• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping eller inte?!!

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Jag tycker det är väldigt konstigt att man i detta forum gör uppenbara feltolkningar om vad som gäller för husbilar och husvagnar.
Det står så här:
Det finns inget förbud mot övernattning i husbil men lokala ordningsföreskrifter om camping:

Ordningsföreskrift Halmstad kommun
15 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt.

Hur kan man skriva att det inte finns något förbud mot övernattning i husbil när det framgår klart och tydligt i ordningsföreskrifterna att man inte får det?

Man hänvisar dessutom till de parkeringar som kommunen har lagt ut på sin hemsida som lämpliga att parkera husbilar/husvagnar på som övernattningsställe vilket är direkt felaktigt.

Har talat med kommunen om detta och de säger att man inte får övernatta där, det är camping eller ställplats som gäller för övernattning i Halmstads kommun enligt de lokala ordningsföreskrifterna. Samma regler gäller i andra kommuner.

Vi skall var noga med informationen i detta forum tycker jag så att ingen blir lurad att göra fel.

Vi åker ju i ett campingfordon och jag tycker att vi skall verka för att öka antalet ställplatser och använda oss av de som finns.

Använder vi inte ställplatserna och betalar för oss kommer det aldrig att bli fler.

I Tyskland finns det många ställplatser vilket är väldigt bra. Där är reglerna att man inte får ha möbler, markis, vindskydd, markismatta och dyl. ute hela tiden av den enkla anledningen att det då räknas som en camping. Är det en camping skall man betala turistskatt, hitintills har man ej behövt betala turistskatt på ställplatser men kommunerna är på gång att ändra på detta vilket om det genomförs gör det dyrare på ställplatser. Jag tror att många blandar ihop reglerna för ställplatser i utlandet med parkeringsplatser i Sverige(?)

Jag hoppas att den felaktiga informationen blir rättad.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Camping eller inte?!!

En kommun kan inte förbjuda övernattning i fordon och när det prövades av åklagare i Laholm för några år sedan så lades fallet ner.
Att kommuner ändå försöker med detta är bara för att hålla nere antalet som övernattar eller för att gynna en lokal näring.
Kommuner är väl medvetna om att de inte har rätten på sin sida och om någon som bor i kommunen överklagar detta förbud till länstyrelsen så kommer det att upphävas.

Vill kommunen inte ha övernattande husbilar på en plats får de använda parkeringsbestämmelser men även dessa kan överklagas om de är uppenbart diskriminerande.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Camping eller inte?!!

Det spelar ju ingen roll om man sätter parkförbud för PBII nattetid Alternativt parkeringsrutor som inte rymmer husbilar.
I det fall man inte vill tillåta husbilar på en parkeringsplats kan man istället reservera platsen för personbil klass I. Utmärkning sker genom att i motsvarande kombination som ovan byta ut den nedersta tilläggstavlan till texten ”Klass I” istället.
Länk till SKL Husbilar och husvagnar - SKL [NS4 version]
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

...
Ordningsföreskrift Halmstad kommun
15 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt...

Hur ställer sig Halmstad kommun till en långtradarchaufför som anländer dit på en söndagkväll och skall lossa (eller hämta) gods på måndag morgon? Skall detta fordon knô sig in på ställplatsen nere vid gästhamnen?

Kanske Halmstads inledande text i ovan refererade §15 tolkas så att "camping...jämställd övernattning" skall tolkas så att nattparkeraren också ställer ut möbler, grillar, markiser mm. Detta skulle i så fall medge övernattning för vår lastbilschaufför. Då uppkommer genast frågan om den nattparkerade bilen med bostadsinredning men utan några attiraljer placerade utanför bilen eller några nedfällda stödben är att likställa med vår långtradare? Det verkar så eftersom ett fall aldrig kom så långt som till tingsrätten.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Karosserikoden anger vad det är för typ av fordon, husbil=campingfordon
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

En kommun kan inte förbjuda övernattning i fordon och när det prövades av åklagare i Laholm för några år sedan så lades fallet ner.
Att kommuner ändå försöker med detta är bara för att hålla nere antalet som övernattar eller för att gynna en lokal näring.
Kommuner är väl medvetna om att de inte har rätten på sin sida och om någon som bor i kommunen överklagar detta förbud till länstyrelsen så kommer det att upphävas.

Vill kommunen inte ha övernattande husbilar på en plats får de använda parkeringsbestämmelser men även dessa kan överklagas om de är uppenbart diskriminerande.

Om jag ringer och frågar kommunen vad som gäller med paragraf 15 i lokala ordningsföreskrifterna, vilket jag har gjort, så måste väl det gälla. Det är en lagparagraf, men tydligen gäller det inte för alla. Är det snålhet eller bara en ovilja att förstå och anpassa sig efter reglerna.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Camping eller inte?!!

Om jag ringer och frågar kommunen vad som gäller med paragraf 15 i lokala ordningsföreskrifterna, vilket jag har gjort, så måste väl det gälla. Det är en lagparagraf, men tydligen gäller det inte för alla. Är det snålhet eller bara en ovilja att förstå och anpassa sig efter reglerna.

Du får bara en enskild tjänstemans uppfattning om vad som gäller.
Det är väl självklart att kommunen hävdar att de har rätt.
Åklagaren hade inte samma uppfattning.

Om du anser att kommunen har rätt att bryta din hemfrid och bestämma om du får sova i din egen bil så får du följa denna föreskrift.

Ett litet lustigt exempel på vad en del kommuner tror sig kunna förbjuda:
Vara kommun hade en lokal ordningsföreskrift som sa att man inte fick gå genom en park med en påse från det närliggande systembolaget.
Denna upphävdes givetvis när den överklagades till länstyrelsen.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Det spelar ju ingen roll om man sätter parkförbud för PBII nattetid Alternativt parkeringsrutor som inte rymmer husbilar.

Länk till SKL Husbilar och husvagnar - SKL [NS4 version]

Det är väl ganska bra att det finns parkeringar där man kan stå medan man besöker Halmstad över dagen med husbil eller husvagnsekipage. Speciellt ett husvagnsekipage är inte lätt att hitta en parkering till.
Därför är det tråkigt om den möjligheten försvinner p.g.a. att en del vägrar förstå och anpassa sig till gällande förordningar.
Jag har sett att en del aldrig sover de vilar bara!
Varberg och Halmstad har bra och centrumnära ställplatser det är mycket bra för oss som vill följa reglerna.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Camping eller inte?!!

Det är väl ganska bra att det finns parkeringar där man kan stå medan man besöker Halmstad över dagen med husbil eller husvagnsekipage. Speciellt ett husvagnsekipage är inte lätt att hitta en parkering till.
Därför är det tråkigt om den möjligheten försvinner p.g.a. att en del vägrar förstå och anpassa sig till gällande förordningar.
Jag har sett att en del aldrig sover de vilar bara!
Varberg och Halmstad har bra och centrumnära ställplatser det är mycket bra för oss som vill följa reglerna.

Är det inte bättre att följa lagen före regler? Då blir det väl på rätt sätt och inte att någon tjänsteman som sätter regler som passar han.

/Pelle
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Jag tycker det är väldigt konstigt att man i detta forum gör uppenbara feltolkningar om vad som gäller för husbilar och husvagnar.
Det står så här:
Det finns inget förbud mot övernattning i husbil men lokala ordningsföreskrifter om camping:

Ordningsföreskrift Halmstad kommun
15 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt.

Hur kan man skriva att det inte finns något förbud mot övernattning i husbil när det framgår klart och tydligt i ordningsföreskrifterna att man inte får det?

Man hänvisar dessutom till de parkeringar som kommunen har lagt ut på sin hemsida som lämpliga att parkera husbilar/husvagnar på som övernattningsställe vilket är direkt felaktigt.

Har talat med kommunen om detta och de säger att man inte får övernatta där, det är camping eller ställplats som gäller för övernattning i Halmstads kommun enligt de lokala ordningsföreskrifterna. Samma regler gäller i andra kommuner.

Vi skall var noga med informationen i detta forum tycker jag så att ingen blir lurad att göra fel.

Vi åker ju i ett campingfordon och jag tycker att vi skall verka för att öka antalet ställplatser och använda oss av de som finns.

Använder vi inte ställplatserna och betalar för oss kommer det aldrig att bli fler.

I Tyskland finns det många ställplatser vilket är väldigt bra. Där är reglerna att man inte får ha möbler, markis, vindskydd, markismatta och dyl. ute hela tiden av den enkla anledningen att det då räknas som en camping. Är det en camping skall man betala turistskatt, hitintills har man ej behövt betala turistskatt på ställplatser men kommunerna är på gång att ändra på detta vilket om det genomförs gör det dyrare på ställplatser. Jag tror att många blandar ihop reglerna för ställplatser i utlandet med parkeringsplatser i Sverige(?)

Jag hoppas att den felaktiga informationen blir rättad.



Du skriver att det i Tyskland är förbjudet att ha möbler på sin plats, markisen ute, vindskydd etc. på sin tomt, men på åtskilliga orter i Tyskland har man idag byggt ställplatser med avgränsade tomter och på sådana platser är det inga som helst problem.
På en sådan plats kan du dessutom parkera en släpvagn och en Smart på din tomt !
På s.k. vanliga ställplatser är det heller inga problem, så länge man ställer sina möbler framför eller bakom sin husbil !
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Lagar gäller.
Vad var och en tycker är ovidkommande, vare sig det är kommunens tjänstemän eller dess invånare.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Du får bara en enskild tjänstemans uppfattning om vad som gäller.
Det är väl självklart att kommunen hävdar att de har rätt.
Åklagaren hade inte samma uppfattning.

Om du anser att kommunen har rätt att bryta din hemfrid och bestämma om du får sova i din egen bil så får du följa denna föreskrift.

Ett litet lustigt exempel på vad en del kommuner tror sig kunna förbjuda:
Vara kommun hade en lokal ordningsföreskrift som sa att man inte fick gå genom en park med en påse från det närliggande systembolaget.
Denna upphävdes givetvis när den överklagades till länstyrelsen.

Att man lägger ned ett åtal behöver inte betyda att man inte brutit mot en lag.
Dessutom står det lite tydligare i Halmstads ordningsföreskrifter än i Laholms, men det borde inte vara så svårt att förstå ändå vad man menar. Jag tycker inte vi skall hålla på med hårklyveri. Som tur är så är majoriteten av husbilsfolket förståndiga människor.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping eller inte?!!

jostr, även med mig har du haft denna diskussion och jag har gett dig samma svar som Håkan. Dessutom förklarat att t.ex. Malmö kommun erkänt att de inte kan beivra att någon sover i husbilen eller för den delen i någon annan typ av fordon under förutsättning att parkering på platsen är tillåten.

Möjligen hoppas man på att öka antalet övernattare på ortens campingplats med sin formulering av reglerna.

Att den som bedriver campingrörelse har intresse att driva frågan här är förståeligt, men har inte uppfattat att du är i den branschen. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping eller inte?!!

Att man lägger ned ett åtal behöver inte betyda att man inte brutit mot en lag.
Dessutom står det lite tydligare i Halmstads ordningsföreskrifter än i Laholms, men det borde inte vara så svårt att förstå ändå vad man menar. Jag tycker inte vi skall hålla på med hårklyveri. Som tur är så är majoriteten av husbilsfolket förståndiga människor.

Håller absolut med dig! Är jag inte välkommen så åker jag till någon annan ort.

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping eller inte?!!

aake, i så fall kan du i princip inte övernatta i någon kommun som inte har en anlagd ställplats annat än på deras campingplats.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping eller inte?!!

aake, i så fall kan du i princip inte övernatta i någon kommun som inte har en anlagd ställplats annat än på deras campingplats.

Så är det inte alls eftersom jag känner mig välkommen på flertalet orter. Men av en tillfällighet så råkade vi besöka Halmstad i går em och gjorde en del inköp eftersom vi inte var medvetna om kommunens negativa attityd. På förmiddagen besökte vi Varberg och inte heller där tycks man uppskatta husbilsturism eftersom det vid den stora parkeringen vid fästningen angavs att parkering var tillåten i 8 timmar, dock ej mellan kl 02 - 03.
Företeelser av detta slag har jag aldrig träffat på hemma i Jämtland.

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping eller inte?!!

Är övertygad om att du även är välkommen till Malmö! :)

Ingen polis eller P-vakt kommer att väcka eller köra bort dig om du övernattar på någon parkeringsplats i stan.

Problemen uppstår när husbilsturisterna stannar på samma plats i flera dagar och i vissa fall ställer fram bord och stolar.

Kanske bör vi istället diskutera och sprida information hur man skall uppträda på parkeringsplatser med husbilen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping eller inte?!!

Är övertygad om att du även är välkommen till Malmö! :)

Ingen polis eller P-vakt kommer att väcka eller köra bort dig om du övernattar på någon parkeringsplats i stan.

Tack! Nu har vi känt oss välkomna en natt i Skanör - Falsterbo och känner oss just nu även välkomna inför den kommande natten i Trelleborg.

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Camping eller inte?!!

Ja, det är föredömliga kommuner som fixat ställplatser. :)

Fortsätt längs sydkusten så hittar du fler t.ex. Smygehamn, Ystad, Kåseberga mfl. Du hittar dem alla under HBK Husbilsplatser.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Är det inte bättre att följa lagen före regler? Då blir det väl på rätt sätt och inte att någon tjänsteman som sätter regler som passar han.

/Pelle

Det är väl solklart vad som menas - FÖLJ DE LOKALA ORDNINGSFÖRESKRIFTERNA. Alla regler, lagar och förordningar är skapade för att följas.
 
Toppen