• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på oss?

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Christer, man skall aldrig sluta förvånas sa någon....
Men mycket skall man höra innan öronen ramlar av ..... eller se kanske är mer korrekt i detta fall...

Efter att ha läst er tråd så kom jag att fundera över hur vi konsumenter - i många fall - dansar efter leverantörernas pipa.

Vi ifrågasätter sällan om vi erhåller rätt kvantiteter, tex
hur vet vi att mjölkpaketet innehåller en liter,
hur vi att vinkartongen innehåller tre
dieseln vi tankar - har vi verkligen fått 80 liter, om vi betalar för 80 ?

Vi accepterar utan knot husbilssäljarens köpeavtal - varför skriver vi inte ett eget ?
Jag har nyss kollat igenom våra senaste köpeavtal på husbilarna och inget är uppdaterat med avseende på konsumentköplagens reklamationstidsändring från 24 till 36 månader, trots att det började gälla 2005.04.01.

Ett husbilsköp är dock för många, som någon nämnt tidigare en av de större investeringarna som görs.
Måhända skulle vi inom klubben arbeta fram ett eget köpeavtal ??

Stå på er, annars gör någon annan det.....
Mvh
Dag
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Ni har helt rätt. Jag vet flera som haft problem med nya Knaus. Så stå på ER. Glöm inte att
ni skall ha ett komplett reservhjul också.
Mvh
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Christer & Yvonne,

Jag tycker ni ska stå på och begära att dom ska åtgärda allt vad ni inte är nöjd med. Att köpa en husbil är en rätt så stor investering då vill man att det ska vara i ordning. I ert fall är det en husbil som är väl över vad en vanlig människa skulle ge för en husbil därför tycker jag att ni ska ha en förstklassig behandling. Det är skillnad om man åker in till verkstad med en VW eller en RR. Jag hör redan dom som säger att det skulle inte vara så alla skulle behandlas lika men verkligheten är en annan.

Grattis med den nya bilen den ser hel fräck ut :);):)
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Vi är inne redan på vår 3 nya husbil och på ALLA husbilar av OLIKA märken har det varit cirka 10 fel eller än fler!! Det kan var att vattenpumpen inte fungerar (avskad kabel), en dörr som hänger löst, larm som inte fungerar, lampor som inte lyser, skruvar som är lösa, sömmar som är spruckna, grejjor som saknas mm.

Försäljaren och tillverkaren är FÖR dåliga på att kontrollera sina produkter, utan räknar med att lösa de problem som dyker upp efterhand och det VI inte gnäller på det slipper man ju lösa!

Ett av de största problem är att man ibland skyller på tillverkaren av hyttdelen, dvs Ford, Fiat osv och då skall man vända sig till någon annan person som man INTE köpt husbilen av. Det är ännu mer frusterande, för där kan man inte kräva något eftersom de INTE haft med affären att göra.

Att man sedan får lägga 1 dag VARJE gång ett problem skall lösas är också illa. Jag är mycket glad att vi bor nära vår återförsäljare. Jag hade aldrig vågat köpa en ny husbil om jag hade haft 10 mil eller mer till ÅF.

Alla problem har de löst hittills, men minst 3 turer tillbaka för garantiåtgärdade blir det varje gång!!

Jag själv känner mig också gnällig, men de gånger vi köpt ny BIL har vi ALDRIG behövt gnälla eller klaga. Där sitter skruvarna fast och stereon fungerar när man trycker på ON-knappen. Sådant kan man tydligen inte ta för givet i en NY husbil - inte ens om de kostar över miljonen!!

/Gnällspik Johny

Stå på er och kräv ersättning för de turer när ni måste rätta till garantifel. ÅF skall stå för era kostnader!!

/Johny
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej Yvonne o Christer!

Vi köpte en ny Knaus 2006 på Husbilslandet Kristinehamn.
Det har varit problem med bilen ända tills nu.
Det positiva i eländet har dock varit generalagentens handhavande av felen och Lasse sätt att lösa problemen.
Så som ni ser är det inte bara ni som har fel och klagar.
Men det vore intressant att höra om ni köpte bilen på Husbilslandet också.
Jag instämmer till fullo med er att bilarna borde genomgå en bättre leverans kontroll.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Svar till Husbilsteknikern
Det svar du ger är inte ens värt att kommentera för det är så lågt man kan komma.
Känner du dej träffad?
Jag skriver inte om handhavande fel. utan riktiga fel där sakerna inte fungerar.
Exempelvis att vattensystemet får tjuvlufteller att någon backventil inte fungerar.
Har haft båt i 30 år och vet mycket väl hur man luftar ett vattensystem med varmvattenberedare
Hälsningar
Christer

Lågt? Då har ni inte glocalnet.:swoon:

Nej, jag känner mig inte träffad. Men jag vet vad jag pratar om. Och visst kan man ställa krav på sin försäljare och framför allt skall man göra det. Men det hjälper inte hur mycket information eller manualer som tillhandahålls om det inte råder någon motprestation från köparen. Man måste ta sig tid att läsa in informationen.

I ca 60 % av reklamationerna är det handhavandefel. Av dessa fel kunde många undvikits om man tagit sig tid att läsa manualen eller slå en signal till sin försäljare.

Sedan förstår jag inte varför det är ett så stort problem om inte grejorna fungerar.
LÄS KONSUMENTKÖPLAGEN.

Ge återförsäljaren en chans, tala om för denne vad som gäller och att det finns andra som vill sälja husbilar. Hjälper inte detta, häv köpet. Lagen står starkare till konsumentens fördel än vad gemene man i regel känner till.

Vad jag vill ha sagt är. Sluta beklaga Er och se till att få vad ni har rätt till, verktygen finns där, sedan är bara upp till var och en att använda dom.

Så svaret på Er fråga är.
Nej, Ni är kanske inte för kräver för mycket. Men Ni använder kanske fel tillvägagångssätt. Ge verkstaden en ärlig chans att rätta till felen. Om man säger att delarna tar en vecka att få fram gör det säkert det. Tvivlar man kan man ju alltid kolla själv. Om man säger att ett jobb tar en dag gör det säkert det. Planera för längre tid på verkstaden än beräknat. Men kräv att det fungerar när ni hämtar bilen.

Fungerar inte detta, återigen läs om Era rättigheter i konsumentköplagen.
Svårare än så är det faktiskt inte. Lycka till.

Ps. Det var inte så illa menat som det var skrivet. Ds :wink:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Nej, Bäste husbilsteknikern, du vet inte vad du talar om..
I ett inlägg anser du att man bör använda olika solpaneler, varför det ?
I ett annat tror du att all hårdvara i en integrerad radio, GPS, mm sitter i samma burk.
Oftast sitter GPS hårdvaran i en separat enhet dold under instrumentbräda eller dyl.
Nya funktioner avseende GPS erfordrar i de moderna anläggningarna inget bytesbehov av hela enheten. Man uppgraderar programvaran.
I ett annat inlägg jämför du äpplen o päron, när du nämner Tomtom i jämförelse med Telia.
Att köra rutter utan GPSmottagnng är ingen nyhet eller revolutionerande funktion - det har man kunna göra länge.
Menar du på fullt allvar att det är köparen som skall utbilda säljaren avseende KKL (konsumentköplagen)?
Menar du på fullt allvar att det hjälper mot gnisslande bromsar att läsa manualer?

Beklagar, men jag tror du skämtar.... Och som en vis man sa - ett gott skratt förlänger käften...
Ha en bra dag.
Mvh
Dag
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Instämmer med hundvakten samt vill tillägga en sak till vem f--n vill åka dryga tio mil flera ggr och tjata med en smilande säljare om att rätta till fel som inte skall finnas, med följd att flera semesterdagar måste offras :mad:
Jag vill åka husbil på min semester:D

Gurra
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Så rätt så Gurra. Förra året missade vi det till del på grund av fel som resulterade i en hävning av köpet.....i år pga leveransförsening från angivet datum i kontraktet. Inte kul.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Roadglider,

Engång i tiden beställde jag en ny husbil. I kontraktet skrev försäljaren att bilen skulle leveraras en visst datum. När jag skulle skriva under kontraktet la jag till inom parantes "ifall husbilen inte var leverad på den givna datum det skulle utgå en ersättninga van SEK 750 per dag för en hyrbil. Försäljaren gick inte med på det och rev sönder kontraktet. Slutsatsen att drag ur detta, försäjlaren visste redan att husbilen inte kunde / skulle levereras den angivna datum. I mina ögon kallas detta lurendrejeri :mad:

Nej, fram med hård handskar eller slå näven i bordet vi har blivit alltför länge utsatt för presarios i försäljarens fördel, han får sin kommision och jag får vänta tills det bahaga dom att leverera godset. Icke sa nicke, i varje inte med mig !!! :(
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Bra Belgien, så skall en slipsten dras.
Kan man lova något muntligt så skall man även kunna göra det skriftligt.
ds
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Nej, Bäste husbilsteknikern, du vet inte vad du talar om....
Ha en bra dag.
Mvh
Dag

Hoppsan ömma tår?

Jag skulle kunna förklara det tekniska närmare men jag har faktiskt inte lust att gnabba.

Problemet är just detta. Folk har redan bestämt sig för en sak och det finns inte något som helst utrymme för att ta till sig vad någon annan säger, man vet bäst helt enkelt.

Att i en sådan situation lyssna till vad köparen säger kan leda till kattskit. I det läget står kunden sedan ofta och reklamerar jobb eller vara med argumentet att - det borde du ha vetat. Trots att man kanske redan avrått kunden ifråga.

Och nej, jag har inte sagt att kunden skall utbilda någon säljare om konsumentköplagen. Om du läser vad jag har skrivit så står det att köparen måste lära sig att använda sig av lagen. Sätt större press på säljaren.

Orkar man inte driva frågan själv finns det advokater som mot en ersättning hjälper till. Kostnad, jovisst men den får ju säljaren stå för vid tvist. I regel brukar det räcka med ett brev från en advokatfirma.


Och som en annan vis man sa - "varför pissa i motvind?"
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Till Belgien 1!

Visst i vårt fall pekar på att du har helt rätt. Du använde rätt ord för att beskriva fenomenet, som dessvärre förefaller vara utbrett .

Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Till Hundvakten!

Glöm inte heller att rättsskyddet i din husbilsförsäkring täcker tvister av detta slag. I vårt fall med en självrisk på 2000:- eller 20% av arvodet förombudskostnader. Är värt det, när det handlar om så stora pengar.

Roadglider
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hoppsan ömma tår?

Jag skulle kunna förklara det tekniska närmare men jag har faktiskt inte lust att gnabba.....................

Gnabba??? Gnabbar gör vi lite pö om pö här kan vara latjo ibland :D
vilket tekniska menar du?
Advokaten tar betalt, så här är det förlorar du målet får du stå för kostnaden kanske två eller tre ggr om det överklagas. Summan kan ju bli lika stor som bilens värde, så det var ingen bra ide
Från det ena till det andra ser att du har 50 inlägg och varit intresserad medlem 7 månader jag var intresserad 2 dagar sedan blev jag medlem :D

Gurra
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Du har rätt på en punkt, Husbilsexperten:

Glocalnet är lågt.

Avslutningsvis vill jag travestera en annan vis person:
Tomma tunnor skramlar mest.

Mvh
Dag

ps
jag har definitivt inte ömma tår, däremot har jag ägt ett antal husbilar med fel och brister som inte varit handhavanderelaterade, och därmed föranlett anmälningar till ARN.
Gå med i klubben du med, så kanske du lär dig ett o annat.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hejss!

ja jäklar vilket tjafs men de är ju underhållande läsning. Nu känner jag också för att försöka att tillföra något i detta ämne.

Det är ju klart att man blir ilsken och lessen om man lägger ut en massa slantar på att köpa ny husbil och den inte fungerar, jag tror att många läser nog inte manualer riktigt så mycket som man borde göra, den info som man får när man hämtar bilen den fastnar dåligt pga. att man är såå uppspelt för den nya bilen så hårddisken i skallen inte kan registera alla info som man får.

men när man kommer hem så ska man nog läsa manualerna ganska många gånger innan man har allt klart för sig, ett bra sätt är att ge sig ut på en helgtur och prova sig fram, det är ett super bra sätt att lära sig på.

När de gäller säljares åtagande så är det glasklart, dom ska fixa till det som är fel från fabrik, både när den är jätte ny och innan garanti tid är nådd
och det ska vara utan protester, men vad man ska ha klart för sig är att de står i skriften att kunden skall ta varan till service stället själv, sedan så är de ju en sak om säljaren inte vill tappa fejan så ska han nog visa lite god vilja kan man ju tro.

Sedan så kan jag tala om att jag har köpt husbilar 70-90 mil bort å visst har de funnit vissa fel men där jag har handlat så har säljarna visat stor vilja att lösa dom problem som varit. Som i alla brancher så finns de rötägg och då ska man inte besvära dom mera. ett tips är ju att kontakta tillverkaren och berätta vilka upplevelser man haft så är jag säker på att saker och ting faller på plats.

Jag har jobbat med försäljning och marknadsföring i 35 år, å en sak som jag har som devis, är att kunden är de bästa man har!!!! och en annan sak är att det är inte svårt att sälja en produkt utan de är att behålla kunden så man får sälja flera saker till sina kunder.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej! Jag har haft bekymmer med Värmaren, har varit inne för rep 4 gånger senast igår. Nu vet jag inte om den fungerar för det är så varmt. Tur att jag är Pensionär så jag har haft tid att stå på verkstaden. Jag har fått avbryta min resa 3 gånger i år tack vare värmaren.Annars så har bilen fungerat bra.
Mvh Frank
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej Namne, välkommen i tjafsgänget
trodde vi hade gått igenom manualdelen :rolleyes:
kruxet var ju leveranskontroll!!
25 fel som upptäcks av köparen efter leverans på nye bilen:mad:

Solen skiner 30 grader:D

Mvh/Gurra (Gunnar)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Husbilsexperten mfl
Dina och andras inlägg har behandlats på "flera andra liknande HBK-trådar" tidigare, bla www.husbilsklubben.se/forums/t20905/ se t.ex inlägg 11 och 16!
Sammantaget visar trådarna på en med få undantag outvecklad bransch i alla led vad gäller ansvar ................. mmm - jfr med ex personbilar!

Tyvärr har har det tidigare visat sig att vårt gemensamma intresse av att klara ut dessa märkliga förhållanden mellan Vägverk, tillverkare, säljare, köpare, fackpress, mfl uppenbarligen inte är av så stort intresse inom HBK.
/ hälsn, Bengt
 
Toppen