Du har alltså inte tittat på filmen
Aha, kikade på den med den svenska pellejönsen, ska kika på denna såklart
Okej, men den var inte mycket att hänga i julgranen heller skulle jag vilja påstå, man kan inte förenkla allt som dom gör det blir bara populism tyvärr, ett typiskt program av PK folk.
Vi lever i ett konsumtionssamhälle ja och det har ett antal fördelar och nackdelar, detta ska vi inte blanda ihop med en massa batterier som lägger av av helt andra orsaker det är jag helt övertygad om.
Vi kan inte tänka bara på batterier, visst kan man bygga dom bättre till ett högre pris, men detta gäller precis allt. Ska vi ha kvar tändkulemotorn, B18 eller var ska vi dra gränsen, inga Li då vi har bly, inga mobiler då vi har vanlig telefon som håller livet ut och mer?
Ska vi ha utveckling och förbättringar så måste vi ersätta saker, om sakerna är byggda för att hålla för evigt då står det still, se tex på produkter från sovjettidens ryssland och idag.
Ska det vara användarvänligt så behövs det mekanismer för det(BMS laddräknare kilometerräknare timräknare) mm, en del vill kanske plocka isär printer men 99 av 100 vill inte det, en del vill printa till sista droppen men de flesta vill inte printa när bläcket börjar ta slut osv.
Hur ska vi göra med motoroljan, ska vi röntga den och se om den behöver bytas eller om motorn mår bra eller ska vi byta regelbundet som idag?
Hur ska vi göra med vattenpumpen när vi byter kamrem, ska vi skippa och byta den i syfte att spara lite miljö och 500 kr och riskera att måste riva ned allt igen ifall den ger upp innan nästa kamaxelrems byte?
Tändstiften, ska vi alla göra som jag tex gör köra tills de lägger av, och när det händer ska vi byta alla stift eller bara det som la av?
Alla saker är konstruerade för att hålla en viss tid, vill man kalla det för planerat åldrande herrejösses isåfall!