• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej. Ja 3D skrivare är en intressant teknik. Tror dock inte jag känner nån som har sådan.
Inte minst dom som nu och i framtiden renoverar yngre veteranbilar med mkt plastdetaljer kommer ha stor nytt av dessa då plast oftast åldras och blir spröd.

Ja klar? Projektet starta de ju för så där 16 år sen, men jag har en liten förhoppning om att det skall gå att få ut den på vägarna under detta året. Men det beror ju på annat i livet också, jobb i egna företaget kan i bland komma före. Sjuk mamma har tagit, och kommer nog att ta, en del tid. Och sen även den egna hälsan påverkar orken,

Men jag börjar i alla fall ana något slutresultat och jag tänker avvakta med somligt som kan få komma senare. Tex invändig belysning. Högtalare, ev. ryggstöd m.m. kan ju faktiskt komma senare. Och kanske till o med bra att få lite erfarenheter först.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Provade idag att svetsa plastkopplingarna. Med varmluftpistol och smalt munstycke gick det riktigt bra. ca 400-450 grader verkade bra att köra.

Fick den helt tät men lindade för säkerhets skulle ett antal varv med vulktape runt skarven.

Ja som ni ser blev det inget "y", det bidde ett "h" . frågan är förstås om det kommer fastna skit lättare i dessa skarpare krökar?

Det blev lite kompaktare på detta viset och dessutom hade Y:na tagit slut vid mina tidigare experiment, men nu vet jag hur jag skall göra.

Det som saknas nu är trädgårdsslangskopplingar. Möjligen också att jag skall leta lite mjukare och flexiblare slang så blir det enklare att koppla isär.



003.JPG

004.JPG

005.JPG

006.JPG

008.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Min bästa källa tll slang på decimetervara i en mängd olika sorter och div. kopplingar har varit Bauhaus som jag har 2,5mil till.
Bästa sättet att veta hur man vill ha det är att botesta och inte låsa fast sej innan man vet.
När man ser en färdig bil hittar jag hela tiden detaljer jag retar mej på speciellt som prislappen är högre än mitt hus på en beg!
Retar mej speciellt mycket på dessa stora garage, det ger ordet Lastbil en ny dimension och gör att en jättestor husbil i praktiken är mindre än en liten husvagn.
Och jag hoppas ingen går och köper en ny husbil med en liten tank dyrt grispiss i, sånt kommer skapa problem.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja tycke och smak är ju olika. Somliga gillar blåbelysta vitrinskåp. Andra ser mer praktiskt på det hela.

Och jag kan hålla med om att kvaliten under den snygga ytan på fabriksbyggen (de flesta?) inte riktigt lever upp till vad man förväntar sig med tanke på prislappen. Fast å andra sidan fattar jag, med tanke på de oändliga timmar det tar att bygga, att det blir dyrt med dessa i sammanhanget rätt små serier. Går ju inte och jämföra med mobiltelefoner eller datorer eller ens personbilar vad gäller antalet tillverkade.

Stort garage? ja beror ju på vilka hobbys och intressen man har. Om man tycker att en stor bil är okej även med tanke på begränsade parkeringsmöjligheter m.m. så behöver det väl inte vara fel och höja upp sängen en meter för att få plats med sin hobby, eller vad det kan vara, där under. En förutsättning för stort garage är ju dock att man verkligen kan lasta något där med tanke på bilens totalvikt.

Själv skulle jag vilja ha en 5 meter lång husbil med möjlighet att köra in en drygt 2 meter hög och drygt 3,5 meter lång Willys jeep samtidigt som den innehåller både en rejäl dubbelsäng och sittgrupp och ett stort pentry :wink:
Och helst skall den vara lägre än 2,40 för lägre pris på färjor.
Ja ja, drömma går ju och så klart skall den ha automat och V8:a
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

I croatien såg jag när de backade ut en micra från garaget men det var ju inte lätt att hitta en camping som kunde ta den bilen.
I tyskland såg jag när de kopplat en Berlingo efter en stor husbil så ska man ha med sej allt så finns det ingen begränsning.
Jag tycker din husbil blir fantastiskt fin mycket bättre än en nyköpt, och du kan den utan och innan och kan göra all service själv.
Glädjen att göra något eget är svår att överträffa.
Mina hobbies skulle behöva något större så jag föredrar att bedriva mina hobbies hemomkring.
Hoppas du inte slutar skriva när du börjar köra, såna satsningar som du gjort och så fint hantverk som du gjort är sällsynt och en glädje att läsa om.
Ha det bra! :yes:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack för snälla kommentarer.
Jo min hobby, eller i alla fall en eller två av dem kommer följa efter på släp. Ambulansen kommer få dra 2950 Kg på dragkroken så det bör räcka även för Tant Brun (min Oldsmobile) även om det nog mest är Willysen som får åka med bakom.

Vet av erfarenhet att ett sånt här projekt aldrig blir riktigt färdig så det kommer säkert bli anledning att återkomma om och när det blir aktuellt.

Ikväll börjat montera fönsterfoder. De där röda stöttorna har jag verkligen haft glädje av under detta bygget.

i väntan på att limmet torkar slipar o spacklar jag på några av de 27 luckor/frontstycken som skall in i bilen vad det lider.

003.JPG
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Ambulansen!

Hej Pontus, hittar inte listen på Bauhaus sida under listverk, har kanske en
annan funktion från början, vad kallas den? Vill se om det kan användas som
täcklist på ett ställe. Är det MDF eller liknande?

Hälsningar Finn
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hade stor användning för dessa röda stöttor när jag fixade min bil. Kul att läsa om ditt projekt. Ett riktigt fint bygge
Ha det
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Finn.

Det är nån slags plast. Och med tanke på att de är så lätta måste det vara mkt luft i plasten.

Finns på Bauhaus i Länna söder om STHLM i vitt och Ekfärgat samt vissa dimensioner i svart. Är väl tänkt som socklar som man kan gömma kablar i.

001.JPG

I kväll blir det inget Ambulansmek. Dagen, och kvällen, har gått åt till datorfix vilket tenderar att ta olidligt med tid.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Idag kom äntligen diskho och utkastare (heter det väl på riktig VVS:siska?)
Beställdes redan efter nyår men det har ju inte varit nån panik.
Nu kan jag dock börja planera för placering av tryckvattenpump med hydrofor och annat i skåpet under diskhon.


003.JPG


Passade även på att köpa ett par rullgardiner när jag var på IKEA i annat ärende. Får se om de skall kortas lite. Har knappast användning av nästan 2 meter långa gardiner, snarare en halv meter :)

004.JPG
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Ambulansen!

Hej Pontus, listen fanns på Bauhaus i Linköping, 129:- för 2,5meter,
får ta det när jag har med mig bussen, dom får inte plats i Golfen,
men tack, tror det blir perfekt som taklist/kabelränna.

Hälsning Finn
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Risken är att du glömmer var du lägger saker och sen hittar du det aldrig igen.:blabla:
Du skulle ha genomskinliga luckor med inner belysning.
 
Toppen