belagt med handelsförbud så det är ju förmodligen olagligt enl. arbetskyddslagen att hantera det.
Mikrofibrer av asbest kan förmodligen cirkulera i luften men har man som jag passerat bäst före datum med råge kan det kvitta. Lärar högkolan i malmö hade ju asbesttakskivor inomhus och där lär det ha rasat fibrer.

bild på en modern värmare som går på gasol och finns att köpa här.
Bluecat från campingaz

Bilagor

• bluecat.jpg
    bluecat.jpg
    27,8 KB · Visningar: 914
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Här är några länkar till värmare som drivs med värmeljus. Absolut billigaste driftskostnaden & effektiva. Hade något liknande på den tiden jag hade båt, fungerade väldigt bra.

Värmeljuskaminer | Rolerix
Värmeljuskamin | Roleri

Man kan enkelt göra en genom att ta en lite större blomkruka som man borra hål i runt om nertill & ett fat. Ställ värmeljusen på fatet, tänd på vänd krukan upp & ner över fatet. Vips har du en bra värmare.

Bennie

F

F.d. 22252

Guest

Jag har funderat mycket på värmeljus ett värmeljus ger drygt 50W värmeffekt.
Jag byggde t.o.m. en kamin som kunde ha 6 värmeljus och som gick att demontera för transport och designades för litet packutrymme.
Jag läste in mej på ämnet och testade själv.
På den tiden gjorde jag en resa på skoter och hade bara ett litet tält och frös på nätterna.
Det fanns en ljuskamin då som var gjord för några värmeljus och det fanns olyckor noterade, den såldes för att vara ruffvärmare och liknande.
flera bränder och farligheter noterades och utreddes.
Värmeljus måste ha minst diametern till nästa värmeljus.
Värmeljus är lika farliga som flytande bensin om man överskrider flampunkten som är olika men högst för stearin de ljusen ser vita ut, de som är gjorda av paraffin har lägre flampunkt. Lägre -farligare!
Om man ställer ett antal värmeljus på ett fat så är det stor risk att flampunkten uppnås och då kommer gaser brinna långt ovanför veken, höga lågor uppstår och man kan inte enkelt blåsa ut ljusen utan behöver brandsläckning.
Min test visade att min kamin började lukta väldigt starkt efter en stund vilket tydde på att oförbrända gaser kom ut som kunde fatta eld.
Andra undersökningar har visat att luften blir förorenad av sot från ljusen.
Jag trodde i min enfald att ljus och speciellt värmeljus var ett säkert och rent sätt att värma men det är precis tvärtom de är farliga och ger dålig luft.
Var på en utbildningsträff med brandförsvaret och de sa exakt samma sak som jag hittat på internet.
Så inte ens i förtältet ska man ha värmeljus placerade så de kan värma varandra, kanske det finns erfarenheter på forumet...?
Gjorde en tokig sak för många år sedan smälte stearin för att gjuta ljus och glömde plattan och åkte därifrån, min fru räddade allt som man ska göra med ett lock men köket behövdes målas om osv.
Kunde blivit en katastrof.
Köper kanske en katalytvärmare till om jag kommer över en i bra skick, tyvärr kan de vara förstörda av blybensin.
Bensin är säkrare än spritvärmare bensin måste ha en blandning med luft som är viktig däremot sprit kan explodera väldigt lätt och ger lågor som är osynliga.
Märker att jag hemfaller till min gamla lärarroll ni får ursäkta men det känns viktigt.

Bilagor

• IMG_1006.JPG
    IMG_1006.JPG
    2,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest

icon4.gif
Måste tyvärr ändra i mitt inlägg om katalytvärmare de skall nog inte användas alls egentligen speciellt inte i mindre lokaler där man kanske utsätter andra för fara. Jag har läst en del och man har t.ex. stoppat all handel med dem på Ebay.
Det avgår tydligen asbestfibrer som kan cirkulera i luften av värmen och inandas.
Hela den värmeavgivande dynan är gjord av asbestull som är väldigt porös.
Förmodligen är materialet i behållaren också av asbest.
Har testat en stund i bilen och ganska fort blir alla rutorna immiga på insidan så efter en natt blir det nog ganska fuktigt, testade ett par timmar i badrummet och varmt blev det men en väldigt fuktig värme.
Så efter mina tester och forskning vill jag avråda från allt bruk av en gammal bensindriven värmare.
icon4.gif

F

F.d. 25203

Guest

Jag har funderat mycket på värmeljus ett värmeljus ger drygt 50W värmeffekt.
Jag byggde t.o.m. en kamin som kunde ha 6 värmeljus och som gick att demontera för transport och designades för litet packutrymme.
Jag läste in mej på ämnet och testade själv.
På den tiden gjorde jag en resa på skoter och hade bara ett litet tält och frös på nätterna.
Det fanns en ljuskamin då som var gjord för några värmeljus och det fanns olyckor noterade, den såldes för att vara ruffvärmare och liknande.
flera bränder och farligheter noterades och utreddes.
Värmeljus måste ha minst diametern till nästa värmeljus.
Värmeljus är lika farliga som flytande bensin om man överskrider flampunkten som är olika men högst för stearin de ljusen ser vita ut, de som är gjorda av paraffin har lägre flampunkt. Lägre -farligare!
Om man ställer ett antal värmeljus på ett fat så är det stor risk att flampunkten uppnås och då kommer gaser brinna långt ovanför veken, höga lågor uppstår och man kan inte enkelt blåsa ut ljusen utan behöver brandsläckning.
Min test visade att min kamin började lukta väldigt starkt efter en stund vilket tydde på att oförbrända gaser kom ut som kunde fatta eld.
Andra undersökningar har visat att luften blir förorenad av sot från ljusen.
Jag trodde i min enfald att ljus och speciellt värmeljus var ett säkert och rent sätt att värma men det är precis tvärtom de är farliga och ger dålig luft.
Var på en utbildningsträff med brandförsvaret och de sa exakt samma sak som jag hittat på internet.
Så inte ens i förtältet ska man ha värmeljus placerade så de kan värma varandra, kanske det finns erfarenheter på forumet...?
Gjorde en tokig sak för många år sedan smälte stearin för att gjuta ljus och glömde plattan och åkte därifrån, min fru räddade allt som man ska göra med ett lock men köket behövdes målas om osv.
Kunde blivit en katastrof.
Köper kanske en katalytvärmare till om jag kommer över en i bra skick, tyvärr kan de vara förstörda av blybensin.
Bensin är säkrare än spritvärmare bensin måste ha en blandning med luft som är viktig däremot sprit kan explodera väldigt lätt och ger lågor som är osynliga.
Märker att jag hemfaller till min gamla lärarroll ni får ursäkta men det känns viktigt.

En sådan höll på kosta mina föräldrar livet.

De hade som vanligt laddat värmaren då kvällskylan kom krypande. och sen senare gått och lagt sig. Min far vaknade av ett väsande ljud. tittade upp och såg meterhöga lågor slå upp ur värmaren. han tog kudden med sig och rusade till fram till den och slet loss den och kasta den över bord. De klarade sig med blotta förskräckelsen och lite brännmärken i inredningen. Det var värmeljusen som översände och flammade upp. Värme ljus har en benägenhet att göra så om de blir i en för varm miljö.

Hade min far inte vaknat just då had de troligen blivit innebrända.

F

F.d. 22252

Guest

Tack för ditt inlägg!
Har sett tokig användning av värmeljus men det är först på senare tid jag fattat hur farligt det verkligen är.
Kanhända har du räddat någon!

F

F.d. 22252

Guest

Jag är ledsen att jag har dåliga nyheter att meddela, jag tackar alla som följt den här tråden den har gjort mitt ensamma liv mycket bättre.
Det finns några här som jag uppskattar jag vill bara nämna en just nu och det är storpontus.
Jag vill härmed erkänna att jag har problem med alkohol och återkommande depressioner efter ett antal år som ensamlevande, jag klarar inte det så bra.
Vet inte om jag är välkommen med fler inlägg.
Stämman får besluta, jag kör inte onykter och har ingen anmärkning överhuvudtaget sedan körkort 1966.
Jobbar med det här men misslyckas ofta.
Slutar skriva om mina löjliga experiment tills jag får något slags gensvar
Om några vill ha en fortsättning?
/ Bengt Andersson

F

F.d. 53078

Guest

Jag är ledsen att jag har dåliga nyheter att meddela, jag tackar alla som följt den här tråden den har gjort mitt ensamma liv mycket bättre.
Det finns några här som jag uppskattar jag vill bara nämna en just nu och det är storpontus.
Jag vill härmed erkänna att jag har problem med alkohol och återkommande depressioner efter ett antal år som ensamlevande, jag klarar inte det så bra.
Vet inte om jag är välkommen med fler inlägg.
Stämman får besluta, jag kör inte onykter och har ingen anmärkning överhuvudtaget sedan körkort 1966.
Jobbar med det här men misslyckas ofta.
Slutar skriva om mina löjliga experiment tills jag får något slags gensvar
Om några vill ha en fortsättning?
/ Bengt Andersson

Vad är det för dáliga nyheter som du har förmedlat? min syn är positiv därför att jag har lärt mig mera som nu värmeljusens funktion och risker.
Man lär sig hela livet och sista dagen i livet är man mest lärd...

När det gäller alkoholen sá finns det säkert mánga som vill och kan hjälpa dig. Endast du kan välja framtiden den har flera vägar. Välg rätt väg den väg som ger dig och andra ett gott humör. Det paserade kan man tyvär inte ändra pá.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Bengt!

Självklart skall du fortsätta med dina inlägg. Eftersom du upplever ensamhet finns det all anledning att du fortsätter att kommunicera med oss på forumet.
Eftersom du erkänner alokoholproblem har du faktiskt tagit ett steg i rätt riktning för att komma tillrätta med det.

De flesta döljer och förnekar problemet, även för sig själva. Du är säkert inte ensam om dina bekymmer i husbilsklubben. Det ges och tas emot mängder av goda råd vad gäller husbilar. Vi borde ha en avdelning för personlig renovering och jag är övertygad om att vi kan råda och stötta varandra även inom det här området. Klart att det finns massor av erfarenhet och bra tips om hur man skall minska på konsumtionen.

Ett första råd: Stanna hos oss!

Med vänliga hälsningar

Alve

F

F.d. 25203

Guest

Du har tagit det största och svåraste steget, att erkänna för sig själv att man har alkoholproblem. Jag önskar dig all lycka med ditt arbete att bli kvitt alkoholen.

Och det är inget hinder för att skriva häs, så länga man sköter sig och dett gäller nyktra med:)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nej för tusan.sluta inte att skriva. Det du skrivit har varit mycket intressant & inspirerande. Angående ditt alkoholberoende så finns det hjälp att få. Det är ju en sjukdom & samhället ger stöd & har resurser för att hjälpa. Att erkänna sitt beroende är ett stort steg på vägen mot oberoende. Kanske skulle du ta kontakt med AA eller Länkarna för att få stöd & någon att bolla problemet med, på köpet får du då också deltaga i deras gemensamhet & träffa nya vänner. Jag är säker på att vi är många i klubben som förstår ditt dilemma & känner sympati.

FORTSÄTT SKRIVA & lycka till.

Bennie

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm

Bengtic!
Din tråd här på forumet har varit en av de intressantaste på senare tid.
Dina experiment är oerhört intressanta att läsa om och man blir inspirerad själv att DIYa lite... Vad gäller alkoholproblemen är de ju oerhört svåra att mota men som tidigare inlägg redan svarat är halva slaget vunnet om man själv inser att man har problem. Vill säga att din tråd inte präglats eller färgats av ditt beroende överhuvudtaget. Hoppas att du fortsätter dina resonerande inlägg som tidigare. Dom är en fröjd att läsa!
Stor kram från
UffeB

F

F.d. 22252

Guest

Tack för era inlägg det värmer jag är på G att slänga stoltheten ytterligare har en kontakt med vårdcentralen här -min kompis syster jobbar där...
Det tar tre dagar att börja må bra igen och tre veckor innan man är fri så man kan man möta våren.
Jag har under åren fått antidepressiv medicin som inte fungerar.
Så för en sån som jag gäller det bara att bita ihop eller ha ett projekt på G.
Jag har aldrig mått bättre som jag gjorde när jag byggde min bil.
All feedback jag fick av er här på forumet var en drivkraft och gav mej styrka att fortsätta.
Jag läser om de som köper skadade objekt och renoverar, har nog passerat den tiden undviker sånt som pesten.
Har letat vw bilar men allt som är körbart verkar rostigt skrot.
Planen nu är att förbättra det jag har som jag lagt min själ i att bygga.
Kan jag köpa storpontus tält och parkera vi vår fantastiska skärgård i Östergötland en av de finaste i världen så har jag sommarens utflykter klara.
Återigen TACK!

F

F.d. 24733

Guest

Hej Bengt.
Måste bara säga att du är fantastisk som människa,kunnig inom det mesta och en massa drömmar som du sätter ihop till nått som fungerar.
Jag är också en sådan människa,och jag tror mig veta vad du går igenom,men bara tror.Jag vet att du kan, bara du ger dig själv en chans att hitta dig själv,så kommer du att övervinna dina problem med alkohol.Jag har själv problem,och det är när jag har för mycket att lösa som mina problem kommer.Helt plötsligt så litar jag inte på mig själv!
Numera så har jag mer eller mindre släppt lite på mina egna krav på mig själv,och faktiskt,så fungerar jag igen.
Men jag vet att det inte är lätt,oavsett om det är det eller annat som styr.Jag hoppas för din del,och andras;),att du ska hitta tillbaka.Sedan vad jag har förstått,så är vi båda modellflygare?Jag håller en stor tumme för dig iaf,sedan skulle det vara roligt att träffas någon gång:)
Själv har jag nu rivit en fungerande husbil typ 508D,för att få den som jag vill.Jag har inte bråttom,den skall ju inte vara färdig senast i maj!
Panik!;)
MVH Micke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen