• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på oss?

F

F.d. 9536

Guest
Efter att ha sonderat marknaden ordentligt bestämde vi vilken husbil vi ville ha. Vi skulle bara sälja båten först. När det var gjort ville vi ju ha husbil snabbt och köpte en 2008 som återförsäljaren hade inne till försäljning. Vi hade kanske inte valt alla paket och tillbehör som fanns på men vi ville ju bli husbilsägare så vi slog till. Vi beställde lite mer "lull-lull" (enligt verkmästaren) som solcell, larm och utedusch men eftersom väntetiden skulle bli lång så skulle vi komma in senare och fixa detta. Under tiden vi kör upptäcker vi fel på fel på fel och undrar om det är oss det är fel på? Vi fick vänta på bilen i 10 dagar från kontraktstillfället för att funktionskontroll och städning samt tvätt skulle hinnas med. När vi försynt frågade verkmästaren varför ingen funktionskontroll gjorts (för då hade flera av våra fel upptäckts) fick vi svaret att då skulle det behövts 4 personer som kollade och förresten så är alla nya bilar behäftade med fel? Är vi för kritiska om vi tycker att bromsarna inte ska skrika eller att vattnet inte ska spruta ur kranarna pga luft i ledningarna. Vi har en lista med 25 punkter med fel som vi tycker borde upptäckts vid en leverans- eller funktionskontroll. Vi är så besvikna så vi har ingen lust längre. Ska det vara så här? Vad har ni andra för erfarenheter av nya husbilar?
Yvonne och Christer
P.S. Den var ju inte "gratis" heller så det svider lite extra. D.S.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Det är väll kanske okej om det uppkommer fel som inte synts innan leverans, men det kan väll inte vara okej att felen finns redan när man hämtar bilen utan att de blivit åtgärdade.

Men se till så det inte finns fler fel som ännu inte visat sig från sin sämsta sida, låt sedan den leverantör som levererat bilen åtgärda och kolla ordentligt att allt blivit klart till belåtenhet innan ni kör därifrån.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej Yvonne & Christer!
Det där låter ju inte riktigt sunt!!:swoon:

Vi köpte själva vår första nya husbil förra året, och det har, efter drygt 700 mil, inte varit några som helst problem.
Det är ju som ni skriver, "inte gratis", så då bör man väl kunna ställa krav på att grejerna funkar som det är tänkt.:yes:

Att skylla på att "alla nya bilar behäftade med fel" verkar helt uppåt väggarna.
Nej stå på er och kräv någon form av kompensation, det är ju ingen bra reklam med missnöjda kunder.
Som en klok man sa en gång: Att sälja en bil är inte så svårt, att sälja nästa bil till samma kund, det kräver betydligt mer.
Ha det bra så ses vi kanske utmed vägarna i sommar. :cool:

/ Thomas & Lena
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej
Trevligt med ert svar då är det tydligen inte oss det är fel på, alla punkter vi har anmärkt på fanns vid leveransen det har inte gjorts någon leveranskontroll alls men protokollet var ifyllt.
Det är troligt att vi ses vi kör mycket i bohuslän.
Y och C
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej, Y o C.

Kräv att köpet skall hävas om ni inte får felen åtgärdade.
Avfärda raljerandet om att andra bilar också har fel. Det är ju er bil det handlar om - inte andras.....

DS
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej!

Stå på er. Vi har just fått ett husbilsköp hävt. Några tips: dokumentera alla fel med foto, ring inte och klaga utan framför era klagomål skriftligt gärna via mail. Ni har starkt stöd i konsumentköplagen. Får ni inte rättelse tag gärna kontakt med er kommuns konsumentrådgivning för tips om hur ni skall gå vidare. Tänk på att alla fel som påtalats för säljaren inom sex månader efter leverans alltid anses funnits när fordonet leverarades. Ni har all rätt att få en fullgod husbil utan några fel.

MVH Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej!

Det är uppenbart att flera av husbilsförsäljarna inte håller måttet av vad god affärssed innebär. Jag kan inte tänka mig att en annan bilförsäljare skulle våga vara lika slarviga inför en leverarna av en ny bil.

Kjelle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hej var har denna sk "verkmästare"sin skyddade verkstad ,underlig kommentar om man vill sälja fler bilar förstår att man vill ha sin bil så fort som
möjligt men då tycker jag att man som levrantör måste stå på sej och göra en riktig leveranskontroll å gärna tillsammans med kunden som antagligen har 1000 frågor som han o hon har betalat 6 siffritt belopp för att få svar på!
Så tycker jag!?

ps kjelle de finns slarviga bilhandlare också kolla bara hur många bilägare som kör runt me dimljus på för jämnan för dom inte vet var knappen sitter leveransservicemiss
eller;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Instämmer helt med roadglider...

Vi krävde hävning av köp eftersom för många fel uppstod och vissa inte blev åtgärdade, efter flera försök.
Heder till vår återförsäljare som ordnade fram en fabriksny ersättningsbil...
Jag dokumenterade samtliga fel med texter och bilder.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Va bra då är jag inte ensam längre med mina fel. Titta gärna på Min Husbil så kanske det känns bättre för er.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Det är ju populärt att säga att man inte kan diskutera det enskilda fallet så jag sållar mig till dem.
Men som svar på Er fråga kan jag rent generellt säga att många inte skulle ha husbil, utan hålla sig till hotellen. Där kan man bli upppassad och spy galla över personal närhelst andan faller på. det ingår ju i priset. Att bli sne över att det är luft i vattensystemet tycker jag är höjden av (?). Vad händer nästa gång vattnet tar slut? Kör man tillbaka till återförsäljaren för att få det åtgärdat på garantin? Alternativet är ju att koppla upp sig på vattenslang och inte köra någonstans, på så vis slipper man även skrikande bromsar.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Husbilsteknikern har en poäng där!
Att undvika luft i vattensystemet är nästan oundvikligt.
Har man tömt varmvattenbehållaren via kranar eller frostvakt är det svårt att fylla den igen utan att det spottar ett tag.
Bagatell tycker jag.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Husbilsteknikern;
Jag kan i viss mån hålla med dig.
Vad jag vet så blir det alltid luft i systemet när man har tappat ut vattnet.
I alla fall på vintern när varmvattnet också åker ut.
Då får jag i alla fall vänta 3-5 minuter innan det åter är fullt och det slutar att komma
luft ur systemet.
Men det är inte bara nya som det är problem med , jag köpte beggad med 6 månaders garanti på. De har fått fixa 6 punkter även på denna , det har tagit tid men jag hoppas att den är färdig i morgon då bilen är inne för andra gången för att larmet hoppar på när det själv vill.
Mats
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Hmmm tråden lämnar frågan
Yvonne och Christers fråga var ju om dom var för kritiska och vad vi hade för uppfattning.:wink:
Inte att bli uppkopplade via vattenslang, tror nog det fräser o sprutar även då om systemet drar tjyvluft.
Skrikande bromsar på nye bilen nää det godtar man inte, rost på skivorn däremot är normalt.:mcride:
Spy galla på personal?? Nog inte roligt å va lokalvårdare på hotell:confused:
utöver detta hade dom en lista på 25 upptäckta fel bilen är ju ny vore intressant att få reda på va det var för fel då har man ju hjälp när man skall byta själv nästa gång, man har ju sett skräckexempel :confused:



Kör lugnt /Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Husbilsteknikern har en poäng där!
Att undvika luft i vattensystemet är nästan oundvikligt.
Har man tömt varmvattenbehållaren via kranar eller frostvakt är det svårt att fylla den igen utan att det spottar ett tag.
Bagatell tycker jag.

Håller med om detta. Vad jag avsåg i mitt tidigare inlägg var påtagliga fel och brister vid leveransen inte handhavandefel av husbilens olika system. De senare kan dock undvikas med en god information vid överlämningen av husbilen. Tyvärr inte alla som får det eller som kan ställa de rätta frågorna till försäljaren.

Roadglider
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Bäste, husbilsteknikern...
Din hotelljämförelse är naiv, och hör inte hemma här. Är jag inte nöjd med hotellet så väljer jag ett annat nästa gång. Det är inte lika lätt att byta till en annan husbil i miljonklassen inför nästa tur.

Skrikande bromsar är inte acceptabelt. Våra två Fiatbaserade husbilar var försedda med skrikbromsar. Ofta fick man rycka i handbromsen under färd för att få tyst på eländet.

Det går att producera chassin med felfria bromsar. Vi är inne på vår andra bil av annat chassifabrikat och har aldrig hört tillstymmelse till bromsgnissel.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Ett problem vid leverans är också att det informeras för mycket. Alla komponenter går igenom men hur mycket kommer man ihåg när man lämnat bilfirman?

För mig är det så att ju mer de informerar desto mer glömmer jag. Det viktigaste tycker jag är att det finns en vettig manual där jag kan hitta information allt eftersom frågorna dyker upp.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Ett problem vid leverans är också att det informeras för mycket. Alla komponenter går igenom men hur mycket kommer man ihåg när man lämnat bilfirman?

För mig är det så att ju mer de informerar desto mer glömmer jag. Det viktigaste tycker jag är att det finns en vettig manual där jag kan hitta information allt eftersom frågorna dyker upp.

En muntlig information vid leverans utesluter väl inte manualinformationen.????
De manualer som levererats till våra bilar har varit alldeles för generella för att kunna användas vid problem.
Dessutom har de varit dåligt uppdaterade.

DS
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Frågan som ställdes var:
Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på oss...

Min erfarenhet är att försäljarens intresse och hjälpsamhet påtagligt färändras efter det att en köpehandling har upprättats. Det är naturligtvis så att denne har många bollar i luften och många köpare att hantera.

Som köpare är kanske husbilsköpet en av de större investeringar man gör och man förväntar sig då en fullgod produkt och ett seriöst och fackmannamässigt bemötande.

Känner man att så inte är fallet skall man naturligtvis agera därefter även om det kan kosta på vad gäller tid, arbete och energi.

Stå på er...har ni rätt i sak så får ni med all säkerhet rätt till slut!

Roadglider
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Är vi för kritiska på vår nya husbil och husbilsförsäljare, eller är det fel på o

Svar till Husbilsteknikern
Det svar du ger är inte ens värt att kommentera för det är så lågt man kan komma.
Känner du dej träffad?
Jag skriver inte om handhavande fel. utan riktiga fel där sakerna inte fungerar.
Exempelvis att vattensystemet får tjuvlufteller att någon backventil inte fungerar.
Har haft båt i 30 år och vet mycket väl hur man luftar ett vattensystem med varmvattenberedare
Hälsningar
Christer
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen