• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta en bra eller dålig inverter

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
Vilken area och längd har du på kabeln mellan invertern och batteriet?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det kan också vara att uppladdningen av kondensatorerna i invertern överskrider vad bms tillåter. Med ditt batteri kan du bara ta ut c:a hälften av effekten ur invertern.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
Vad jag kommer ihåg har du en Citroen från 1990 med en bensinmotor.
Generatorn på de bilarna är klen, 50 resp 55A. Det finns en variant på 70A.

Har du gjort om elen i bilen. Med ett Lifepo4 batteri, klen generator klena kablar etc.då kan det bli problem med laddningen. Det är även stor risk att remmen slirar.
Batteriet kommer att ta emot så mycket det bara kan. Det kan vara att motståndet i kablage både på plus och minus sidan hindrat att bodelsbatteriet har laddats på rätt sätt.

Batteriet kan vara för lågt laddat, även obalans mellan cellerna. Om du har uppgraderat elen tror jag nog att generatorn inte skulle skulle mäkta med elen både i bil och bodelen.
Det går att lösa någorlunda genom att montera en booster som stryper laddningsströmmen till bodelsbatteriet.

Då är frågan har du koll på laddningsstatusen för ditt batteri.
Ibland räknar BMS fel och statusen för laddningen stämmer inte.
Du borde även kunna se historiken i appen för ditt batteri.

Gör gärna lite mätningar på spänningen på lite olika ställen för att kolla upp eventuellt spänningsfall. Det är lika viktigt att mäta på både plus och minus. Minus glöms ofta bort när man mäter.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för smarta råd. Jag har ju nu fyra år gammalt Sunlux 82 ampere var det från börjar. Det verkar som att batteriet håller på att ge upp faktiskt tror jag. Det ligger nu på 1100 uppladdningar och det rapporterar i appen som ansluter till batteriet att det är på 65 %. Det är någonting skumt med batteriet jag mätt det här om dagen med multimeter och då gav den inte ens utslag på Volt och sen dagen efter så kickade batteriet igång igen.
Den inverten från Kjell & Company har jag provat på bilens startbatteri vanligt bly batteri och där fungerar den.
Det lutar åt att jag ska köpa ett nytt Sundlux 100 ampere batteri priserna är ju överkomliga 7400.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack alla för smarta råd. Jag har ju nu fyra år gammalt Sunlux 82 ampere var det från börjar. Det verkar som att batteriet håller på att ge upp faktiskt tror jag. Det ligger nu på 1100 uppladdningar och det rapporterar i appen som ansluter till batteriet att det är på 65 %. Det är någonting skumt med batteriet jag mätt det här om dagen med multimeter och då gav den inte ens utslag på Volt och sen dagen efter så kickade batteriet igång igen.
Den inverten från Kjell & Company har jag provat på bilens startbatteri vanligt bly batteri och där fungerar den.
Det lutar åt att jag ska köpa ett nytt Sundlux 100 ampere batteri priserna är ju överkomliga 7400.

Intressant,
Jag undrar vad du har för typ av laddutrustning till ditt Sunlux, samt har du ev. underhållsladdning på?
Något stämmer ju inte eftersom du bara förbrukat typ halva livslängden.
Vad säger Mathias på Sunlux om ditt problem?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Intressant,
Jag undrar vad du har för typ av laddutrustning till ditt Sunlux, samt har du ev. underhållsladdning på?
Något stämmer ju inte eftersom du bara förbrukat typ halva livslängden.
Vad säger Mathias på Sunlux om ditt problem?
Fick detta svar av Mathias, lite teknists jag förstår det inte till 100%
Hej,

Problemet som du beskriver med invertern beror på att den är av en lite enklare äldre konstruktion och saknar möjligheten att dämpa höga strömpulser vid uppstart. Eftersom kortslutningsskyddet på batteriet löser ut så innebär det att invertern vid uppstart tar >350A i uppstartström. Jag skulle istället rekommendera en inverter av som har en strömdämpande funktion vid uppstart. Exempelvis Epever Ipower Plus 1500 eller IPT 1500 vilka båda dämpar uppstartströmmen till <100A.

---
Med vänlig hälsning
Mathias Johansson
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan du berätta mer om detta?
Gå in på typ Ali Express och skriv i sökrutan....

lifepo4 cell 280ah grade a

Sen angående svaret du fick från Sunlux... Så tycker jag det var ett märkligt svar.... En inverter kan inte dra > 350A i starten... Då är där något fel på den...
Sen menar de att du skall köpa en inverter med mjukstart...
Du hittar även invertrar på nätet till lägre priser... Ett märke jag tycker är mycket bra är EDECOA...

Lycka till...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns två olika saker med "mjuk (upp)start".

Problemet här är att kondensatorerna inuti invertern dra flera hundra A när dom laddas upp. (under väldigt kort tid)
Uppladdning sker när invertern ansluts till batteriet från att ha varit oansluten ett bra tag.
Det enkla sättet att undvika strömrusning är att leda + genom en halogen helljuslampa.

Det andra "mjukstart" man kan ha angående invertrar är mjukstart av stora laster, tex större motorer vilket
är en helt annan sak än detta fall.
 

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
Jag köpte faktiskt den här Kolla länken:


Men av någon anledning så funkar den inte på mitt batteri, LiFePO4 batteri 12.8V/100Ah - Sunlux® Powerbox WarmUp den vill inte ens starta. Jag pratade med Sunlux eftersom jag har ett Sunlux litiumbatteri då säger de att den har alldeles för hög uppstartsström och är av en äldre modell så att överbelastningsskydd slår till och den vill inte starta eller någonting. Alla recensioner där på Kjell är ju bra annars jag tycker det är konstigt
Ditt batteri klarar inte din inverter för lite sms, den tar för mycket kraft vid start,jag har en carbest 2000 w och 150 ah litium sbl men min ström i husbilen dör när jag startar men jag startar alltid invertern innan jag slår på 12 volt systemet i husbilen och funkar då men annars behöver jag starta om min panel har kabe sen har jag den på hela tiden tills jag har lämnar husbilen efter min resa
 
Toppen