Hejsan, ja om det är medvetet programmerat eller inte blir nog aldrig bevisat. Om det skulle kunna vara det, och som det verkar erbjudas på batteritillverkarens sidor så får man nog aldrig ett erkännande från "lilla" Biltema i sammanhanget. Det som är sk.t är väl att Biltema inte verkar kunna kolla upp batterierna utan bara erbjuder kunden att köpa nya om garantin är ute. Ännu mera sk.t i är väl också att de inte ens har batterier som räcker till att ersätta de trasiga även om kunden vill köpa nya straxt efter originalets garanti gått ut.
Men det jag skulle berätta i sammanhanget är en historia om min JEEP och alla dess syskon runt om i världen.
De äldre men ändå datastyrda motorerna och bilarna, (vet ej om det finns något brytår eller om problemet fortsätter). Många av bilarna får symtom när de blir äldre med att bli svårstartade, rå tomgång, motorn stannar en stund efter start, motorn lägger av någon sekund eller två på vägen, upp till att den inte startar alls, viket i.o.f. är bäst om man skall hitta felet.
OBD koder som skulle tyda på vad som är fel, i alla fall av inkommande signaler och info till datorn ger ingen info oftast.
Efter att många har bytt signalgivare och annat på måfå men felen ändå fortsätter så återstår databoxen.
Svårt att köpa på skroten för de bör programmeras om efter nummer och inställningar till just din bil, och det är ju bara hemliga klubben med auktoriserade firmor som kan göra.
Renoveringsfirmor finns, även här runtomkring, men det är som vanligt priset som avskräcker.
Att köpa ny box om det skulle finnas är inget prisalternativ alls.
Laga i de här svenska regionerna om de ens vill ha USA-boxar verkar vara fasta priser med runt 3.500 till 4.500 som standardpris.
Lite bättre verkar det vara i USA. Det finns massor med firmor som livnär sig på rep. och uppfräschning (inte bara till JEEP). En standardsumma runt 950:- är rätt vanlig pris plus frakt till och från USA samt tullavgifter med global shipping program som gör det enkelt.
Före och efter så provkörs datorn med en uppkopplad simulatordator, och firmorna kommer ju inte undan utan måste få bre resumé av kunder för att kunna jobba vidare.
Men vad är det då som går sönder i boxarna så firmor nästan kan lova löpande band rep. till fast pris på boxarna.
Ibland kan det nog vara dålig kontakt till kontaktstiften där de sitter lödda i kretskortet.
Men efter Googlande, eBayande för delar som finns att köpa, ofta lite mysko och missvisande info på YouTube som vanligt samt läsning av otaliga inlägg på forum (som detta) men i USA och 4X4 klubbar så visar det sig att det nästan alltid är tre små kondensatorer som ger upp, efter många år visserligen, men ändå ett standardfel genom årsmodellerna.
Korten är inbakade i gelé när man väl får sönder boxen och det mesta blir dolt och och hemligt.
Men efter mycket grävande i bakverket så går det att byta ut kondningarna som bara kostar några kronor st. och det verkar som det hjälper i ca. 8 fall av 10.
Detta fortsatte i åratal och längre. Enligt vissa så skulle det ha hjälp en hel del om det bara hade varit lite högre voltvärde på kondningarna för att de skulle ha funkat bättre och länge.
Och...... då är frågan, är det här ett medvetet inbyggt åldrande för att hålla försäljning och verkstäder igång längre fram när bilarna börjar bli halvgamla, eller var det helt omöjligt att göra kondningarna mera hållbara.
Ingen lär väl bli avskedad eller hängd för alla problem och utgifter som kunder har haft under åren och många är säkert glada över inkomsterna som strömmar in vartefter.
24.28:- för tio st.
M.v.h. JANKRO.