• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack EPersson.

Lite uppmuntran är alltid välkommet.

Lyckades halka i går och landade på det knä som redan tidigare var svullet. Resultatet att svullnaden (ledvätskan) förflyttade sig till smalbenet i stället. Spänner och ömmar.
Till saken hör att jag strax innan klättrat upp på taket för att röja undan snö och is till sotarn som kommer idag. Taket m.a.o. säkrare än backen :)

Går lite långsammare nu men det går säkert över vad det lider.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tack EPersson.

Lite uppmuntran är alltid välkommet.

Lyckades halka i går och landade på det knä som redan tidigare var svullet. Resultatet att svullnaden (ledvätskan) förflyttade sig till smalbenet i stället. Spänner och ömmar.
Till saken hör att jag strax innan klättrat upp på taket för att röja undan snö och is till sotarn som kommer idag. Taket m.a.o. säkrare än backen :)

Går lite långsammare nu men det går säkert över vad det lider.

Tur du inte landade på det friska knäet.......nu är ju ett bra i alla fall.
På tala om att tänka positivt.:wub:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Vilodag i går. Vinterutflykt (-20) med Pontiacen till Mopedum i Nynäshamn.
Tyvärr hade de ej öppnat efter juluppehållet men det blev en väldigt fin tur.

554302_10151322866888654_1898139691_n.jpg

Idag garaget. Ont i smalbenet efter vurpan häromdagen dock. Isolerat andra sidans övre hörn och dörrstolpe. Monterat dig bakre garderobsväggen igen. Dags att gå framåt på denna sida och göra de justeringar som behövs. Ta upp hål för dig kabeldragningar m.m..

073.JPG

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Fick tips om att köra med stödstrumpa på svullna smalbenet. Letade fram ett par jag skaffade till någon flygresa (ociviliserat sätt att resa). Klart bättre men känner mig lite klumpig och ovig när jag skruvar i Ambulansen.

Lagt in ett par extra kanalisationer för framtida ? under kylskåpet.

008.JPG

Återmontering vänster sidan.

013.JPG

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Så där nu är höger köksskåp justerat och återmonterat.

Återstår o fundera på hur kylskåpet skall fixeras. Lite märkligt att ett kylskåp för mobilbruk inte har minsta antydning i bruksanvisningen om lämplig fastsättning. Står en hel del om elanslutning och avluftning m.m.
Att ha det enbart stående på sina gummifötter känns lite tveksamt.

Funderar på något som tar spjärn mot bänkskivan?

Vete sjutton om man vågar skruva fast någon i själva skåpet.:confused:

001.JPG

003.JPG

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

I min gamla Bürstner ryckte och slet jag i kylskåpet innan jag såg att det var skrivat med träskruvar genom väggen till skåpet under vasken och på andra sidan vid utgångsdörren genom den väggen.
Tydligen bara att skruva! Men inte så långa skruvar att de går genom innerhöljet på kylskåpet.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Blev att köra "Snösvängen" i MHS regi idag. Redigt halt på småvägarna runt Vallentuna. Tuffa gubbar o gummor körde öppet. Själv har jag "Bigblock" värme :)

Snösvängen 2013.jpg

Nu skall vi se, det sitter en plåtram på ca 10 cm bakom kylskåpsdörren. Man kan se 3 st hål i varje sida. Är det i denna plåtram man kan skruva plåt (trä)skruv i från sidororna för att fixera skåpet?

Bakom plåtramen är det någon form av plastwellpapp som omsluter det jag tror är isoleringen.

002.JPG

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Ja på våran bil som hade kylskåpet monterat i tyskland, så gick skrivarna in i plåten stax bakom dörren!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Låter ju som en enkel lösning på fastsättningen.

Till höger om kylskåpet har jag lådor på utskjutbeslag. Innebär att om jag vill lossa kylskåpet måste jag först skruva loss ett par av lådorna för att komma åt skruvarna till kylskåpet. I alla fall om skåpet skall fästas på båda sidor.

Nu behöver man kanske inte lossa skåpet så ofta, blir nog inte lika mkt damm i campingbil som det blir bakom kylskåpet hemma?

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Har inte blivit så mkt gjort med Ambulansen. Monterat skåp till frugans smycken i sovrummet. Skruvat på grannens Plymouth Satelit -65:a som vi skall ha med upp till Orsa Speed Weekend 2013 | Landracing.se om ett par veckor.

Monterat tillbaka vänster soff/säng bänk. Inser att jag vid provmonteringen tidigare lyckats få denne både sned och krokig.:confused:
Och inte sett det förrän nu när inte skruvhålen stämmer? Huvudsaken det blir rätt nu hursomhelst.

002.JPG

Knät-smalbenet börjar långsamt bli bättre och bättre :)

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Perfekt grabbhelg, eller gubbhelg kanske i min ålder!

Åker upp med ett mkt löst sammansatt team där min egentliga uppgift är att hålla med dragbil o släp och glada tillrop.

En Plymouth 65:a, en GMC Typhoon 80 talare och en turbotrimmad Chevy Camaro -71:a.

GMC:n har varit uppe 2 ggr utan att gå riktigt bra, Plyman en gång med soppapump som visade sig för svag efter ett antal hundra meter fullgas.
Kanske 3:e gången gillt? Camaron har nog förutsättningar.

Fast egentligen spelar det ingen roll, det är miljön, alla tokiga byggen, pilsner och bastu och gemenskap som är det viktiga.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Inga uppdateringar = inget gjort på Ambulansen!

Skall grundmåla lite till idag.

Speedweekend var som vanligt trevlig. Resultaten så där med 3 motorras på 3 bilar i vårt "team"

Dock kom kära grannen över 200 med sin raggarpråm till bil. Bäst i sin klass men å andra sidan finns det så många klasser att det nästan blir ett fordon per klass och på sätt är ju nästan alla vinnare.

orsa speedweekend 2013 brooklyn choppers garage harley/pulsejet start up - YouTube

Den föreställer i alla fall en provstart med ett nytt bygge som var där. (den var alltså ej klar)
HD 1200 maskin samt 2 st Pulsjet motorer. Skall vi kalla det självmordsmaskin?
Själv vet jag nu varför man talar om smärtgränsen när det kommer till ljudtryck.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

1674_10151370367018160_1097040526_n.jpg

Ja jag vet att det är min tur att göra något :)

Har inte varit i garaget på flera veckor nu, inte mått riktigt bra.
Men idag pyssel med ambulansen i alla fall.

Fogar mellan plyfaskivorna, halva överskåpen klart.

Vilket år som helst blir den nog färdig.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Har varit i garaget hela dagen. Har varit riktigt roligt.

Målat de främre invändiga hörnen. Här kommer jag inte åt efter att soffgavlarna har monterats. Man kommer inte se något här senare då draperier för att avskilja hytten kommer bo i detta utrymme.

Svårt kanske se men mkt ljust grå färg som är tänkt att bli på all fast inredning vad det lider. Luckor blir mer mellangrå. Sen kanske en kraftfull färg på textilierna?

005.JPG

Slipar o spacklar på soffgavlarna och även dessa skall få färg där jag inte kommer åt senare.

004.JPG

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Testar att måla med roller.

Dels en skummgummiroller, dels en korthårig. Båda inköpta med hänvisning till att de skall var bäst för slät yta.

Det har inte torkat riktigt än men så här långt vinner nog skummgummirollern även om skillnaden är liten. Får se i morgon när det är riktigt torrt.

004.JPG

F

F.d. 25569

Guest

Ett tips... Använd vanlig roller (den mindre ) sen tar du en bred moddlare och stryker ut färgen, de blir som lackat ..... Lycka till

Toppen