• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta en bra eller dålig inverter

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur är det med de mer vanliga (?) Daly BMS?
Där sitter också relän, och då är det såhär.... Har du en 150A bms.... Så slår reläet ifrån på vad du har ställt in i konfigurationen...
De går att "skruva upp" till mer än max värdet, om man vet att belastningen blir korta stunder mer än max...
Och har du en 250A daly bms då är det 250A...och lite mer precis som jag beskrev här ovan...
Ett 400A...då gäller ju 400A.... Osv... Osv..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej det sitter inga relä på en Daly BMS utan det är ett antal parallellkopplade MOS-FET som antingen är till eller ifrån.
Ett relä är mekaniska kontakter och en elektromagnetisk spole som drar och släpper.
Skyddet vid kortslutning på BMS är samma som på drop in som på en Daly BMS och liknande konstruktioner.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej det sitter inga relä på en Daly BMS utan det är ett antal parallellkopplade MOS-FET som antingen är till eller ifrån.
Ett relä är mekaniska kontakter och en elektromagnetisk spole som drar och släpper.
Skyddet vid kortslutning på BMS är samma som på drop in som på en Daly BMS och liknande konstruktioner.
Det är möjligt det är mos-fet transistorer... Men jag trodde att det var SSR relän... Och de är ju också relän även om de inte klickar.. ;)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack allihopa för alla superbra råd och tips Jag älskar husbilsklubben ni är alla så jävla duktiga. Jag ska gå tillbaks till Kjell & Company och se om jag kan lämna tillbaka den här bedrövliga inverten och sen köpa någonting bättre
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej det sitter inga relä på en Daly BMS utan det är ett antal parallellkopplade MOS-FET som antingen är till eller ifrån.
Ett relä är mekaniska kontakter och en elektromagnetisk spole som drar och släpper.
Skyddet vid kortslutning på BMS är samma som på drop in som på en Daly BMS och liknande konstruktioner.
Hittade detta på nätet.... Om relän.

SSR-grunder. SSR:er kan ha et tantal andra namn beroende på tillverkare eller leverantör. Till exempel kallar Omron dem för MOS FET-reläer medan Toshiba kallar dem fotoreläer
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Peter, relä är exakt det jag skrev mekaniska kontakt(er) med elektromagnetisk spole som slår till och från för att med en liten ström kunna manövrera stora strömmar. Det vet alla elektriker och de som sysslat med el professionellt. Att det sedan finns en massa företag och andra som kallar transistorer/tyristorer för reläer är en annan sak. Man kan givetvis lägga till statiskt, solid state eller andra prefix för att förklara funktionenj men det är ändå inte reläer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter, relä är exakt det jag skrev mekaniska kontakt(er) med elektromagnetisk spole som slår till och från för att med en liten ström kunna manövrera stora strömmar. Det vet alla elektriker och de som sysslat med el professionellt. Att det sedan finns en massa företag och andra som kallar transistorer/tyristorer för reläer är en annan sak. Man kan givetvis lägga till statiskt, solid state eller andra prefix för att förklara funktionenj men det är ändå inte reläer.
Nu är jag ingen elektriker.... Men om jag söker efter ssr relais på Ebay. De....
Då får jag ju 4800+ träffar... Så nog kallas ett ssr (mos-fet) för... Relä... i dagligt tal... :rolleyes:;)

Screenshot_20230406_212456_com.ebay.mobile_edit_684541111463252.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var inte lätt att hitta.... Men jag hittade nu detta om SSR-relän på Wikipedia...

Så visst innehåller en Daly BMS relän...

Halvledarrelä​

Ett halvledarrelä eller solid-state-relä (SSR) är en elektronisk brytare som till skillnad från ett elektromekaniskt relä inte har några rörliga delar. Reläet styrs via en styrsignal med låg spänning som är elektriskt isolerad från lasten. Styrsignalen aktiverar en optokopplare där en LED aktiverar en ljuskänslig diod som då börjar leda ström. Dioden öppnar strömkretsen, vanligtvis en TRIAC, tyristor eller MOSFET-transistor. Halvledarreläer baserade på MOSFET-teknik kan bryta strömmar över en miljon gånger per sekund.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Åter till min poäng:
  • Alla LiFePo4 batterier kan stänga av spänningen vid kortslutning om det finns en BMS.
  • Anslutning av stor inverter mot ett batteri (oavsett typ) drar ström som om det var kortslutning.
  • Alla LiFePo4 batterier är därför benägna att stänga av vid anslutning/uppstart av en stor inverter, beroende på BMS kapacitet.
  • Denna begränsning gäller ej blybatterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.920
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Åter till min poäng:
  • Alla LiFePo4 batterier kan stänga av spänningen vid kortslutning om det finns en BMS.
  • Anslutning av stor inverter mot ett batteri (oavsett typ) drar ström som om det var kortslutning.
  • Alla LiFePo4 batterier är därför benägna att stänga av vid anslutning/uppstart av en stor inverter, beroende på BMS kapacitet.
  • Denna begränsning gäller ej blybatterier.
Inte alla, i mitt fall så kommer inte 123 BMS att bryta vid kortslutning, däremot går nog säkringen på 300A som sitter direkt på +polen, min inverter har jag säkrat med 200A, bröt ner all spänning senast i em. (monterar ett elektriskt yttre cykelställ) inget konstigt händer när jag sen slog på spänningen igen ikväll.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Åter till min poäng:
  • Alla LiFePo4 batterier kan stänga av spänningen vid kortslutning om det finns en BMS. Troligtvis Ja..! Eftersom jag känner ej till alla bms
  • Anslutning av stor inverter mot ett batteri (oavsett typ) drar ström som om det var kortslutning. Inte vad jag har märk
  • Alla LiFePo4 batterier är därför benägna att stänga av vid anslutning/uppstart av en stor inverter, beroende på BMS kapacitet. Har aldrig hänt mig
  • Denna begränsning gäller ej blybatterier. Ingen aning
Se mörk text
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är möjligt det är mos-fet transistorer... Men jag trodde att det var SSR relän... Och de är ju också relän även om de inte klickar.. ;)

Knepigt, vi diskuterade det där med reläer tidigare och då hade du fel, kan du inte erkänna att du hade fel den här gången också, och läsa på ordentligt innan du antar hur saker är. Jag tänkte protestera förra gången du påstod att Daly BMS innehöll SSR-reläer, men hade varken tid eller lust. Nu är du där igen?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Knepigt, vi diskuterade det där med reläer tidigare och då hade du fel, kan du inte erkänna att du hade fel den här gången också, och läsa på ordentligt innan du antar hur saker är. Jag tänkte protestera förra gången du påstod att Daly BMS innehöll SSR-reläer, men hade varken tid eller lust. Nu är du där igen?
Montreal.... Jag tycker att du skall läsa hela diskussionen och även hänvisningar i denna tråd om ett ssr relä är ett relä.... Innan du hoppar på mig och anklagar mig att ha fel..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man kan fuska lite om man har lösa celler och en bms som inte klarar strömmen till invertern.
Jag låter min bms styra ett kraftrelä (samma typ som sitter till startmotorn på åkgräsklippare bl.a.).
Kraftrelät matar invertern direkt från batteripolerna.
Nackdelen är att bms:en räknar lite fel hur mycket energi man har kvar i batteriet så det får man hålla lite koll på själv.
Fördelen är att man kan ha ett betydligt mindre/billigare bms.
Bms:et bryter ändå bort relä:et om spänningen skulle bli för låg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Knepigt, vi diskuterade det där med reläer tidigare och då hade du fel, kan du inte erkänna att du hade fel den här gången också, och läsa på ordentligt innan du antar hur saker är. Jag tänkte protestera förra gången du påstod att Daly BMS innehöll SSR-reläer, men hade varken tid eller lust. Nu är du där igen?
Ja du Montreal.... Där var jag dum nog och ändrade mig efter att jag lyssnade på dig.... Men nu vet jag bättre :rolleyes:;)
 
Toppen