• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på oss?

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Bengt, nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Om vi nu begränsar oss till denna tråds diskussion - dvs relationen mellan oss köpare och leverantörsföretagen, så upplevar jag det som tvärtom, jämf med din uppfattning.
Inläggen och dessas innehåll visar väl tydligt att det finns ett omfattande intresse hos medlemmarna för att övergå till en sorts gemensammare och tuffare attityd mot leverantörerna.

Nu avser jag inte styrelsens ståndpunkt, för där har jag ingen uppfattning.

Mvh
Dag
ps
Däremot delar jag absolut din uppfattning om att husbilsbranschen fortfarande har mycket att arbeta med för att nå en kvalité liknande den som personbils dito idag besitter.
Undantag finns ju alltid, självfallet.
Vi skall nog vara lyckliga över att inte husbilskonstruktörer, byggarna och slutkontrollen inte verkar inom kärnkraftverksbranschen.
Då hade nog hela gamla Svedala varit kontaminerat vid det här laget.
Den dag Adria, Knaus, mfl börjar inom den genrén då flyttar jag till månen.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

I denna tråd har även frågan om leveransförseningar berörts.
Min egen erfarenhet visar att två av tre bilar var försenade.
Min tanke är att det skulle vara intressant att avhöra medlemmarnas erfarenheter av leveransförseningar, och eller ej kompletta leveranser.

Finns det intresse och om det finns det, kan isåfall våra suveräna webgubbar lägga ut nån form av enkät där vi kan ange hur många bilar vi fått försenade och eller inkompletta vid leverans. Möjligen även hur lång försening/bil.

Även fabrikat ?

Mvh
Dag
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hundvakten,

Vore säkert en intressant läsning. Bifogar några rader från ett E-mail jag i dag sänt till ett av de större husbilsföretagen i landet :

Finner det dock anmärkningsvärt att jag som kund själv skall behöva ta reda på eventuella förseningar och avvikelser från gällande avtal. Det borde väl ligga i säljföretagets intresse att vara lika angelägen om sin kund och ha samma vänliga och tillmötesgående kontakter även sedan köpeavtal ingåtts och informera mig om så viktiga förhållanden som en leveransförsening. Det är jag som kund som får ta smällen och stå med mössan i hand så att säga medan säljföretaget simmar lugnt i avvaktan på likviden. Möjligen kunde väl ett beklagande eller någon form av gottgörelse vara på sin plats, men jag vet ju inte seden inom branschen. Glöm inte den lilla kunden i den stora rörelsen.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Mitt svar påtrådens frågeställningar är, att ni är säkerligen inte för kritiska resp att det är säkert inget fel på er. Men - ni har begått fel, liksom jag själv, och varit både för blåögda, oförsiktiga och för godtrogna och okunniga om både husbilar och om hur husbilsbranschens olika aktörer agerar och inte agerar när det gäller att fördela och tansvar.

En husbil är en tämligen komplex produkt med massor av funktioner och manicker underkastade massor av lagstiftning och bestämmelser för deras användning. Om man är allmänt erfaren husbilsmänniska och mångsidigt kunnig i alla dessa avseenden, så kan man väl manövrera hyfsat mellan blindskären. Om man INTE har dessa kunskaper och erfarenheter, så måste man skaffa sig den kompetensen på annat håll.

Så gör man ju när man köper andra dyra objekt som t ex eget hus eller annan bostad, en dyrbar motor- eller segelbåt, flygplan mm mm. Säljaren har naturligtvis sin skyldighet att redogöra för alla omständigheter och funktioner, ev fel och brister, men köparen har sannerligen också sin undersökningsskyldighet.

Välutbildade - och helst auktoriserade - specialister, var och en på sitt område, till en rimlig kostnad för sina jobb kan spara massor av tid och kostnader för både säljare och köpare. Att som köpare innehålla en liten del av den totala köpeskillingen tills slutbesiktning är gjord, kan också vara ett bra sätt att smörja upp processen.

Jag önskar, som sagt, att jag själv hade varit så klok som jag här beskrivit, då för ca ett år sedan! Men icke gjorde vi det, nä vi gjorde förmodligen som ni. Men, med goda råd bl a här på forumet och av andra medlemmar har vi nu, efter ca ett år, en härlig och väl fungerande husbil.
 

iretim

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
5041
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Detta med kvalkitetskontroll fungerar inte längre, efter vad jag förstår.
Köpte själv en ny husbil 2007 och hade ungefär en lika lång lista på punkter som MÅSTE
åtgärdas (A4 bladet räckte ej till).
Återförsäljaren stod för allt men detta tog c:a 5 månader med inlämning av husbil, cykling c:a 7km
varje gång, både hem och åter, och det var åtskilliga gånger, hela 2007 blev helt sönderryckt och vi hann bara köra knappt 500 mil på grund av detta.
Innan dess köpte vi en ny husbil 2005 och ALLT fungerade, inga fel alls.
Många husbilsåterförsäljare har ju naturligtvis ett enormt tryck, för att få ut de nybeställda
bilarna, men detta gynnar definitivt ej respekive märke.

Iretim
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej!

Har köpt tre nya husbilar på rad och måste säga att jag varje gång fått en perfekt genomgång av säljaren vid leveransen och inte vid något tillfälle behövt att fixa till någonting i efterhand. Kan det vara så att jag är allt för snäll och godtrogen, eller....?

Staffan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11411

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej,på Elmia mässan 2006 köpte min fru och jag en ny husbil, en CI Riviera P55 ,från Bengt i Örkelljunga leverans i April 2007, äntligen var den långa väntan över och vi åker iväg,glada, tills jag fyller på vatten och undrar varför det aldrig blir fullt. Då visar det sig att vid leverans service så har inte slangarna skruvats åt till vattentank,allt vatten hamnar under sängen inne i husbilen. Inte nog med det,när det regnade läckte vatten in genom luckan för vatten påfyllning och in i husbilen. Gasolungnen saknade skorsten,vilket jag påpekade till försäljaren som säger att så är det på den modellen,men varför hade alla andra skorsten av samma modell??? Inget svar. Fönster och tacklucka satt snett,vatten in i motorrummet o,s,v. o.s.v. Bilen lämnades tillbaka och vi förlorade 34 000,men vann mycket glädje med nya husbilen, kört 700 mil, inte något att klaga över. Så ge inte upp,att ha husbil är det bästa man kan ha.:)

Ps: Jag kommer aldrig mer att köpa husbil med Italiensk byggd Bodel.

ds:
 
Senast redigerad av en moderator:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Vi har köpt 2 bilar av samma handlare och visst har vi haft lite småfel, men dessa har åtgärdats och företaget har tagit sitt ansvar på bästa sätt. Jag tror att det är viktigt att handla hos ett känt företag
det lönar sig i längden. Billigt kan bli dyrt.

Bernt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Mycke handlar nog om man får ett förtroende för stället man handlar bilen på, stor eller
liten spelar nog inte så stor roll bara alla spelar samma låt.
E nog väldigt svårt å lita på nån när man åker fram o tillbaka flera ggr.för ett fel
Man kan ju fundera på om pengar värde är samma när den ene kunden får mer hjälp än han hon behöver mens näste får vara glad för att bilen startar!?
De e nog de här som gör det svårt att lista handlare pågrund av att alla inte behandlas lika enligt kundens uppfattning.
Samma det här med att samma fel är en bagatell för någon samt katastrof för "grannen"
Är de inte därför som man köper nytt för å slippa bekymmer?
Lycka till med felen.;)
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej, vi köpte ny husbil på Elmia mässan 2006,fick den i April 2007, äntligen var den långa väntan över och vi åker iväg,glada, tills jag fyller på vatten och undrar varför det aldrig blir fullt. Då visar det sig att vid leverans service så har inte slangarna skruvats åt till vattentank,allt vatten hamnar under sängen inne i husbilen. Inte nog med det,när det regnade läckte vatten in genom luckan för vatten påfyllning och in i husbilen. Gasolungnen saknade skorsten,vilket jag påpekade till försäljaren som säger att så är det på den modellen,men varför hade alla andra skorsten av samma modell??? Inget svar. Fönster och tacklucka satt snett,vatten in i motorrummet o,s,v. o.s.v. Bilen lämnades tillbaka och vi förlorade 34 000,men vann mycket glädje med nya husbilen, kört 700 mil, inte något att klaga över. Så ge inte upp,att ha husbil är det bästa man kan ha.:)

Detta låter ju inte klokt! Behöva betala 34000:- för att lämna en bil med garanti på.
 
F

F.d. 11411

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Håller med,men jag ville bara bli av med husbilen, och jag hade kört totalt 700 mil.Jag vill inte skriva vad jag känner för märket CI,med risk att låta otrevlig.Men samtidigt så ger jag inte mycket för Bengt i Örkelljunga,det hade varit rimligt att jag sluppit förlusten.Jag rekommenderar inte det företaget.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Eftersom eklöf inte rekommenderar Bengt i Örkelljunga, så kan jag göra det för vi har alltid blivit väl bemötta hos dom.

Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

En bil som levereras skall var helt okay och inte ha några fel för det är den färdiga produkten som man betalar för och inget halvfabrikat .

Det borde gälla samma regler för husbilstillverkare och dess säljare på samma sätt som för mej när jag står och jobbar .

Jag har en ritning att följa och stämmer inte detaljen efter ritningen så är den kass och antingen kastas eller justeras FÖRE levernas , det är skamligt och oproffsigt att skicka med bitar som inte stämmer enligt ritningen .

Ni har alltså helt rätt och om det skulle gå åt 4 eller 10 man att göra iorning eran husbil spelar ingen roll för ni har betalt för en produkt i ett färdigt skick och till en viss datum eller betalade ni för att alla brister skulle finnas där ??


Vore ju kul att se en till salu skylt med .

Läckage i kranar , batteriet laddar ur , bromsar gnisslar osv ....

Jag skulle inte ge dom så många chanser innan jag hade krävt att få häva köpet och köpa av en mer seriös firma !!!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Bengt i Örkelljunga har fina lokaler och fina kostymer...
ds
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej Yvonne&Christer

Ni har absolut inte varit för kritiska! Om jag förstått riktigt, så är denna husbil era första husbil, och då borde återförsäljaren ha ansträngt sig ännu mer, för att ni ska vara nöjda med husbilen och komma tillbaka om något år för att byta till en ny husbil. Och ni har inte gjort något fel!

Det är samtidigt lätt för mig att skriva, vad ni borde ha gjort, eller ska göra. Facit i hand, ni har betalat en massa pengar, och produkten ska vara enligt "följesedeln". Inget annat.
Jag har haft ett antal husbilar, kör mycket på arbetet, året runt, byter husbil ofta, har betalat min läropeng, "den första husbilen", dåvarande återförsäljaren bad mig at ringa till VD på husbilsfirman (eftersom jag kunde finska), bilen var Solifer, och jag gjorde det, fick svaret att det är återförsäljaren som tar hand om mina problem. Jag trodde naivt då att en saklig dialog skulle hjälpa, nix. Till slut hotade jag gå till samtliga tidningar, allt från Teknikens Värld till bransch tidningar, och fick hjälpen. Under tiden funkade inte värmen, växellåda problem (Fiat -99), m.m. Och jag borde ha använt bilen på mitt jobb. Vilka slutsatser har jag dragit. Det är otroligt svårt att övertala mig av någon "ny" återförsäljare att köpa en ny bil innan jag har förtroendet för återförsäljaren.

Jag vet inte hur man kunde förbättra köparens situation i dessa dagar. Visst kan man slå näven på bordet, det kan hjälpa. det kan också leda till att man tappar all kontakt med säljaren. Man kan hota med publicitet, m.m. Under tiden kan husbilen vara helt obrukbar. Jag tänker att så länge det är säljarens marknad, då är jag/vi svaga. Alltså mer, bättre konkurrens, för kunden betalar notan alltid. Säljaren ska kunna sälja bilar, en nöjd kund kommer tillbaka. Jag tror inte heller på några listor, var man kan läsa hur nöjda vi har varit med enskilda säljare, för även solen har sina fläckar, visst ett och annat kan man läsa på olika trådar på HBK.

Sist men inte minst, hoppas ni inte tappat intresset för husbilslivet.

"Bakom molnen finns ju solen"

mvh
"husbil2"
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Efter att ha sonderat marknaden ordentligt bestämde vi vilken husbil vi ville ha. Vi skulle bara sälja båten först. När det var gjort ville vi ju ha husbil snabbt och köpte en 2008 som återförsäljaren hade inne till försäljning. Vi hade kanske inte valt alla paket och tillbehör som fanns på men vi ville ju bli husbilsägare så vi slog till. Vi beställde lite mer "lull-lull" (enligt verkmästaren) som solcell, larm och utedusch men eftersom väntetiden skulle bli lång så skulle vi komma in senare och fixa detta. Under tiden vi kör upptäcker vi fel på fel på fel och undrar om det är oss det är fel på? Vi fick vänta på bilen i 10 dagar från kontraktstillfället för att funktionskontroll och städning samt tvätt skulle hinnas med. När vi försynt frågade verkmästaren varför ingen funktionskontroll gjorts (för då hade flera av våra fel upptäckts) fick vi svaret att då skulle det behövts 4 personer som kollade och förresten så är alla nya bilar behäftade med fel? Är vi för kritiska om vi tycker att bromsarna inte ska skrika eller att vattnet inte ska spruta ur kranarna pga luft i ledningarna. Vi har en lista med 25 punkter med fel som vi tycker borde upptäckts vid en leverans- eller funktionskontroll. Vi är så besvikna så vi har ingen lust längre. Ska det vara så här? Vad har ni andra för erfarenheter av nya husbilar?
Yvonne och Christer
P.S. Den var ju inte "gratis" heller så det svider lite extra. D.S.

Vi hävde köpet och köpte en annan husbil.

Vissa som skriver och läser inläggen tror att det är Carthago vi har klagat
på och det är det absolut inte.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Yvonne & Christer;

Fick ni köpet hävet eller hur gick det ? Hoppas ni blir nöjdare med Carthago´n istället .
 
F

F.d. 1723

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

:mcride: Lycka till kanon fin bil
 
Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Yvonne o Christer ett mycket klokt val trodde först när jag började läsa tråden att det gällde Carthago. En kompis till mig som köpte en Knaus ny fick vi ihop 2 a4 sidor med fel han har heller inte sin bil kvar.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej vill bara så här i efterhand försöka återupprätta bodelen från CI har en 06 riviera garage och är helnöjd ,Ok att fabriken kanske slarvat med nga bilar
men tycker kanske att återförsäljaren vid leveranskollen skulle retunerat bilen och beställt en ny (även jag har skruvat fast divlucklås som lossat)
Hej från en som tror att de flesta husbilsmärken fortfarande dras med sk svarta får
ligger nåt i att de e bra å ha nära till servicestället

+4 grader vår i sikte?:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen