• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm
Sv: Campingbil

Skulle man inte kunna klippa ut en plåtbit för fram och bakstycket på solcellen som följer formen på biltaket -limma fast dessa på aluminiumramen till solcellen och sedan ha 2 st plattjärn på längsen som man sedan limmar längs taket?
Ungefär så här?: (då får man lite luft under också åtminstone från sidorna räknat)

Bilagor

• fastsattning.jpg
    fastsattning.jpg
    74,5 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Selv ville jeg har laget braketter i hjørnene som jeg limte og skrudde eller poppet til taket og skrudde fast til alurammen på panelet.

F

F.d. 22252

Guest

Nja riktigt så enkelt var det inte, spännbandet använder jag för att fixera panelen så att det blir en bra limyta. Gjorde fästen av en fyrkantprofil i aluminium som jag popnitade och skruvade fast i panelen. Eftersom taket är dubbelkrökt så har jag krökt fästena också så de passar någorlunda, fick ju överblivet 2komponentslim som fungerar jättebra, glasmästaren var till och med och grundade limfästena på taket. Men jag kom på efteråt att när jag köpte bilen för ett halvår sedan såg den nyvaxad ut med maskin.
Tog tsprit och tvättade bort allt och slipade med en sån där grön svamp som reklamen säjer bara gör rent utan repor och slipade på taket för att få ett bättre limfäste vax används ju som släppvax i gjutformar så det var bäst att få bort det.
Hade tejpat var panelen skulle sitta, lite knöligt att koppla kabeln ha på limmet och vända panelen utan att få lim överallt. Limytan blev 138cm2 och panelen väger 5,2 kg, under delen på listen sitter 3mm från plåten på mitten för att få den så lågt som möjligt, men det är ju fortfarande 5cm luft under till undersidan på solcellerna. Mätte tot. höjden på bilen med panel och den är 190cm.
Tror jag fick den monterad så att framänden kommer lite i lä av skåpets krökning i framänden för att minska luftmotståndet, funderar på att limma en trekantslist fram och bak för att ytterligare minska luftmotståndet. Hoppas det inte blir några tråkiga ljud nu när bilen går så tyst som vilken personbil som helst. Vis av erfarenheten så trädde jag en mjuk slang över kabeln mellan panelen och gummigenomföringen i taket.
Ska minska risken att kabeln fladdrar i vinddraget och för oväsen eller går sönder. Lyckades att ganska enkelt trä kabeln mellan isoleringen och innertaket ner genom garderoben till kontaktlisten. Måste fixa en laddningsregulator till 14v eftersom panelen ger över 17volt och kan koka batteriet. Blir kanske ett bygge av enklaste sort hittade en 12v stab och en transistor och några dioder. Det tråkiga är att jag måste sätta på en kylare. Får se om jag kan hitta en bättre regulator för framtida bruk.
Man borde genom lite elektronik kunna ta ner spänningen så att när man behöver kunna få högre ström än panelen egentligen kan ge genom att switcha och mellanlagra i en kondensator.
Finns säkert färdiga lösningar på sånt. Nu kommer jag inte behöva koppla ihop bilbatteriet med bobatteriet, kommer bra ta ström från bilen till kylen när jag kör. Eftersom kylen behöver mer ström än solcellen kan ge skulle man kunna köra kylen enbart på solcellen emmelanåt för att åtminstonde kyla litet, varm öl och flytande smör tycker jag inte om. Har ju redan en brytare till batteriet så det är ju bara att slå ifrån batteriet när jag kör kylen enbart på solpanelen. Kommer använda sladden som medföljer till cigg uttaget har ju 2 för bobatteriet också. Skulle kunna ha en fast koppling med strömbrytare men risken är att jag glömmer den, en sladd i uttaget märker man bättre.
Visar en bild på mitt hemgjorda fäste som passar samsunge note 5,3" skärm. Gjorde den av plast jag bockade till och klädde med en bit väggmatta, limmade den med kontaktlimmet direkt på instrument brädan.
Limmet går att lösa med tsprit så vill jag ta bort den går det att ta bort den utan skador. Tror det blir stadigare och bättre då den inte stör så mycket, passar även min andra mobil på höjden.

Bilagor

• IMG_0682.JPG
    IMG_0682.JPG
    1,8 MB · Visningar: 3
  • IMG_0685.JPG
    IMG_0685.JPG
    1 MB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest

Skulle ju skoja lite räknade inte med att någon skulle hinna hjälpa mej med fästena medans jag skrev, tack i alla fall, jag var inne på era lösningar också men lite tidspress och svårigheten att skaffa material utan att köra 7 mil gjorde att det fick bli den lösningen jag har nu.
Sikaflex är nog bra finns ju det speciallimmet med 2 komponent men det fanns inte på orten och dyrt är det. Kan rekommendera att besöka en glasmästare och tigga några använda limpatroner. Det är nämligen så att limmet härdar i blandar delen så den måste slängas och sprutspetsen också och då slänger man alltihopa. Är ju ett dyrt och fint lim fäster ju på plåt och glas och är starkt eftersom glas numera ingår i karossens förstyvning.
Går att använda en vanlig patronspruta och trycka ut en sträng och blanda för hand. Skulle tro man kan laga plastkofångare och liknande det på minner mycket om limmet jag fick köpa för dyra pengar för att laga strålkastaren och kofångaren efter en rådjurkrock. Går säkert att använda som karosserilim för att laga plåt i karossen där man inte kan eller vill svetsa.

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm

Jo vansinnesiden med spännbandet var kul :) (men cellen såg inte limmad ut så jag trodde att du fortfarande funderade på en enkel lösning...)
Men du klarar ju dig själv galant ;)

F

F.d. 22252

Guest

Jo vansinnesiden med spännbandet var kul :) (men cellen såg inte limmad ut så jag trodde att du fortfarande funderade på en enkel lösning...)
Men du klarar ju dig själv galant ;)
Var ju Knut som fick mej in på iden att limma hade funderat lite själv men tänkte det var för farligt. Profilerna ligger ju på insidan så de syns inte genom limmet som är svart.
Jag har lärt mej mycket och fått en del tips och läst hur andra har gjort för att lösa sina problem (hittade inte tack-knappen förrän nyligen).
Lyfter man på panelen så böjer sig takplåten lite uppåt så nog sitter det fast ordentligt, och nu går det ju att ta bort den över vintern om man skulle vilja, bara borra ur popniten och lyfta bort den.

Bilagor

• IMG_0690.JPG
    IMG_0690.JPG
    412,2 KB · Visningar: 9
F

F.d. 22252

Guest

Behöver jag ta bort panelen så blir det nog så att fästena får sitta kvar, skulle jag sälja den så blir det komplett som den är, men inget som det känns jag skulle vilja göra nu.
Har väl önskningar om en något större bil så man kan vara två och slippa problemet med längden. Last utrymmet ska vara 2 m.
Men man måste ju tänka på att man ska få tag i någonting som håller för vardagskörning en del märken har ju så många irriterande småfel att man tappar lusten. Hade ju en Subaru Impreza tidigare i mer än 4 år och det var ju mest bara tanka och köra. Sån kvalite vill man gärna ha och den bil som hantverkarna köper är ju caddy och den nya är ju inte större än den jag har förutom utrymmet över huvudet och det räcker för hög hatt eftersom jag sitter lägre som i en personbil.
Tror helt enkelt efter ett halvår och 500mils körning att jag har den bästa bilen till det jag ska ha den till.
Har fixat till ett regn/solskydd som går snabbt och sätta upp glasfiberpinnar som hålls ihop av ett fjädrande snöre. Använder magneter för att hålla fast presenningen mot karossen. De är fruktansvärt starka.
Tar väldigt lite plats och går snabbt att plocka upp och ta ner, kommer om jag hinner och orkar göra ett liknande av tältväven som tillhör pinnarna den är väldigt bra och jag kan göra den lite större så att man kan duscha utan insyn. Provade att köra kylskåpet på bara solpanelen, det gick bra en stund inte mycket fläkt men det var kallt inne. När solen avtog en stund så släppte ett relä och då steg spänningen och det slog på igen så den stod och surrade ordentligt ett tag och det är inte bra för reläet.
Skulle haft en stor kondensator som skulle lugna ner det hela.
En fråga till dom som vet, behöver man några papper till kroatien via slovenien, vill helst undvika betalvägar och har inte bråttom.
Funderar en del kring däck punkteringar domkraft osv.
Jag har ju helt fel dimension så jag har ett dubbdäck som reserv, fick släppa ut luften för att få upp det på plats med domkraft, muttern till fästet har rostat fast.
Har förstått att många åker helt utan reservhjul pump domkraft och mutternyckel. Är det onödigt att ha det med sej? Jag har ju en mycket mindre belastning men jag kör förståss betydligt fortare också marchfart på 120+ är inga problem.

Bilagor

• IMG_0687.JPG
    IMG_0687.JPG
    1,1 MB · Visningar: 10
  • IMG_0688.JPG
    IMG_0688.JPG
    1,3 MB · Visningar: 12
  • IMG_0689.JPG
    IMG_0689.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8
  • IMG_0691.JPG
    IMG_0691.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
  • IMG_0692.JPG
    IMG_0692.JPG
    991,5 KB · Visningar: 7
  • IMG_0693.JPG
    IMG_0693.JPG
    1,2 MB · Visningar: 10

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

> bengtic

Var har du köpt ditt regn/solskydd?

Skulle behöva ett sånt till att täcka över min framruta på min helintegrerade husbil när solen ligger på.

F

F.d. 14324

Guest

Har förstått att många åker helt utan reservhjul pump domkraft och mutternyckel. Är det onödigt att ha det med sej?

Hej Bengtic, det är inte ovanligt att hb-åkare kör utan reservhjul och skaffar sig en assistansförsäkring.
Det har diskuterats några gånger i olika trådar bla här och här, (det finns fler trådar men jag nöjde mig med dessa)

Själv har jag alltid reservhjul med mig i de husbilar jag haft och har svårt att tänka mig att resa utan reservhjul, (men man ska väl aldrig säga aldrig kanske):)
Det beror på att jag under en period för en massa år sedan var inblandad i så många punkteringar på olika fordon att det satte djupa spår i minnet, jag har även haft med mig en reparationssats från biltema så att jag kan fixa mindre hål efter skruv/spik eller liknande, men till det behövs en kopressor och det har jag inte med mig, men planen är lösa det på en mack om det behövs.

Har du plats för reservhjul och inga problem med lastvikt? ha det med dig tycker jag och du kanske kan ta hjälp av någon verkstad med muttermaskin och gassvets att lossa på den fastrostade skruven.

blowtorchsmiley.gif

mvh jocke

F

F.d. 22252

Guest

> bengtic

Var har du köpt ditt regn/solskydd?

Skulle behöva ett sånt till att täcka över min framruta på min helintegrerade husbil när solen ligger på.
Det var förmodligen clas ohlson men kanske 15 år sedan, har inte sett något sådant efteråt, tänkte lite fel när jag gjorde fickorna till pinnarna, ska sy ett par till på andra sida så jag kan vända så den blanka sidan kommer utåt när solen skiner. Som det var nu blev det bastu när all värme reflekterades in.
Hittade en sk, räddnings filt för 15kr tunn aluminumbelagd mylarplast, ska sprylimma fast det på ett ikeatäcke för 29kr och hänga upp i hatthyllan för solens skull på kvällen kan jag vända på det.

F

F.d. 22252

Guest

Satt och plockade lite med komponenter för att göra en regulator till solcellspanelen. Såg att Kjell&co har en för 169kr och då blev man inte motiverad att löda ihop något själv.
Det är så med mycket nu förtiden att det går att köpa billigt och bättre än man kan göra själv. Så är det med min hobby modellflyg att inte många bygger själv längre man köper allt färdigt, men det blir liksom inte samma sak.
Men det passar mej bra för jag börjar bli orolig för att jag glömt något som jag måste fixa innan jag åker. Kommer väl på det när det är försent, gäller att ta med sej verktyg och sånt så man kan fixa lite själv på vägen. Funderar en del på tvätt och sånt men man får väl ta in på någon campingplats, ska försöka ladda ner lite om ställplatser också. Har betalt medlemsavgiften så jag ska bli en fullvärdig medlem men jag kommer inte hinna få några papper innan jag reser förstår jag.
Har ett par små comradio, är det någon som vet om det är någon vidare trafik med dom, har inte provat att ställa på dom på den rekommenderade kanalen. Bor ju vid rv 51 och det kör mycket husbilar förbi huset. Men räckvidden är ju inte lång, har använt utomlands för att ha kontakt när telefonen är jättedyr att använda.

F

F.d. 53078

Guest

Bygg inte sådant som redan finns om du inte kan göra det snabbare och billigare.

Hmm den "regulatorn" reglerar bara laddspänningen till en flat DC och stänger sedan av vid 14.4v

Satsa helldre på en riktig laddare MPPT som laddar batteriet inteligent.
Den anpassar U ut o vavsett U in så att du alltid får rätt laddspänning oavsett hur många volt du har in.

Här finns mycket att läsa m MPPT regulatorer som laddar med 30% era effekt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en bruker en eldre konstruksjon, analog eller PWM solar-regulator - for å spare litt i første omgang og hele tiden "vet" at en kan øke nytten av panelet med 30% på å bytte denne til en vesentlig dyrere MPPT så er det en grei stop-gap som kan byttes ut når pengene er der.

Har selv denne uken byttet ut en over 4 år gammel PWM regulator til en MPPT, og det merkes! Men med 250W panel så valgte jeg å gå for en 30A MPPT - den kan klare å komme over 20A ved nesten tom batteribank. Får se på neste tur hvor mye bedre ladning jeg har fått :D

F

F.d. 22252

Guest

Ja vad förstår så är det bara så att de bytt ut ett relä mot en transistor, slår bara till och från beroende på spänningen i batteriet. Så när det är urladdat så kommer panelen få jobba fullt.
Kanhända kommer jag att byta ut den när eller om jag byter batteri har bara ett 30Ah gräsklipparbatteri för storleken och viktens skull så jag kommer aldrig att kunna lagra den extraenergien som jag får med en bättre laddare.F.n. är batterierna helt skilda kretsar inte ens gemensam jord. Jag förstår principen för en sådan laddare sitter väl en microprocessor som styr switchtransistorer.
Man skulle ha en direktutgång på en sådan för att kunna ladda Li-jon batterierna i datorn de brukar ju ligga på 14,4v om det är fyra st, ofta sitter det 8 som är parallellkopplade med en egen laddkrets. Då skulle man slippa omvandlare hit och dit. Fast å andra sidan kör jag aldrig på batteri den är 4 år så batterierna som aldrig hållt särskilt länge är dåliga, beror väl mest på den stora skärmen. Kommer väl få använda min samsung note en del, det är ju en fantastisk telefon med stor skärm och en penna med strömbrytare så det är som ett digitizerbord. Utomordentlig skärpa i färger stor ljusstyrka och hög upplösning. Och android som är rootad så man kan lägga in program utan att be google om lov.

F

F.d. 22252

Guest

Har fått dit en led-list från Ikea 30dioder som är lagom vita säljs med transformator 12v för 79kr! Fint ljus med hyfsad spridningsvinkel små enkla fästen att montera bara att klippa kabeln till transformatorn och sätta på 12v. Kopplade in mej på ordinarie lampa för lastutrymmet så den går på bilens batteri och den kan också tändas av att man öppnar dörren om man vill-perfekt.
Gick bra att spraylimma filmen på täcket så nu har man bra isolering till förarutrymmet både mot sol och kyla beroende åt vilket håll aluminiumfilmen är åt. Täcket är väldigt lätt och det är inget riktigt tyg utan något pressat material, I morgon ska jag leta efter gardin till bakfönstret, skulle behöva dubbla för insyn och helt svart. Funderar även på mylarfilmen -räddningsfilten, den är så tunn att det blir spegelglasögon effekt, man kan se ut men det går inte se in om det är ljusare ute. Provade den f.öv. som räddningsfilt och det är fantastiskt vad den värmer fast det är en så utomordentligt tunn film. Perfekt att svepa över axlarna en kylig kväll. tar ju ingen plats alls bara att sno ihop den så går den ner i en ficka.
En bild utifrån bilen med tänd belysning.

Bilagor

• IMG_0697.JPG
    IMG_0697.JPG
    336,2 KB · Visningar: 8

spånhyvel

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024

Har fått dit en led-list från Ikea 30dioder som är lagom vita säljs med transformator 12v för 79kr! Fint ljus med hyfsad spridningsvinkel små enkla fästen att montera bara att klippa kabeln till transformatorn och sätta på 12v. Kopplade in mej på ordinarie lampa för lastutrymmet så den går på bilens batteri och den kan också tändas av att man öppnar dörren om man vill-perfekt.
Gick bra att spraylimma filmen på täcket så nu har man bra isolering till förarutrymmet både mot sol och kyla beroende åt vilket håll aluminiumfilmen är åt. Täcket är väldigt lätt och det är inget riktigt tyg utan något pressat material, I morgon ska jag leta efter gardin till bakfönstret, skulle behöva dubbla för insyn och helt svart. Funderar även på mylarfilmen -räddningsfilten, den är så tunn att det blir spegelglasögon effekt, man kan se ut men det går inte se in om det är ljusare ute. Provade den f.öv. som räddningsfilt och det är fantastiskt vad den värmer fast det är en så utomordentligt tunn film. Perfekt att svepa över axlarna en kylig kväll. tar ju ingen plats alls bara att sno ihop den så går den ner i en ficka.
En bild utifrån bilen med tänd belysning.

Biltema har en billig solfilm som jag skulle rekommendera till de bakre rutorna. Kan med enkelhet monteras "på resans gång". Då får du komplett insynsskydd konstant, tänk på att man många gånger inte vill visa att det är en husbil pga rånrisken och att du inte vill stå på camping.

Lycka till med resan, bila genom Europa är underbart.

F

F.d. 22252

Guest

Jag hade ju nästan svart solskyddsfilm när jag köpte bilen, den var svår att se igenom när jag tittade i backspegeln. Det är ju dålig sikt så man använder ju speglarna för att backa.
Sedan så blev det så att vid vissa ljusförhållanden så fick man som en spegel från rutorna i backspegeln så man såg mötande trafik i backspegeln och det var lite skrämmande ibland.
Jag vill ha något man bara använder när man stannar även om det ser mysigt ut med gardiner. Ska sy in magneter i gardinen så är det bara att ta ner på en sekund. Och när jag lämnar bilen vill jag ha fullständigt insynskydd. Sedan tror jag inte en hantverkarbil är så stöldbegärlig inget som jag skulle titta två gånger på, samma med parkering den sortens bilar brukar man kunna hitta parkerade överallt när dom är på jobb. Man skulle ha ett gäng dekaler med olika firmanamn. En vanlig husbil är ju utsatt för direkt stöld och indirekt stöld genom allehanda avgifter överallt. Har inte för avsikt att lägga ut en förmögenhet på campingavgifter och vignette hette det visst. Stanna på en bensinstation vid motorvägen har jag heller ingen lust till, känns ju väldigt otrevligt. Hoppas sygic fungerar så man inte hamnar på betalvägar, har ju ingen brådska ner vill hellre se något. Kan hända att man ändrar på planeringen, har ju ingen planering och den enda att gräla om färdvägen är jag själv.
spraylimmad folie på ett täcke.

Bilagor

• IMG_0699.JPG
    IMG_0699.JPG
    757,3 KB · Visningar: 6

lecvip

HBK Intresserad
Kommun
Ängelholm

Hej Bengtic!
Nu är det ju så att man blivit så van att få läsa ett litet inlägg om dina framsteg varje dag, att när det inte finns något får man genast känning av lindrig abstinens :)
Någon ny och spännande problemlösning idag?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen