Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vad var det för ”storlek” (A) på den DC/DC:n?
Nån speciell anledning?Hade beställt byte till lithhum men ångrat mig, blir kvar med gelbatterier.
Tycker det verkar stökigt med laddning och generator samt solpaneler, blir kvar med det som jag har.Nån speciell anledning?
Ja hade du 55A innan så är det förstås naturligt att strömmen blev mindre med en 30A DC/DC monterad. Vore intressant med ett jämförelse av de två alternativen över tid. DC/DC:n borde ligga konstant på samma ström fram till dess bodelsbatteriet är nästan fullt, oberoende av startbatteriet.
Intressant, men varför?Hade beställt byte till lithhum men ångrat mig, blir kvar med gelbatterier.
Ja i teorin borde den det, men vid hög ström genererar de allra flesta dc/dc-laddare mycket värme som kan vara svår att växla bort, då sänker de flesta laddarna strömmen för att få ner temperaturen.Ja hade du 55A innan så är det förstås naturligt att strömmen blev mindre med en 30A DC/DC monterad. Vore intressant med ett jämförelse av de två alternativen över tid. DC/DC:n borde ligga konstant på samma ström fram till dess bodelsbatteriet är nästan fullt, oberoende av startbatteriet.
Ja men utan DC/DC så sög LFP i sig så mycket det gick ändå, generatorn ger 14,4 V och så länge LFP höll sig under de 14 V jag ställt BMS på så laddade generatorn på så gott den kunde. Anledningen till att jag skaffade DC/DC var en tankevurpa från min sida. Jag hade ett "intelligent" skiljerelä som skulle bryta vid 12.8 V men eftersom LFP höll uppe voltantalet så bröt det aldrig när det väl en gång hade slutit vilket gjorde att jag fick för mig att det var sönder. Nu skulle det ju i realiteten inte spelat någon roll, jag fick ju bara lite extra batterikapacitet i bodelen och om bodelsbatteriet skulle börja ta slut, under 12,8 V skulle ju reläet ha brutit och där skulle vara kraft nog i startbatteriet för att starta bilen ändå. Med ett vanligt D+ styrt relä skulle ju problemet inte uppstått.Ja hade du 55A innan så är det förstås naturligt att strömmen blev mindre med en 30A DC/DC monterad. Vore intressant med ett jämförelse av de två alternativen över tid. DC/DC:n borde ligga konstant på samma ström fram till dess bodelsbatteriet är nästan fullt, oberoende av startbatteriet.
Klarar du dig med 2 st 95 Ah idag och inte behöver öka din förbrukning så kommer du att klara dig bra med det tänkta batteriet. Vad du bör tänka på är att om du använder inverter, så måste BMS klara att ge tillräckligt utan att stänga av. Ett 100 Ah LFP brukar inte kunna ge mer än 100 A, alltså ca 1300 W. Det är värt att tänka på om du tex använder vattenkokare, hårfön, micro och andra apparater som kräver lite högre uttag.Jag kommer att byta till litium till nästa säsong, ska börja med ett mini på 100 Ah om det inte räcker köper jag ett till, jag har idag 2st 95 Ah agm det jag är ute efter är att få ner vikten, 2st agm ca 53 kg, 1st litium mini ca 9 kg
Du använder här begreppet LIPO. Och jag antar att du menar de batterier som används i husbilar.Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LIPO) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
Jag ska ändra till LFP, enklare att skriva LIPO då tangenterna sitter närmare men rätt ska vara rätt hur galet det än är.Du använder här begreppet LIPO. Och jag antar att du menar de batterier som används i husbilar.
Li-Po betyder Lithium Polymer och används vanligen i t ex radiostyrda "leksaker".
LiFePO4 betyder Lithium Iron Phosphate och är de som vanligen används i husbilar.
Jag använder här engelska eftersom det är engelska i länken nedan. Goggla på
Which one is best? LiFePO4 or Li-ion or Li-Po? - Lithium ion Battery Manufacturer and Supplier in China-DNK Power
Varför använda benämningen LIPO här?
Det är väl en mindre lyckad konstruktion, alt. montering, om en laddare inte kan leverera sin nominella ström kontinuerligt.Ja i teorin borde den det, men vid hög ström genererar de allra flesta dc/dc-laddare mycket värme som kan vara svår att växla bort, då sänker de flesta laddarna strömmen för att få ner temperaturen.
Utan laddare/booster blir kablar, anslutningar, bms, generator eller för klen säkring oftast begränsningen.
Javisst, en del fabrikat har inbyggda kylfläktar för att hjälpa till med kylning, en del har endast kylflänsen, rymliga välventilerade utrymmen i husbilar har man oftast ont om, ifall man tittar på fabriksbyggen så har man inte alltid prioriterat detta vid placering/montering.Det är väl en mindre lyckad konstruktion, alt. montering, om en laddare inte kan leverera sin nominella ström kontinuerligt.
Jag tror att om du ska börja ge råd om detta så måste du veta vad du skriver om.Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LFP) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
Helt korrekt. Victron är till exempel utan fläkt. Förstår inte vad de tänker. Rekommenderar Votronic.Det är väl en mindre lyckad konstruktion, alt. montering, om en laddare inte kan leverera sin nominella ström kontinuerligt.