• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Allmänna Lithiumtråden

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tycker det verkar stökigt med laddning och generator samt solpaneler, blir kvar med det som jag har.
Ja, definitivt inte alla som har behov av ett litium-bobatteri, står man oftast uppkopplad med 230V efter en dagstur så är väl enda vinsten med litium besparad vikt, då blybatterier väger ca. 3 gånger mer med samma kapacitet.

Men för fricamparen är ett rätt dimensionerat Litiumbatteri en bra lösning.
Sen måste alla batterier laddas, även blybatterier, så där skiljer det sig inte mycket åt.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har fiat 3,0 2013
utan solcell.
2 st litium 100 ah snart två år
inverter epever 1500 watt men är en 1200 watt men klarar 1350w (air fritösen )
Smart shunt.
Kylbox.75 w kaffebryggare 750 Air fritös 1350.
Boxen är inkopplad 5 dagar på invertern vid resa är den som drar mest ur batteri. vid resa brukar jag koppla bort för att laddningen från bilen
komma upp 7-12 amp . Utan boxen ex hemresa är batteri mellan 70-90%,
Visar bild på shunten laddar 220. Historik sen inkoppling av shunten,
Erfarenhet efter inköp är att ett litium 100 ah under stolen drop in istället 100 ah agm rakt av som fick plats (fanns inte då) hade funkat.
Vi använde gas till koka och laga.Batterirna tog slut hade 2 st 160 ah ett 100ah under stolen .Beslutade att kostade på lite bekvämlighet som har bra det kostade battari och invertern lite säkring och brytare c:a 11000 kr. Har använt 4 kg gas under 25 dagar s-resa mest kylskåp.
Om jag byter bil och åker året blir det litium .
 

Bilagor

  • vic1.jpg
    vic1.jpg
    252,1 KB · Visningar: 33
  • vic2.jpg
    vic2.jpg
    390,2 KB · Visningar: 37
  • vic3.jpg
    vic3.jpg
    306,8 KB · Visningar: 33

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Mina två 100Ah AGM batterier, 10 år gamla, sjunger på sista versen.
Så det blir troligtvis ett eller två LiFePO4 batterier.

Kan man ta fram en krav specifikation som ”garanterar” att man köper batteri med bra komponenter?
Om så är fallet, hur ser en sådan spec ut?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mina två 100Ah AGM batterier, 10 år gamla, sjunger på sista versen.
Så det blir troligtvis ett eller två LiFePO4 batterier.

Kan man ta fram en krav specifikation som ”garanterar” att man köper batteri med bra komponenter?
Om så är fallet, hur ser en sådan spec ut?
När det gäller Lithiumbatteri så togs fram en QR code som man scannade och då fick fram den viktigaste data om batteriet/cellen... Men tyvärr har de oärliga börjat kopiera och förfalska dessa.
Sen finns det nog också ärliga företag.
Ett kännetecken kan vara att den ärliga har rätta priser... Typ 280A Lithiumbatteri A för 7-10 000:- medan den oärlig säljer dem för 2-7000:-. Oftast under 5000:- Och då är det oftast inte ens B kvalitet.

Lite tråkigt att det blivit såhär... Men än en gång är det de lättförtjänta pengarna som driver de i öst till att lura oss i väst..

Jag fick en gång lithium celler som hade falsk QR code och två lager blå plast... De såg ut som nya tills jag testade dem och skar av det ytre blåa plasten, plasten under var full med repor och röda kryss...
Skall man handla billiga Lithiumbatteri så måste man vara beredd på att kämpa om det blir fel.... Känner man att man inte har den kraften låt då hellre bli...
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
När det gäller Lithiumbatteri så togs fram en QR code som man scannade och då fick fram den viktigaste data om batteriet/cellen... Men tyvärr har de oärliga börjat kopiera och förfalska dessa.
Sen finns det nog också ärliga företag.
Ett kännetecken kan vara att den ärliga har rätta priser... Typ 280A Lithiumbatteri A för 7-10 000:- medan den oärlig säljer dem för 2-7000:-. Oftast under 5000:- Och då är det oftast inte ens B kvalitet.

Lite tråkigt att det blivit såhär... Men än en gång är det de lättförtjänta pengarna som driver de i öst till att lura oss i väst..

Jag fick en gång lithium celler som hade falsk QR code och två lager blå plast... De såg ut som nya tills jag testade dem och skar av det ytre blåa plasten, plasten under var full med repor och röda kryss...
Skall man handla billiga Lithiumbatteri så måste man vara beredd på att kämpa om det blir fel.... Känner man att man inte har den kraften låt då hellre bli...
Jag skulle direkt köpa ett 280A batteri för 7-10 000kr om jag visste att det var av bra kvalitet.
Men hur hittar jag ett sådant?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skulle direkt köpa ett 280A batteri för 7-10 000kr om jag visste att det var av bra kvalitet.
Men hur hittar jag ett sådant?
Jag har kollat på detta fabrikat, och detta batteri specifikt.

En test av en av "lithium kändisarna " på tuben.
Kolla runt 30 minuter in i filmen för resultat av 300 Ah batteriets test.

En snabb titt på innanmätet, från tillverkaren.

Jag kan tyvärr inte prioritera att köpa detta nu, men om så var fallet vore det fint med två sådana!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har kollat på detta fabrikat, och detta batteri specifikt.

En test av en av "lithium kändisarna " på tuben.
Kolla runt 30 minuter in i filmen för resultat av 300 Ah batteriets test.

En snabb titt på innanmätet, från tillverkaren.

Jag kan tyvärr inte prioritera att köpa detta nu, men om så var fallet vore det fint med två sådana!
Verkar bra, liggande celler kan ev. vara en öm tå.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dom har faktiskt en placerings guide, allt utom att någon cell blir upp och ned är visst OK.

Hur är det egentligen med celler på sidan?
Någon som har skriftligt belägg för att det inte är bra?

1696142547453.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Enda gången jag sett läckage ur en eve-cell var Will Prowse som gjorde ett test på ett batteri med liggande celler, vad orsaken till detta läckage var blev nog inte klarlagt.
De lärde tvistar om detta med liggande celler, jag har ingen uppfattning, men det känns i magen som en liten, men ändå tänkbar risk.
Jag har 4 celler liggande sedan 1,4 år sedan.... Än ser jag inga problem... Så vad skall jag leta efter?
 
Toppen