• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

För bli ett i högra soffans gavel. Mest tänkt till min snarkofag /CPUP.

Sen blir det ett ovan köksbänken och en ovan motstående bänk. Borde räcka. Inte mkt det behövs 230 till och då i första hand när det finns landström. Inverter till cpapen om jag inte hittar något 12-24 v aggregat med rätt kontakt.


004.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ofta blir det mer fundera än faktisk förändring. Sån dag idag. Var skall elcentral sitta, uttag för laddaren, omkopplaren för land eller omformarström, och var skall omformarn sitta? Mkt frågot.

Något lite fotobevis för kvällens övningar i alla fall.'

001.JPG

005.JPG

002.JPG

003.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Några timmar i garaget efter en kryssning till ett kallt, blåsigt och snöigt Riga i helgen.


Växelriktaren hamnade i ett av skåpen så jag kommer åt strömbrytaren inifrån. Drar en del ström även i tomgång så bra lätt kunna stänga av. Bara 300Watt men räcker till CPAP.

002.JPG


Elcentral klar med jordfelsbrytare och säkringar.

004.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Provkörde golvvärmen.

Tyvärr är min IR termometer utlånad till grannen så jag hade inget annat är än en gammal sprittermometer att mäta med.
Efter att strömmen varit på i ca 20 minuter visade termometern som låg på golvet 27grader. Svårt veta vad det innebär i ett garage med ca 20 grader men det kändes som värmen var jämnt fördelat över golvytan. Där golvvärmekablarna ligger fria kan jag konstatera att hela golvplywooden blir varm ett par, tre, cm bredvid kabeln. Med större avstånd mellan kablarna hade aluplåt eller liknande som sprider värmen nog varit värdefullt.

010.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hittade slangar med exakt rätt mått i varje ände på en tryck o pys turbo firma.

22mm-13mm resp. 22mm-19mm

Tänkte använda trädgårdsslangkoplingar för att enkelt kunna lyfta ut dunkarna för att fylla eller tömma. Den större varianten till gråvattnet.

002.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Skulle behöva en slangförgrening som ser ut som ett Y ungefär. Egentligen ett 19 mm rör in och 2 st 19 mm rör som går parallellt med varandra och i linje med inkommande rör.

Nån som kan tipsa om var, eller i vilket sammanhang, jag skulle kunna hitta nåt sånt?

Ungefär så här men alltså 19 mm och helst i något ickerostande material.


mu-30.jpg


Eller någon god ide hur tillverka en?
 

caysson

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hejsan Pontus! GT Plastmontage AB i Avesta fixade ett T-rör till mig. Jag har en pool och slangar på taket för solvärme. Dem svetsade rör i plast och det blev superbra. Tel 0226/58450 Lycka till. Mvh Caysson
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo Biltema och många andra har Y-kopplingar i 19mm dimension.
Men de spretar för mkt. Vill att det efter delningen (y-et) skall vara mer eller mindre parallella rör/slangar.

Biltemas Y-koppling

003.JPG

Mina 2 avloppstankar. Anslutningarna hamnar i "fil" och jag vill att slangarna skall gå så rakt som möjligt och helst med ett visst jämnt fall hela vägen (om möjligt) Tror och hoppas att jag kan ha båda kranarna på dunkarna öppna samtidigt och att gråvattnet kommer fördela sig mellan dunkarna. Om inte får jag låta den ena vara öppen samtidigt som färskvattentank 1 är öppen och sen slå över både färskvatten och gråvatten när första färskvattendunken är tom.

004.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Lister och grannlåt.

Värmekulvert mellan sofforna nästan klar.

005.JPG


"Golvsocklar" som döljer ett vinkeljärn som soffbotten är fäst i.

008.JPG

Visst svårt förklara hur jag vill ha min Y-koppling.
Bilden visar en "ritning" hur jag tänker mig den så att alla slangar går i samma riktning. Bredvid denna en vanlig 19 mm koppling där slangarna spretar iväg åt var sitt håll.

010.JPG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Som alltid, riktigt snyggt utfört och rejält byggt/tänkt!

Ang. Y-kopplingen.... Kan du kolla om det står någon benämning, PP, POM, PA66, ABS el. liknande??

OM inte, köp en till och testa med värmepistol, ser ut som det finns " böj utrymme" för att få en snarlik vinkel/utgång enl. det du ritat... :wink:

Vänl. Magnus

Lister och grannlåt.

Värmekulvert mellan sofforna nästan klar.

Visa bilaga 97505


"Golvsocklar" som döljer ett vinkeljärn som soffbotten är fäst i.

Visa bilaga 97506

Visst svårt förklara hur jag vill ha min Y-koppling.
Bilden visar en "ritning" hur jag tänker mig den så att alla slangar går i samma riktning. Bredvid denna en vanlig 19 mm koppling där slangarna spretar iväg åt var sitt håll.

Visa bilaga 97507
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hittar inga beteckningar avs. materialet. Endast storleken.

Har provat med värmepistolen men plasten ville inte vara med tyvärr.:(

Kanske kan det funka med y-rör från andra leverantörer om de har plast som är mer medgörlig.

Alternativt förstås ta kontakt med Alvesta firman.
 
Toppen