Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det finns inget som heter camping med husbil utanför en campingplats. Ska man campa måste man in på en campingplats. (Lägerplats)
Tråden handlar om camping eller inte. Att åka husbil är inte camping. Att "Stanna och parkera" regleras i lagar. Sen finns det många som inte vill följa lagen - men vi gör det.
Kl 13 rullar vi ut på vår helgtur och vi kommer inte att campa en enda gång. Men vi kommer att besöka flera trevliga kommuner runtom i Skåne. Under våra 8 år med husbil har vi aldrig blivit tillsagda eller bortkörda. Det beror på att vi väljer kommuner som inte går campingägarnas ärende.
För några år sedan (2012) när vi skulle parkera vid Katthammarsviks fiskerestaurang på östra Gotland kom vice ordförande i regionfullmäktige och försökte preja vår husbil. När jag steg ut och pratade med honom var han mycket trevlig. Han är för övrigt bror med trafikdirektören på ön. Vi åt på restaurangen men det skulle inte han. Efter att ha uträttat sitt behov körde han glatt vidare och vi kunde ställa husbilen där vi hade tänkt från början. Vi var ensamma på platsen.
Visa bilaga 97822
Visa bilaga 97823
En enkel fråga - vem vill "Stanna eller parkera" i Halmstad?
En enkel fråga - vem vill "Stanna eller parkera" i Halmstad?
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt.
"liksom därmed jämställd övernattning i fordon" är nog de ord som jostr har hakat upp sig på. Här använder kommunen sig av ett uttryck "därmed jämställd" för att förvirra läsaren. Vad menas med det och varför uttrycker sig kommunen så otydligt? Det fanns en tid när byråkratspråket gjordes svåråtkomligt för allmogen för att ingjuta respekt för överheten och detta påminner lite om det fast detta bara är ett tafatt och klumpigt försök att kringgå lagen. Kommuner som uppför sig på det viset borde ta sitt ansvar: antingen be om ursäkt och ändra i texten eller ställa de ansvariga till svars!
Dåligt, Halmstad!
Jappe
Som sagt i inlägg #27 0ch #56, vad är motivet till dessa försök till inskränkningar i vad vi gör i våra parkerade fordon?
Det är möjligt att vissa kommuner vill värna sina campingägare, men hur gör vi som kör husbil året runt eller under de ca fyra sommarveckor när den riktigt täta semestertrafiken är igång och campingarna antingen är stängda eller fullbelagda?
Vad är det för skillnad på om jag kommer med en husvagn eller en husbil.
Husvagn är precis som husbil ett campingfordon.
Är husvagnsfolk bättre på att planera sina resor?
På vilket sätt misskrediterar jag Husbilsklubben????