• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Allmänna Lithiumtråden

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LFP) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
LFP är inget mystiskt väsen som exploderar eller brinner upp vid minsta felhantering. Sant är att de är känsliga för överladdning och för, för låg spänning, samt att de inte tål laddning om cellerna är under 0 grader C, minusgrader stör däremot inte urladdning så länge det håller sig över -30 grader C Även i temperaturer över 50 grader C trivs de inte heller så bra. I annat fall är de endast en plats där det kan förvaras elektrisk energi.

BMS är ett system som övervakar LFP batterier de hjälper till att balansera cellerna (ser till att de inte blir överladdade eller blir för mycket urladdade). Har du stora celler så är det viktigt att de är toppbalanserade (fullt uppladdade) innan du sätter ihop dem eftersom BMS inte är så effektiv på att balansera, då är en aktiv balanserare att föredra.
 
Senast ändrad:

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Det är mycket tveksamt, ingen batterileverantör har koll på samtliga laddsystem eller batteriladdare på marknaden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är mycket tveksamt, ingen batterileverantör har koll på samtliga laddsystem eller batteriladdare på marknaden.


???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga:eek:...
utan nöj dig med ett välkänd märke.. :yes:
Då kan du säkert få den information som du behöver.. ;)

Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar :twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Tillverkaren finns inte. Det är många komponenter från flera olika tillverkare som strålar samman till ett batteri hos en leverantör. Leverantörerna har ofta ganska varierande uppfattning om vad som behövs och vad som krävs. Deras huvudsyfte är trots allt att sälja, inte att konsumentupplysa dig! Informationen här på HBK är därför guld värd. Det finns massor av trådar med massor av uppfattningar och en hel del fakta, men framförallt massor av erfarenhet av Lithiumbatterier, LiFePo4. Att försöka slå samman alla erfarenheter som finns i klubben i en tråd är brilljant! Vill du inte läsa är det helt frivilligt. Jag har lärt mig jättemycket om lithium. En del från leverantör, men det mesta här på HBK!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga:eek:...
utan nöj dig med ett välkänd märke.. :yes:
Då kan du säkert få den information som du behöver.. ;)

Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar :twitcy:
Ja känner att det är lite så en fråga ger massor av svar och glider sedan över i något helt annat.
Är i kontakt med ett företag och har fått riktigt bra svar på mina frågor om vad jag bör ha för att få det att fungera optimalt till hur vi använder bilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga:eek:...
utan nöj dig med ett välkänd märke.. :yes:
Då kan du säkert få den information som du behöver.. ;)

Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar :twitcy:
Nu kastar du väl sten i glashus? Du är en av flera, som jag lärt mig massor av! Visst ger en fråga ofta olika svar. Men det beror på att det sällan finns ett unikt svar, utan ofta flera, glidande svar, beroende på olika erfarenheter! Då får man lära sig att vara lite källkritisk och bedöma svaren utifrån sina egna behov.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En tråd med köpråd som bygger på fakta och inte reklam saknas tycker jag.
Problemet är att majoriteten av oss testar (oftast) inte gränserna på ett LFP-batteri (eller för den delen andra batterier) så det kryllar av omdömen som jättebra m.m. Den vanligaste reaktionen är nog oavsett fabrikat, att "batteriet slår ifrån när jag startar invertern", då har säljaren inte koll på vad kunden har för typ av förbrukare/behov, och får ibland sälja ett batteri till åt samma kund.
Det finns nåt tyskt test på LFP-batterier lämpliga till husbilar, men där är sällan kinesiska budgetbatterier med. Just "billiga" drop-in LFP verkar det vara stort intresse för, och där är fallgroparna som djupast då det är rätt stor variation mellan olika budgetbatterier.
Innehållet varierar även i denna klass från samma producent, lite "man tager vad man haver", och kvalitet står inte högst på agendan hos dessa producenter.
Man kan självklart testa de billigaste, och har man ingen stor inverter eller annan kraftig förbrukare så funkar säkert ett budgetbatteri bra, lita bara inte för mycket på "fakta" i reklamen.
Häromdagen så jag ett riktigt "billigt" budgetbatteri som enligt reklamen klarar 15000 cykler, men ingenting om kapaciteten, men fläskiga löften om prestanda går hem på många av oss.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden:oops:
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Största anledningen till denna tråden är att den inte kan spåra ur. Här kan du lufta egna tankar och frågor om LFP utan att det stör en annans tråd.

Sedan är det ju bra att du får all info av säljaren, då är denna tråden ju helt ointressant för dig och det gör mig egentligen glad. Många andra har väldigt stora och många funderingar om LFP batterier just eftersom de tycker att de inte får tillräcklig info från säljaren av batterierna.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LIPO) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
En av fördelarna med LiFePO4 är att de kan laddas mycket snabbare är ett blybatteri. En DC/DC kan göra att den fördelen utnyttjas bättre. Om inte annat medför DC/DC att man åtminstone vet vilken laddning man får (givet att kablaget inte är underdimensionerat), och slipper beroendet av generatorns mer eller mindre lyckade reglerkompromisser när den jobbar mot parallellt kopplade start- och bodelsbatterier (bly resp lithium) med olika laddningsnivåer och delvis olika laddningskaraktäristik.

(DC/DC visade sig ha fördelar redan innan smartgeneratorer och LiFePO4 dök upp. Det finns mer än 10 år gamla trådar på det temat här på HBK)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Laddning med befintlig laddare är ju något som ofta kommer på tal och sedan så kommer det upp att det inte går att ladda LFP med vanlig laddare. Om man nu är rädd för det så går det ju att skaffa en DC/DC som laddar ditt LFP och för att detta ska funka kan du sätta den bakom ett litet MC batteri och styra DC/DC att bryta vid 12,5 volt och starta vid 12,8 volt, då kommer systemet att starta antingen när generatorn eller laddaren trycker upp lilla batteriet till 12,8 V .
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En av fördelarna med LiFePO4 är att de kan laddas mycket snabbare är ett blybatteri. En DC/DC kan göra att den fördelen utnyttjas bättre. Om inte annat medför DC/DC att man åtminstone vet vilken laddning man får (givet att kablaget inte är underdimensionerat), och slipper beroendet av generatorns mer eller mindre lyckade reglerkomromisser när den jobbar mot parallellt kopplade start- och bodelsbatterier (bly resp lithium) med olika laddningsnivåer och delvis olika laddningskaraktäristik.

(DC/DC visade sig ha fördelar redan innan smartgeneratorer och LiFePO4 dök upp. Det finns mer än 10 år gamla trådar på det temat här på HBK)
Ja så är det men när jag satte i DC/DC så fick jag sämre effekt än utan, 35 med DC/DC och 55 utan. Med smart generator blir det lite annat tänk.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ja känner att det är lite så en fråga ger massor av svar och glider sedan över i något helt annat.
Är i kontakt med ett företag och har fått riktigt bra svar på mina frågor om vad jag bör ha för att få det att fungera optimalt till hur vi använder bilen.
Jag tror att du är inne på rätt väg. Bara för att man har en husbil så betyder det inte att man har samma utgångslägen och framför allt så nyttjar man husbilen väldigt olika. Det är en viktig del att tänka på i alla lägen tycker jag.
Ofta blir lösningar förkastade men kan mycket väl vara riktiga om man har hela bilden klar för sig.
Våga göra annorlunda ,det kan vara så att det blir alldeles förträffligt.
 
Toppen