Sv: Amstel i Grekland
Jag väljer att besvara Ronny o Ulla-Britt 's fråga om campingar vintertid i Grekland, under denna rubrik (tråd).
I Grekland finns nord om Peloponnesos, några få vinteröppna campingar:
Camping Drepano, Igoumenitsa, ACSI - 17€
Camping Apollo, Delphi, ACSI - 19€
Camping Vrachos Kastraki, Kalambaka (Meteora), ACSI - 17€
Camping Hellas och Camping Sikia, ligger bredvid varandra i Kato Gatzea, ACSI - 19€
Det finns säkerligen några fler men vädret i december-januari-februari, i mellersta Grekland är ofta sämre än en mycket dålig svensk sommar.
Betydligt bättre är det på Peloponnesos där det med lite tur kan bli som en normal svensk, något regnig sommar. Räkna med 2 regndagar och 50% sol per vecka. Temperaturen är dock oftast som en normal svensk sommar. Sista tre vintrarna har det dock varit kallare än normalt men med lite tur kan det bli som vintern 13/14, som en svensk sommar alltså. I min mening är all väderstatistik ovidkommande, det handlar mest om tur/otur. Någon framför ibland att det vintertid faktiskt kan snöa i Aten och jag svarar alltid att det har det gjort på midsommardagen i Sydsverige också, vissa år.
På Peloponnesos finns det numera flera vinteröppna campingar men den bästa, Camping Gythio Bay har istället stängt vintertid, tyvärr (stänger 10/11 - 1/4). Enligt ägaren beroende på att Mani Beach Camping, som ligger nästan bredvid, dumpar priset trots eller tack vare, betydligt sämre standard.
I sydligaste Peloponnesos finns bara dessa två (/tre):
Camping Gythion Bay, Gythio, ACSI - 17€ (öppet 1/4 - 10/11) mycket bra camping, hög standard och stor pool
Camping Mani Beach, Gythio, (åretruntöppet, ej ACSI control.), ca. 10 - 15€ beroende av antalet veckor/månader, något låg men godtagbar standard, har flera vintergäster.
(Camping Meltemi, Gythio har ännu längre stängd)
Längre norrut på västra Peloponnesos finns flera åretruntöppna campingar:
Aginara Beach, Glifa, ACSI 15€, normal standard, något skuggig men vacker camping med vacker strand. Campingen som vi själva gillar bäst, rekommenderas men det finns inte mycket att göra, mycket lugnt!
Ionion Beach, Glifa, ACSI 19€, hög standard, öppna stora platser, tråkig strand.
Camping Koroni, Koroni/Messinias, ACSI - 17€, bra camping på gångavstånd till trevliga Koroni, långt ner till stranden om jag minns rätt.
Nära Finikounda (Foinikounta) finns fem Campingar: Loutsa, Finikes, Ammos, Thines och Anemomiles. Jag vill minnas att de sista två har vinteröppet till rimliga priser och att flera campare från GB övervintrar där. Enligt min ACSI-katalog har dock Anemomiles stängt 31/10 - 1/4 men jag vet att ägaren bor intill, så även på Thines.
Östra Peloponnesos, nära Navplion:
Iria Beach Camping, Iria/Argolis, ACSI - 17€, populär bland tyskar, österike, schweiz, hög beläggning men vi trivdes inte där. En fördel är dock närheten till många sevärdheter.
Vår rekommendation: Stanna inte för länge på samma camping! Det finns mycket att se och uppleva i Grekland!
Självklart kan det finnas flera vinteröppna campingar som jag inte känner till och omständigheterna förändras kontinuerligt.
Möjligheten att parkera och övernatta, på Peloponnesos är oändligt och fullt lagligt, även fricamping (med tillgång till vatten och avlopp) ses på många ställen mellan fingrarna även om camping rent juridiskt inte är tillåten utanför campingar. Grekland är mer tolerant än de flesta länder i Europa, tyvärr är det inte alltid en fördel.
Min lista på tolererade fricamping- platser skulle kunna bli mycket lång men av förklarliga skäl vill jag inte offentliggöra den här, ännu!
Hälsningar, Julian