Bara för att det står BMS så betyder inte det att det är samma BMS som på ett annat batteri.
BMS är och ska vara ett komplett system för att hantera batteriet, balansering är en del av BMS men bara en del, laddaren är en annan.
Det är korrekt att har man någon form av "BMS" inne i batteriet så måste man underhållsladda det eftersom BMS drar ström precis som Wizard beskrev.
Om en eller flera celler är helt tomma så kan det bli omöjligt att ladda upp batteriet, det allra bästa batteriet består i 12 volts fallet av fyra separata celler, på så sätt kan man hålla koll på varje enskilt cellpaket och ladda det separat och även ersätta det ifall det gått sönder, i vissa batterier tex i mobiler drönare od finns det lite bättre möjlighet att ladda/mäta en cell i taget dock ofta med en massa begränsningar så separata cellpaket är allra bäst.
Li är verkligen slit och släng så länge som det ej finns bra BMS, ingen vill eller jag misstänker inget vet hur de olika sk BMS fungerar i detalj och så länge alla säljer batterier med BMS utan att förstå och med det kunna ställa krav så kommer det att bli slit och släng.
Bra skött räcker dom lika länge som en mobil dvs 5-600 cykler, dåligt skött kanske bara 10 cykler, sedan finns det de som säger sig kört 2-3000 cykler, har också haft kolleger som kört 740 med husvagn i 110 på 0,7l/mil så...