• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta en bra eller dålig inverter

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ditt batteri klarar inte din inverter för lite sms, den tar för mycket kraft vid start,jag har en carbest 2000 w och 150 ah litium sbl men min ström i husbilen dör när jag startar men jag startar alltid invertern innan jag slår på 12 volt systemet i husbilen och funkar då men annars behöver jag starta om min panel har kabe sen har jag den på hela tiden tills jag har lämnar husbilen efter min resa
Det är ju därför man skall köpa en inverter med mjukstart.. ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag funderar på varför ni har så stora inveters?
Vad för utrustning kör ni då på batteriet, samt hur länge?
Finns det någon annan fördel att välja en "gigantisk" inverter?

Själv har jag en Dometic 1500W, den klarar allt jag har, utom min gamla dammsugare som var på 1800W, men då var det mina 3x95Ah AGM som kroknade efter 10min. men de ligger på soptippen idag, så nu har jag ingen utrustning som drar mer än invertern/bobatteriet klarar.
 

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
Jag funderar på varför ni har så stora inveters?
Vad för utrustning kör ni då på batteriet, samt hur länge?
Finns det någon annan fördel att välja en "gigantisk" inverter?

Själv har jag en Dometic 1500W, den klarar allt jag har, utom min gamla dammsugare som var på 1800W, men då var det mina 3x95Ah AGM som kroknade efter 10min. men de ligger på soptippen idag, så nu har jag ingen utrustning som drar mer än invertern/bobatteriet klarar.
För jag vill kunna göra kaffe på min Nespresso maskin eller dammsuga ibland och har en carbest inverter på 2000 w ren sinus och ett sbl 150 ah litium och var ute en helg tillexempel var ca 5 minusgrader körde alde värme och gasol även på kylskåpet och massa lampor på och tv och duschade bryggde kaffe tre gånger och körde Nespresso maskinen 8 gånger och var två personer och kom fram fredag vid middagstid och åkte hem söndag eftermiddag och hade 18% kvar av batteriet och ingen sol för solpanelen och invertern var på hela tiden så jag är väldigt nöjd
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För jag vill kunna göra kaffe på min Nespresso maskin eller dammsuga ibland och har en carbest inverter på 2000 w ren sinus och ett sbl 150 ah litium och var ute en helg tillexempel var ca 5 minusgrader körde alde värme och gasol även på kylskåpet och massa lampor på och tv och duschade bryggde kaffe tre gånger och körde Nespresso maskinen 8 gånger och var två personer och kom fram fredag vid middagstid och åkte hem söndag eftermiddag och hade 18% kvar av batteriet och ingen sol för solpanelen och invertern var på hela tiden så jag är väldigt nöjd
Ok, jag tänkte närmast på Hans-Erik och Muskatten som har inverter på 4000W.

Med en inverter på 2000W kommer man att klara en hel del utrustning.
Har du någon utrustning med dej som din inverter inte klarar av?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har brännt några inverter genom åren... 5-6 st... De alla var på 1000-1500w..
Så när nästa rasade tänkte jag att jag köper en stor inverter och då blir den ju inte så tungt belastad.... Den har hållit i över 4 år.... Och det är rekord för mig....än så länge ;):twitcy:
ok, nu belastar jag inte min någon längre tid på hög last, men den har hållit i 19år, still going strong, men de är mycket pengar en gång.
Den går på 7-8kkr idag
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en EDECOA..2-4000w

Om du letar efter en med mjukstart så gå in på typ ebay....
Här har du tex en med mjukstart

Är det en sådan du har, 2/4 kw?

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förtydligande om att ansluta inverter till batterier.

Det två första minutrarna är de inressanta, sedan vill han sälja onödiga saker.

Här visar Will hur man kan göra i stället, eller som jag tipsade om, en halaogenlampa.
Bra tips, detta beror på en av skydden som det inbyggda bms'et i drop-in LFP-batteriet har, har man inte ett sådant inbyggt skydd (jag m.fl) så är det ändå en bra metod ifall man är osäker på vad batteriet klarar för strömmar, har man en huvudbrytare i sitt system och ett batteri som nämns i klippen då hamnar man i detta läge varje gång man brutit spänningen på huvudbrytaren, värt att tänka på för er med kraftiga inverters.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det ingen strömbegränsning i "självbygge BMSer"?
Både ja och nej, det beror på hur bms'et är uppbyggt.

I mitt fall med 123bms så styr det externa reläer för in/ut ström , jag har ett bryggat 123-dubbelrelä till vardera in/ut, så i mitt fall kan mina reläer switcha 240A åt varje håll, men man kan ju välja så stora reläer som önskas, mitt batteri kan lämna 1200A kontinuerligt, och max.4000A, samt kan laddas med 1200A, men det klarar inte mina reläer eller kablage.
 
Senast ändrad:
Toppen