Sv: Camping eller inte?!!
[FONT="Verdana","sans-serif"]Att parkera och sova i sin husbil har inget med snålhet att göra. Det handlar möjligtvis om bekvämlighet. Argumentet "snålhet" används ofta för att få alla husbilar in på campingar. Men vi lever väl i ett fritt land, eller?[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Att hålla på sina rättigheter har heller inget att göra med en negativ inställning till kommunernas arbete. Vi är faktiskt alla kommunala invånarna, men för det skall vi inte avhända oss betydande rättigheter för en parkeringsförordnings skull! Det skulle kunna få långt mera allvarliga konsekvenser! Om kommunen vill begränsa parkering av husbilar, nattetid på torget i staden, finns det tilläggsskyltning att tillgå. De behöver inte krångla till det med lagstridiga kommunala förordningar.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Personligen skulle det aldrig falla mig in att parkera husbilen mitt i en trafikerad stad för att sova/vila där, men det är en helt annan sak.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Det är beklagligt att det fortfarande finns personer som inte kan skilja på rätt och fel! Än mer beklagligt blir det när dessa personer sitter i kommunala styrelsen/nämnder och hittar på förordningar som direkt står i strid med gällande lagar. En studie av de
mänskliga rättigheter i Sverige saknas uppenbart i deras bildning i samhällskunskap. [/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]"Rätten till privatlivets helgd" är n.l. en av Sveriges invånares rättigheter och som makthavare (kommuner, polis, tull, m.fl.) inte får sätta sig över.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Inte ens polis-/tullstjänstemän har rätt att kräva inträde till bodelen av din husbil (förutsatt att det inte finns misstanke/bevis om brott eller pågående brott!). De får inte ens fråga om man har övernattat i husbilen eller titta in genom bodelsfönstret! Även det är n.l. ett intrång på privatlivet.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]I Sverige, likt i andra länder, ligger det yttersta ansvaret för att följa de internationella åtagandena om de mänskliga rättigheterna på regeringen.[/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"] "Regeringsformen slår fast att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet."[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]I sammanhanget är det visserligen oväsentligt men, för att kunna bevisa att man har övernattat i husbilen måste intrång ha gjorts på privatlivet![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Kommunernas och länstyrelsernas ordningsregler faller dock redan på ordet "övernattning"! Vad är övernattning? Att sitta och sova i förarstolen? Eller måste man ha pyjamas på sig och sova under en filt? Får jag på dagtid gå omkring i husbilen i pyjamas med en filt över axlarna? Får jag fiska på natten och sova i husbilen på dagen? Vad är övernattning? Vem som helst förstår att alla tolkningar av ordet "övernattning" kan ifrågasättas och för att det skall kunna beivras leder det otvetydigt, till intrång på privatlivet. Några få av kommunernas tjänstemän förstår tyvärr inte! Ord som privatliv, integritet och respekt känner de inte till![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag har sagt det förr och säger det igen:[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Står du lagligen parkerat med din husbil? Sova lugnt! Det är en mänsklig rättighet![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vänligen, Julian[/FONT]