• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta en bra eller dålig inverter

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tänkte köpa denna istället
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Eller denna, blir nog denna 1500wat, De på Amazon modellerna kostar typ hälften av denna. Vad är skillnaden?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Man kan väl förenkla det till att det finns tre typer av inverters. Fyrkantsvåg (modifierad sinus), ren sinus med högfrekvensomvandling, och ren sinus med lågfrekvensomvandling. Tyvärr är det väldigt sällan det anges om det är högfrekvens eller lågfrekvens :(
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Man kan väl förenkla det till att det finns tre typer av inverters. Fyrkantsvåg (modifierad sinus), ren sinus med högfrekvensomvandling, och ren sinus med lågfrekvensomvandling. Tyvärr är det väldigt sällan det anges om det är högfrekvens eller lågfrekvens :(
Väger de under 10 kilo så kan du förutsätta att det är en högfrekvensinverter. Sedan så har lågfrekvensinverter högre överbelastningstolerans en 2000W klarar oftast 6000W i flera sekunder innan den bryter, är det en 2000W som "klarar" 4000W, så klarar den detta som regel bara en bråkdels sekund innan den bryter.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om man ska vara nogrann så finns det fyra varianter på inverters.
Modifierad sinus finns i två varianter.
Dels ren fyrkantsvåg, billigast och oftast sämst (fast det funkar gott nog för tex elmaskiner som vinkelslip mm).
Dels trappstegs formad sinusvåg. Den är mitt emellan fyrkant och ren sinus. Den är lite dyrare men funkar helt ok till vissa saker (ej känslig elektronik, men det funkade på en stationär dator).

Så det beror helt och hållet på vad man vill driva.
Ska man köra en dammsugare på 1500W och ladda laptopen är det billigare att köpa en liten ren sinus inverter samt en stor fyrkantsvåg.
Hade så förr när jag körde servicebil.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Mattias på sundlux rekommenderar denna till mitt enstaka 82 ampere litiumbatteri av typ Sunlux. Jag vill ju ha 2000 w den här är 1500 watt men han sa att ska man ha 2000 Watts inverter så ska man ha dubbla batterier. Det funkar bra för mig Jag bor mest själv nästa gång kanske blir dubbla batterier eftersom priset har ju sjunkit och rätt bra.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Mattias på sundlux rekommenderar denna till mitt enstaka 82 ampere litiumbatteri av typ Sunlux. Jag vill ju ha 2000 w den här är 1500 watt men han sa att ska man ha 2000 Watts inverter så ska man ha dubbla batterier. Det funkar bra för mig Jag bor mest själv nästa gång kanske blir dubbla batterier eftersom priset har ju sjunkit och rätt bra.
Hur mkt gör du av med/dygn och hur ofta ligger du på max utag med invertern?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag använder tyå 40A
Hur mkt gör du av med/dygn och hur ofta ligger du på max utag med invertern?
Jag använder kanske max 50A /dygn men när min dotter är här på helgen så blir det mer. Mina 400w solceller gör ett bra jobb nu när sommaren har kommit igen. Jag har dammsugare 800w, tvättmaskin och micro så det kan bli mycket lite svårt att säga detaljer
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag använder tyå 40A

Jag använder kanske max 50A /dygn men när min dotter är här på helgen så blir det mer. Mina 400w solceller gör ett bra jobb nu när sommaren har kommit igen. Jag har dammsugare 800w, tvättmaskin och micro så det kan bli mycket lite svårt att säga detaljer
Måste du dammsuga, tvätta och micra på samma gång? Förlåt att jag verkar jobbig men det är väldigt lite i en husbil som klarar av att dra 1500-2000W. Jo micro och dammsugare kan vara lite tuffa men dammsugare om den är ngt så när modern har ju mjukstart och bara för att det står 1800W på dammsugaren så tar den oftast inte det när man har ny påse och inte dammsuger så att motorn går på högvarv.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan så med tvättmaskin och dylikt så hade jag satsat på en lågfrekvensinverter, de är de enda som klarar strömspikar på upp till 3x märkeffekt och det gör de i några sekunder. Gäller att ha kraftiga kablar och har du ett 82Ah batteri så är jag tveksam till om du har BMS som klarar mer än 100Amp, alltså ca 1300W innan den löser.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sedan så med tvättmaskin och dylikt så hade jag satsat på en lågfrekvensinverter, de är de enda som klarar strömspikar på upp till 3x märkeffekt och det gör de i några sekunder. Gäller att ha kraftiga kablar och har du ett 82Ah batteri så är jag tveksam till om du har BMS som klarar mer än 100Amp, alltså ca 1300W innan den löser.
Dammsugaren har ett reglage för hur mycket den ska suga. Jag har den ställd på minimum och det funkar bra. Jag dammsuger och kör inte tvättmaskinen på samma gång. Allt har funkat bra med den EDECOA 1500w Inverter som jag haft i 5 år men som gick sönder
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag fick hem spänningsomvandlare nu,

Manualen är ju inte bra alls alltså och sen har inte spänningsomvandlaren något 230 volts uttag. Kolla bilden Jag bifoga är detta 230 volts uttaget? Om så är fallet Hur ska man sätta fast kablarna där för det finns ju inga synliga för skruvmejsel att skruva fast kablar?
20230426_193700.jpg
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hmm... Varför köpte du denna, eller visste du inte om detta?
Byt annars till en med vanliga uttag på.

Mitt råd är, koppla inte med 230V ifall du inte har kunskapen.
Jag har e-postat Sunlux och frågat om just detta Jag vågar inte göra någonting mer då det inte finns något 230 voltsuttag. Jag köpte denna efter att haft en mailkonversation med Sunlux och jag har också deras litiumbatterier och de rekommenderade denna Inverter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har e-postat Sunlux och frågat om just detta Jag vågar inte göra någonting mer då det inte finns något 230 voltsuttag. Jag köpte denna efter att haft en mailkonversation med Sunlux och jag har också deras litiumbatterier och de rekommenderade denna Inverter.
Ok, han kanske skickade fel modell bara.
Hoppas det löser sig :)
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
230V utgången är menad för fast installation. Om du använder installationskabel (tre-ledare) som inte är flertrådig är det inga problem. Du trycker bara in ledaren i det nedre hålet och den låser av sig själv. Det står ju tydligt vilken kabel som skall sitta var. Grön kabel till jord, Blå till nolla (N). Den sista (brun oftast) till fas (L). Detta står tydligt i manualen för inverten
 
Senast ändrad:
Toppen