• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på oss?

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Jag bor inte så långt ifrån Bengt i Örkelljunga och brukar titta in till dem titt som tätt. ( Förresten en mkt trevlig firma.)
De har alltid ett par nya Knaus-husbilar i sin utställningshall för visning.
Något jag har lagt märke till var att Knaus-husbilar ofta blev trasiga redan som visningsbilar. Det räckte förmodligen med att folk drog lite oförsiktigt i lucker och dörrar så lossnade skruvar och lås från inredningen.
Men det mest anmärkningsvärda var att Bengt i Örkelljunga får ta reservdelar från sina nya visningsbilar och ge till sina kunder. - Fråga mig inte varför.
Men jag kan tänka mig att det har sagt många hårda ord innan ”Bengt ” tog beslutet att låta sig stjäla delar från nya osålda lagerbilar.
Sen undrade naturligtvis folk/spekulanter varför det saknas inredningsdetaljer med frågor typ ”kommer bilarna som byggsats till er.”

Detta är i och för sig inget nytt fenomen att tillverkare gör misstaget att släppte ut en ny oprövad modellserie för tidigt på marknaden. Lite av ett modernt girighetstänkande att låta kunderna vara testförare åt fabriken. - Billigt helt enkelt.
Har själv råkat ut för detta flera gånger med nya personbilar, men det ordnar sig, men det är väldigt jobbigt och tidskrävande innan man får allt tillrättalagt, samma gäller med Knaus.
Det blir säkert en bra husbil till slut. ( Andra-ägaren blir i alla fall nöjd.)


[FONT=&quot]Mvh [/FONT]
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Köpte en Bursner 690 I Juni 2006 av Östgöta camp Mantorp. Två A4 sidor med fel blev det ganska omgående. Bilen kördes i September upp till Östgöta stod där i fem veckor för rep.Fick åtgärdat några fel. RESERVDELAR FANNS EJ HEMMA!!!!!!!!

Resten skulle åtgärdas av Tagene Fritidscenter här i Göteborg. Bilen har varit inne hos dom ett antal gånger justeringar göras och ånyo väntan på reservdelar. I dag 2009-01 är bilen fortfarande inte klar på grund av väntan på RESERVDELAR!!!!! För att köpa en Burstner av Östöta camp behövs att man är ung och har starka nerver. ALLDRIG MER EN BURSTNER. (Man blir ju inte yngre) MVH Elegance 690
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

När man byter en bil eller husbil är det så viktigt att man har en fullständigt ifylld servicebok. Jag tror för min del att det fuskas lika mycket med cervisarna på märkesverkstäderna.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

KNAUS-konsernern är konkursmässiga sedan slutet av 2008! HYMER-gruppen vill inte ta över!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Har läst i en annan tråd att Knaus-koncernen sålts.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej !
Jag hade själv ett inlägg under 2008 " Att vara nybliven husbilsägare 2008"
Det känns som mycket snack och lite verkstad, vi kommer inte längre! Varför inte lägga upp en sida i på HBK över våra husbilsfirmor där vi kan klassa dem med ros eller ris. Därmed elleminerar vi kanske att flera skall åka på samma misstag som vi! De sämsta kanske t.o.m försvinner från marknaden?

Mvh
Stigge44
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej det är ju det här som är så himla svårt,de finns ju folk som kan stå flera dagar i en bilhall innan nån vaknar,sen finns de ju försäljare som formerligen flyger på dej så fort du tar i dörren.
Ska den stackars försäljaren lida för att jag va grining innan jag kom eller han hade en dålig dag.
De måste till nåt så uppenbart för å få ris eller ros hur klassar man det?
Ska nån få ris för att fabriken inte får fram reservdelar ?
Jättebra ide om det blir rättvist.
 

hymerbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
853
Medlemskap
2021
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hulsbilsbranschen växer kraftigt. Husbilsfirmorna är duktiga på att sälja men usel på service och reparationer. Nu pratar jag inte om nya utan begagnade husbilar. Därför råder jag alla husbilsägare att som jag hitta bilreparatörer som kan märket och som är proffs. Har du elproblem ta då konakt med med en bilelektriker. Har du problem med däck ta konakt med en däckfirma o s v. Om tio är när husbilsbranschen är mer mogen då kommer bara de husbilsfirmor som har bra service kan reparera finnas kvar. Tills dess följ rådet ovan.
 
F

F.d. 12559

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Vi köpte husbil för ett år sedan ,och har inte haft annat änn problem.och de e inte lätt att få de lagat heller trots att vi ochså köpt nytt!!!!!!vi hadde ochså båt innan som vi sålde ångrar de nu...i jämfört med båt kvalite ,e de ju merca å skoda,,,,,,,,,,
 
F

F.d. 12559

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

E de någon mer änn vi som har RIMOR och har problem med service+garanti jobb.vi har i alla fall blivit j..vligt dåligt bemötta, har i stort sett hållt på i 1år med att få bilen lagad på garanti men inte hänt något ¨ännu,vet inte vad man ska ta sig till??????? :(
 
F

F.d. 4856

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Är inte husbilar som allt annat... Man får vad man betalar för och inte ett skit mer?. Gäller både märke och handlare... Att husbilar är ganska uselt byggda egentligen är väl ingen hemlighet.
Men köper man av den som säljer billigast så kanske man inte kan bli förvånad över servicen i efterhand... (Säljaren säljer ju trots allt bara.. Ena dan TV apparater andra dan husbilar. Kanske lite att ta i men lite så.)

Jag är i en helt annan bransch och är dyr. Förhållandevis jättedyr.
Men jag/vi lämnar kvalitet. Och lägger en del "ofakturerbar" tid på garanti och rena "klåp" fel... Får även åka och rätta till efter andra i min värld oseriösa. men då naturligtvis till jättedyra pengar i sista änden. Men det är ju inte mitt fel och alla vill vi ju ha lön.. //Hantverkare...

Dyrt är bra....För att inte säga bäst... (Oftast hehe)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Vi har en Rapido, inköpt begagnad på Pr husbilar i Sollebrunn. Har inte haft några större problem med den. Har varit där på fruktkontroll 2 ggr (gratis) samt oljebyte i motor. Gör service på hemmaplan i normala fall men verkstaden fick fel typ av filter så vi gjorde oljebytet i Sollebrunn på väg söderut i samband med gasolprov och fuktkontroll. Har också fått backkamera inmonterad där (Jr larmcenter). Hade problem med att det läckte diesel när vi tankade förra sommaren. Stannade till på hemväg och verksataden kollade var felet kunde vara. KOnstaterade att det var ganska besvärligt att fixa så vi kom överens om att det fick vänta tills ordinarie serviceintervall. Varken verkstaden eller vi hade tid just då. Har alltid fått ett mycket korrekt, snabbt och trevligt bemötande av personalen i Sollebrunn. Skulle vara intressant att höra hur andra upplever PR Husbilar i samband med reparationer, köp eller service. Har jag bara haft tur eller är de så proffsiga som jag upplevt ??????
Ove.G :yes::yes::yes:
 
B

bentor

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Man får vad man betalar för och inte ett skit mer?. Gäller både märke och handlare...
..............
Dyrt är bra....För att inte säga bäst... (Oftast hehe)

På handelshögskolorna lär man betona att priset till största delen beror på tillgång och efterfrågan.
;)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Eller att den som säljer plockar ut ett så högt pris som är möjligt.
Calle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Ungefär samma sak. Om tillgången är större än efterfrågan är det svårt att ta ut en högre pris än vad konkurrensen medger.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

OVE.G troligvisvis en kombination av tur och proffsighet ?!;)
 
F

F.d. 2874

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Även vi har en CI Riviera P55 och vi är mycket nöjda med både inredning och täthet på denna husbil.
Jag tycker att det är ett märkligt uttalande från Eklöf
citat: Jag kommer aldrig mer att köpa husbil med Italiensk bodel.
Ett ex. Jag har haft en Volvo s.k. ett måndagsexemplar, och då skulle jag inte köpa en Svensk bil efter Volvon men det har jag gjort och varit mycket nöjd,märkligt nog.
 
F

F.d. 4856

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Mmmm tillgång och efterfrågan ligger ju nåt i naturligtvis..Men alla handlare har ju samma efterfrågan eller? Och tillgången är väl ganska samma den också? Pålägg är ju självklart.Alla ska vi ju tjäna pengar så även en husbilshandlare. Storleken beror kanske en hel del på hur mycket man måste engagera sig i bilarna man sålt... Mao kanske det kan vara så att dom som säljer billigast räknar iskallt med att sålt är sålt och den är er och den fixar NI bäst f_n ni vill. Medans en som säljer lite dyrare inte resonerar riktigt på det viset.... (Det skiljer nog inte speciellt mycket på inköpspriset för de olika). Utan det är kanske servicegraden efter ett köp helt enkelt som gör att slutpriset skiljer.... Visst kan man fixa själv kan man köpa 700k kr bil på blocket och ta den smällen om man får skruva lite men knappast gnälla.
Hey den var 50k kr billigare än på en etablerad husbilsfirma.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

håller helt med dig, har haft stora problem med bengt i örkeljunga, deras serviceanda är 0. De svarar inte på mail, du får inga besked när de kan serva din bil,kass, lovordar ditt iniativ att vi kan klassa firmorna.
:quest:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

håller helt med dig, har haft stora problem med bengt i örkeljunga, deras serviceanda är 0. De svarar inte på mail, du får inga besked när de kan serva din bil,kass, lovordar ditt iniativ att vi kan klassa firmorna.
:quest:

Nja, håller inte med dig helt i detta med BiÖ. Har erfarenheten att de svarar på mail med "viss fördröjning" i alla händelser betydligt bättre än andra handlare. Har erfarenheter från HYMER Örebro och Ängelholm ( på båda ställena är det en person som svarar lärde jag mig, om den personen var borta dödstyst). Vinslövs Fritidscenter svarar inte ens om man vill köpa en bil, annars bra service!!
Det är nog så att den här typen av säljföretag har telefonen som redskap för kontakter.
 
Toppen