• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ambulansen!

I

Ice-Man

Guest
Sv: Ambulansen!

Ett tips... Använd vanlig roller (den mindre ) sen tar du en bred moddlare och stryker ut färgen, de blir som lackat ..... Lycka till

Jag hade inte ens hört ordet moddlare innan min målare för någon månad sedan förklarade för mig att det är en bred fast tunn pensel som används för att stryka ut färg på större ytor (i mitt fall ett par dörrar).
Själv tröttnade jag på att ens titta på en färgburk sedan målaren visade hur det ska gå till att måla tak... För mig hade det väl tagit en helkväll i anspråk, han målade hela halltaket på 10 min inklusive hörn/kanter.... En och annan liten detalj kan jag nog tänka mig att måla ändå :)

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

När jag målade karossen använde jag metoden att rolla på o sen stryka ut. Vart rätt bra. När det gäller inredningen verkar det faktiskt som det vart riktigt bra med bara rollern. Var en sväng förbi garaget i morse och inspekterade.

Skall stryk lager nr 2 ikväll så får jag se slutgiltigt resultat i morgon.

Begreppet "moddlare" tycks vara en aning flytande dock. Tycks av många användas för allehanda penslar.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Liten platta med skumgummi på och ett handtag.
//Alve

Fel av mig. Det är någon slags filt.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

När jag målade karossen använde jag metoden att rolla på o sen stryka ut. Vart rätt bra. När det gäller inredningen verkar det faktiskt som det vart riktigt bra med bara rollern. Var en sväng förbi garaget i morse och inspekterade.

Skall stryk lager nr 2 ikväll så får jag se slutgiltigt resultat i morgon.

Begreppet "moddlare" tycks vara en aning flytande dock. Tycks av många användas för allehanda penslar.
Hej
Här är några bilder på moddlare:https://www.google.de/search?q=modu...98,d.Yms&fp=9ebeb2a7e4e06b62&biw=1440&bih=775
Mvh. Klas

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Då har jag rollat på 2:a gången. Hoppas resultatet blir lika bra som sist.
Nu, när det är nyrollat, är det små luftbubblor i men de tycks gå bort när färgen torkar.

Skall komma ihåg att skaffa kapellvred i morgon så jag kan montera dem inne i "draperigaragen" innan soffgavlarna monteras. Sen lär det vara ett litet helsike att skruva därinne. Tror dock att man kommer kunna pilla dit draperierna och vrida vreden med fingertopparna sen. Eller så får man anlita nåt barn med små händer :)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Då har jag rollat på 2:a gången. Hoppas resultatet blir lika bra som sist.
Nu, när det är nyrollat, är det små luftbubblor i men de tycks gå bort när färgen torkar.

Skall komma ihåg att skaffa kapellvred i morgon så jag kan montera dem inne i "draperigaragen" innan soffgavlarna monteras. Sen lär det vara ett litet helsike att skruva därinne. Tror dock att man kommer kunna pilla dit draperierna och vrida vreden med fingertopparna sen. Eller så får man anlita nåt barn med små händer :)
Hej
Du vet väl att barnarbete är förbjudet:D
Mvh. Klas

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Då är kapellvreden för draperier monterade. Nu kan jag sätta tillbaka främre soffgavlarna.

Sen mer foga, spackla, slipa, måla.....

008.JPG

Som tidigare anat vart det riktigt bra med den skumgummirollade ytan men svårt fånga på bild.

002.JPG

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Fortsatt slipa m.m. Underarbetet är alltid det som tar längst tid o ju mer man håller på ju petigare blir man av nån anledning.

Frugan har grundmålat överskåpsluckorna en första gång.

021.JPG

Tur att det är så mkt snö ute. Slipper man ha dåligt samvete för att man inte är ute på tomten o fixar.

017.JPG

F

F.d. 25569

Guest

Man blir helt klart lite avundsjuk på att du kan vara inne i värmen
& jobba..... bra blir det också ! :wideeyed:

Toppen