• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Har inte provkört golvvärmen ännu. Skall göra i ordning stuvfacken, där centralenheten skall sitta först.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu hade de fått in fler dunkar på Bilbuttreriks i Haninge.

Skall köpa några till när de får in fler. Tänker att det är enkelt att byta när de börjar bli äckliga av alger och annat. Men den dagen vet man ju inte om Buttreriks har några kvar.

002.JPG

För övrigt fortsatt uppsnyggning av stuvfacken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Nu hade de fått in fler dunkar på Bilbuttreriks i Haninge.

Skall köpa några till när de får in fler. Tänker att det är enkelt att byta när de börjar bli äckliga av alger och annat. Men den dagen vet man ju inte om Buttreriks har några kvar.

Visa bilaga 95429

För övrigt fortsatt uppsnyggning av stuvfacken.

Rätt använd tror jag inte du får problem med en fast tank.
Här några exempel på tankar Sökresultat
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Jag ser lösa dunkar lite som frihet. Frihet från campingplatser och tömmningställen o tillräkligt långa slangar.
Samma tanke som jag! Tänkte ha en fast tank men efter lite funderingar så blir det två Feltema dunkar och fast gråvattentank under bilen och en lunga från samma affär att tömma tanken med.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Funderat lite mer på det där med draperier mellan hytt och bodel.
Har ursprungligen tänkt 2 st, en från varje håll så de dubblerar varandra samt att det blir en del isolerande luft mellan dem. Frågan är bara hur tjocka de kan vara för att inte bli alldeles för klunsiga i öppet läge.

Så råkade jag se en variant av "Plisségardin" med luftkanaler insydda.
tex Duettegardin, duette, architella, plisségardin

Tar vad jag förstår inte alls så mkt plats i öppet läge. Vad jag funderar på är hur pass tåliga de är mot beröring. Tänker på att en sådan gardin kommer hamna bredvid sängen och man kan ju stöta emot ofrivilligt med tex ett knä eller så.

Är det någon som har erfarenhet av dylika gardiner?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Om du går opp til de nyeste secumotion så er det endast en slange som kobles til flasken, resten skrus fast til veggen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack för tipset Knut. Kan ju vara en lösning.

Hittade en firma som heter Fogas i södra Stockholm, dom verkar ha ett ordentligt utbud och en informativ hemsida. Får nog bli ett besök hos dem.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ambulansen!

Om du ska ha två flaskor, har också fogas en variant med automatisk överkoppling till nästa flaska, när den första blir tom.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo jag har sett att det förekommer.
Nu kommer jag endast köra köket på gasol så dels kommer den där 2KG flaskan räcka mest hela säsongen. Dels är det ju inte hela värden om gasolen tar slut mitt i kaffekoket ;)

Tror jag kommer nöja mig med en ännu mindre (dom kallas väl 2000) tub som reserv. Alternativt en 2 kg till men den får jag i så fall förvara i stuvfacket på andra sidan.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Var och tittade på sån där plissegardin idag. Säljaren avrådde mig dock p.g.a. det jag misstänkte. Den tål mkt lite beröring och skulle jag ha en sådan utmed sängen kan man ge sig den på att man skickar ut en hand eller fot där nån natt. Och tydligen var de inte så billiga heller så det får vara. Kör vidare på drapperispåret. Kom på att måtten troligen stämmer överens med vanliga standardtäcken/påslakan så man kan ju köpa nåt billigt och laborera med:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Bra förslag på draperi.

Fleece har ju mkt luft i sig och isolerar bra. Mindre bra om det blåser men det lär ju inte storma i campingbilen hoppas jag. Möjligen lite lätt? eller så syr man in lite vikter längst ner, finns väl gardiner o myggnät som har så.

Sånt där scendraperi är ju en annan ide. Det är ju lite tungt i sig själv.

Min plan är att ha ett draperi från vardera hållet som var o en täcker hela bilbreden. På så sätt hoppas jag att luften mellan dem skall vara den huvudsakliga isoleringen. Men det krävs ju att de tätar något så när mot tak o golv och i sidorna för att luften skall stanna där mellan dem.

Funderingarna fortsätter och alla goda ideer emottages tacksamt :)
 
Toppen