Sv: Amstel i Grekland
2014-10-27 - 31
Genast, efter vi träffade Peter på Kamaresstranden, skulle det fiskas, man hann knappt äta middag förrän spöna var framme.
https://www.google.com/maps/place/3...,22.5228,959m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Vi hade sett någon stor fisk alldeles intill strandkanten, den var faktiskt väldigt stor och då hamnar Peter i extas, in med gummibåten och ut på jakt efter denna stora fisk. Som det brukar, när jag är med och fiskar, så fångas det inget. Men kul var det! Vi hade två trevliga dagar på stranden men eftersom vi kom på söndag då allt är stängt och mat och dryck började ta slut på måndag, så fick vi för oss att åka till Skala på tisdag för att storhandla på Lidl och Carrefour. Tisdagen var den 28e, någon hade förvarnat mig men jag hade glömt det. "Ochidagen", nationell helgdag i Grekland. Den firas till åminnelse av det rungande nej (Ochi) som Mussolini fick till svar när han krävde Grekernas kapitulation 1940. "Ochi" blev det också för oss, förutom att det var svårt att komma fram med husbilen p.g.a. alla parader och folkmassor på gatorna så var ju allt stängd för dagen. Vi körde till stranden vid Paralia Kokkinia,
https://www.google.com/maps/place/3...,22.7831,950m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
utanför Skala, där vi stod en natt för att avvakta affärernas öppnande dagen efter. I Skala fick jag även påfyllning med 10GByte på mitt Wind-simkort för 20€.
Fortfarande har vi inte gjort stortvätten! Efter att ha fylld alla förråd åkte vi tillbaka till Gytheion för att ordna med tvätten på Gythion Bay Camping. Här träffar vi även en annan HBK-medlem från Bua, Varberg.
Bonnie har fått en elak ögoninflammation som behöver vård och en lugn och ren sjukstuga så vi stannar här. Wifi dog på campingen, de gjorde inget åt det trots flera påpekanden, samma sak hände förra året! Wind håller bara 2G i Mavrovouni. När vi var klara med tvätten flyttar vi till granncampingen, Mani Beach, där vi har utmärkt Wifi inne i husbilen. Bonnie börjar tillfriskna så vi står kvar här till veckoslutet.
Vädret är inte dåligt men heller inte vad vi förväntar oss, det är betydligt sämre än vid samma tid förra året, enklast går det att beskriva som årets augustiväder i Sverige.
SBJ / Julian
Knölsvanar vid stranden
En och annan landsköldpadda behöver hjälp över vägen
På väg söderut på Peloponnesos
Kärt återseende på Kamares
Den stora fiskejakten
"Fick du nån fisk Wovi?" frågar Bonnie nyfiket.