• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Allmänna Lithiumtråden

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Det är mycket tveksamt, ingen batterileverantör har koll på samtliga laddsystem eller batteriladdare på marknaden.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Laddning med befintlig laddare är ju något som ofta kommer på tal och sedan så kommer det upp att det inte går att ladda LFP med vanlig laddare. Om man nu är rädd för det så går det ju att skaffa en DC/DC som laddar ditt LFP och för att detta ska funka kan du sätta den bakom ett litet MC batteri och styra DC/DC att bryta vid 12,5 volt och starta vid 12,8 volt, då kommer systemet att starta antingen när generatorn eller laddaren trycker upp lilla batteriet till 12,8 V .
 
Senast ändrad:

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LFP) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
Jag tror att om du ska börja ge råd om detta så måste du veta vad du skriver om.
Det finns flera anledningar till varför en DCDC är ett måste om du har en smart generator, Euro5 och minst Euro6, och +.

Utan att komma med en hel massa fakta om hur en smart generator fungerar, detta är inte på något sätt en fullständig översikt, kan vi nöja oss med att säga att den levererar spänning mellan ca 10,5V och upp till ca 16V.
Fordonets ECU, BCM, "hjärna" styr laddningen, av miljöskäl laddas den normalt bara t ex när man släpper gasen i nedförsbacke. Fordonets vikt och massa används för laddning.
Normalt är systemet programmerat så att startbatteriet ska vara max ca 80% laddat, aldrig mer då det inte är nödvändigt enligt protokollet, och det är slöseri med energi och bränsle.
Naturligtvis gillar inte ett bly/syrabatteri detta. Men det är inte det vi diskuterar nu.

Så, vad händer när du kopplar dessa två batteribanker parallellt? Den ena batteribanken (bly/syra) har en lägre vilospänning än den andra.
Den med högst spänning, som oftast är LiFePO4-banken, kommer att vara förstahandsvalet för fordonet. All drift av fordonet kommer att tas från LiFePO4-banken.
Detta händer när smart generatorn inte levererar tillräckligt hög spänning för att ladda. Vilket i praktiken väldigt ofta är fallet.
Så med det här scenariot kan du börja med en fulladdad LiFePO4-batteribank hemma, och när du anländer till din destination i vildmarken kan du riskera att din LiFePO4-bank är nära att laddas ur. Eller trasig.
Detta om du inte har en DCDC.

Jag skrev att toppspänningen kan vara nära 16V på en smart generator. För den som har en viss förståelse för vad den normala BMS-uppställningen brukar vara på de flesta 12,8V LiFePO4-batterier, då är spänningen för hög. Cirka 14,5-14,7V används som maximal laddningsspänning för de flesta 12,8V LiFePO4-batterier.
BMS kan stänga av laddningen, det borde BMS normalt inte, det genererar ett felmeddelande i systemet. Det är laddningskällorna som måste anpassas till LiFePO4-batteriet, inte BMS som måste stängas av i tid och otid.

Men det finns en sak till här, de nära 16V kommer i pulser, det gillar inte BMS och kan ta skada. Till exempel kan många av Skanbatts bästsäljare ha väldigt nervösa BMS när det kommer till detta på 12,8V LiFePO4-batterierna. De förstörs faktiskt av detta. Totalt sammanbrott.

Jag har själv lagat flera BMS-fall och installerat DCDC i Euro5 och Euro6 fordon där säljaren och ägaren trodde att detta skulle fungera utan DCDC. Brände BMS från att behöva driva fordonets drift och höga pulsspänningar. I ett fall sökte ägaren hjälp hos Mercedes, de visste inte vad som hände. Husbilshandlaren visste inte heller.

PS! Jag ser att du har rättat till din helt felaktiga LIPO-stavning. Som tidigare nämnt är LiPO en annan litiumkemi, och som är väldigt förtjust i att brinna och explodera...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LFP) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är mycket tveksamt, ingen batterileverantör har koll på samtliga laddsystem eller batteriladdare på marknaden.


???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga:eek:...
utan nöj dig med ett välkänd märke.. :yes:
Då kan du säkert få den information som du behöver.. ;)

Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar :twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Tillverkaren finns inte. Det är många komponenter från flera olika tillverkare som strålar samman till ett batteri hos en leverantör. Leverantörerna har ofta ganska varierande uppfattning om vad som behövs och vad som krävs. Deras huvudsyfte är trots allt att sälja, inte att konsumentupplysa dig! Informationen här på HBK är därför guld värd. Det finns massor av trådar med massor av uppfattningar och en hel del fakta, men framförallt massor av erfarenhet av Lithiumbatterier, LiFePo4. Att försöka slå samman alla erfarenheter som finns i klubben i en tråd är brilljant! Vill du inte läsa är det helt frivilligt. Jag har lärt mig jättemycket om lithium. En del från leverantör, men det mesta här på HBK!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga:eek:...
utan nöj dig med ett välkänd märke.. :yes:
Då kan du säkert få den information som du behöver.. ;)

Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar :twitcy:
Ja känner att det är lite så en fråga ger massor av svar och glider sedan över i något helt annat.
Är i kontakt med ett företag och har fått riktigt bra svar på mina frågor om vad jag bör ha för att få det att fungera optimalt till hur vi använder bilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga:eek:...
utan nöj dig med ett välkänd märke.. :yes:
Då kan du säkert få den information som du behöver.. ;)

Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar :twitcy:
Nu kastar du väl sten i glashus? Du är en av flera, som jag lärt mig massor av! Visst ger en fråga ofta olika svar. Men det beror på att det sällan finns ett unikt svar, utan ofta flera, glidande svar, beroende på olika erfarenheter! Då får man lära sig att vara lite källkritisk och bedöma svaren utifrån sina egna behov.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Största anledningen till denna tråden är att den inte kan spåra ur. Här kan du lufta egna tankar och frågor om LFP utan att det stör en annans tråd.

Sedan är det ju bra att du får all info av säljaren, då är denna tråden ju helt ointressant för dig och det gör mig egentligen glad. Många andra har väldigt stora och många funderingar om LFP batterier just eftersom de tycker att de inte får tillräcklig info från säljaren av batterierna.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LIPO) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
En av fördelarna med LiFePO4 är att de kan laddas mycket snabbare är ett blybatteri. En DC/DC kan göra att den fördelen utnyttjas bättre. Om inte annat medför DC/DC att man åtminstone vet vilken laddning man får (givet att kablaget inte är underdimensionerat), och slipper beroendet av generatorns mer eller mindre lyckade reglerkompromisser när den jobbar mot parallellt kopplade start- och bodelsbatterier (bly resp lithium) med olika laddningsnivåer och delvis olika laddningskaraktäristik.

(DC/DC visade sig ha fördelar redan innan smartgeneratorer och LiFePO4 dök upp. Det finns mer än 10 år gamla trådar på det temat här på HBK)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En av fördelarna med LiFePO4 är att de kan laddas mycket snabbare är ett blybatteri. En DC/DC kan göra att den fördelen utnyttjas bättre. Om inte annat medför DC/DC att man åtminstone vet vilken laddning man får (givet att kablaget inte är underdimensionerat), och slipper beroendet av generatorns mer eller mindre lyckade reglerkomromisser när den jobbar mot parallellt kopplade start- och bodelsbatterier (bly resp lithium) med olika laddningsnivåer och delvis olika laddningskaraktäristik.

(DC/DC visade sig ha fördelar redan innan smartgeneratorer och LiFePO4 dök upp. Det finns mer än 10 år gamla trådar på det temat här på HBK)
Ja så är det men när jag satte i DC/DC så fick jag sämre effekt än utan, 35 med DC/DC och 55 utan. Med smart generator blir det lite annat tänk.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ja känner att det är lite så en fråga ger massor av svar och glider sedan över i något helt annat.
Är i kontakt med ett företag och har fått riktigt bra svar på mina frågor om vad jag bör ha för att få det att fungera optimalt till hur vi använder bilen.
Jag tror att du är inne på rätt väg. Bara för att man har en husbil så betyder det inte att man har samma utgångslägen och framför allt så nyttjar man husbilen väldigt olika. Det är en viktig del att tänka på i alla lägen tycker jag.
Ofta blir lösningar förkastade men kan mycket väl vara riktiga om man har hela bilden klar för sig.
Våga göra annorlunda ,det kan vara så att det blir alldeles förträffligt.
 
Toppen