Pelle&Lena
HBK Medlem
Sv: Camping eller inte?!!
På mitt står det PB (fordonsslag).
Fordonsklass II
/Pelle
På mitt står det PB (fordonsslag).
Fordonsklass II
/Pelle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Förstår inte hur du kan försvara en kommun som stänger av allt, och som villDet är väl ganska bra att det finns parkeringar där man kan stå medan man besöker Halmstad över dagen med husbil eller husvagnsekipage. Speciellt ett husvagnsekipage är inte lätt att hitta en parkering till.
Därför är det tråkigt om den möjligheten försvinner p.g.a. att en del vägrar förstå och anpassa sig till gällande förordningar.
Jag har sett att en del aldrig sover de vilar bara!
Varberg och Halmstad har bra och centrumnära ställplatser det är mycket bra för oss som vill följa reglerna.
Det står, kaross särskilda ändamål (SA) = camping och vad den används till.
Kaross= Fordon för fler ändamål (FA)
När det gäller parkering är det fordonsslag som gäller
Och det är PB II då får jag ställa i parkeringsruta som tillåter det om mina 4 hjul står innanför, det kommer ingen ifrån och skulle jag sova i den vem ska kunna göra något åt det.
När jag campar fäller jag ned stödben använder markis eller tar ut möbler, grillar
etc etc
Ladda hem appen mina fordon om du inte har den och lägg in alla fordon så får du allt som står på regbeviset.
Det står Kaross: Campingbil (SA) och jag använder den som det. Övernattar jag går det under begreppet camping, tycker jag och många med mig. Vill vi ha fler ställplatser måste vi också använda dem.
Men de som kallas snålfolket kommer väl aldrig att använda dessa, de får väl låta bli att övernatta i städerna. Man kan ju övernatta utanför tätbebyggda områden enligt allemansrätten, det är ju gratis.
Och jag som använder min Husbil till alla resor ? Vi har sålt personbilen och åker husbilen till Jobbet, Affären, Vårdcentralen etc... är det då också Camping eftersom bilen är utrustad så, eller går det under andra regler då ?Det står Kaross: Campingbil (SA) och jag använder den som det....TEXT....
Jag anser att vi följer lagen och att kommunen medvetet formulerat sig luddigt för att inte själva bryta mot Ordningslagen.
Om man läser denna sida noga:
Cirkulärdatabasen - 1995:41 Lokala ordningsföreskrifter
Så upptäcker man att kommunen inte får använda Ordningsföreskrifter för att reglera sådant som redan regleras i andra lagar o föreskrifter.
De får heller inte införa föreskrifter som onödigt inskränker allmänhetens rörelsefrihet.
Dvs. parkering får inte regleras i Lokala Ordningsföreskrifter utan i Lokala Trafikföreskrifter som kräver mer än "tyckande" för att införa restriktioner.
Man får reglera Camping i Lokala Ordningsföreskrifter och därför blir tolkningen av "Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon" att detta gäller först om man inte längre parkerar.
För så länge man parkerar så gäller hemfriden i fordonet och det krävs husrannsakan för att få tillträde.
Detta är troligen vad som menas med Åklagarens motiv ("Brott kan ej styrkas") för att lägga ner åtalet mot den som blev polisanmäld i Laholm.
Det var inte brist på bevis som var problemet utan det blir ju moment 22 att tillämpa denna föreskrift så länge parkeringen var korrekt.
Formuleringen i Halmstad är mycket tveksam och gjord för att misstolkas som att man inte får sova i sitt fordon och ni som bor i Halmstad borde överklaga den till Länstyrelsen i stället för att driva kampanj att man inte får sova i sitt fordon som är parkerat korrekt.
Endast boende i en kommun kan överklaga Ordningsföreskrifter.
Att man sedan inte ska göra annat än parkera på en parkering är ju självklart.
Parkering är: Fordonet i körklart skick med hjul innanför markering och inga prylar utanför samt dörrar o fönster stängda om de går utanför fordonets yttermått.
Jag (vi) fattar ingenting. Summan av kardemumman blir att vi skippar både Gotland och Halmstad tills saken är "utredd" och man kan förstå vad som gäller (här på HBK) på ett kanske lite mer begripligt sätt för oss "enkla" människor.
En annan aspekt på kommuners försök till reglering och inskränkning av övernattning i fordon är vad de har för motiv. Är det månne protektionism och stöttning av den inom kommunen befintliga campingverksamheten?
Om så är fallet är det tråkigt eftersom det i princip gör mig till en sämre kommuninvånare om jag åker utanför hemkommunen och övernattar på en camping där. Jag stöttar ju inte hemkommunens campingnäring då.
Jag (vi) fattar ingenting. Summan av kardemumman blir att vi skippar både Gotland och Halmstad tills saken är "utredd" och man kan förstå vad som gäller (här på HBK) på ett kanske lite mer begripligt sätt för oss "enkla" människor.