• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Visa bilaga 162886

Här kommer en bild på hur reservdunk för elbil ser ut. Det blir nog också så elbilar får laddas utanför storstäderna,:twitcy:

Haha..Jag asg...en härlig investering..( en kul bild...trevligt att vissa har humor)
Bil + släpkärra + elverk + bränsle till elverket.
Dessutom en elbil.
Frugan kör elbilen...jag kör bilen med släpkärran.
Trevlig semester..Vi laddar om ..om 30 mil.
Ha de gött....Leffe S
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Någon som vet hur en så kallad snabbladdare är konstruerad, en, två eller tre faser, hur många ampere är säkringarna på ?

En snabbladdare är i princip bara en vanlig batteriladdare, fast större. Den är kopplad till nätet med trefas, 400V, 80A, mer om det är en av de nyare 150kW snabbladdarna. I den stora kontakten som pluggas in i bilen finns några pinnar för kommunikation med bilens BMS (Battery Management System) samt två pinnar för högspänd likström som får direkt kontakt med batteriet i bilen via en stor kontaktor. Bilens BMS anger hur många ampere den tycker batteriet kan ta emot för stunden, och kraftelektroniken i laddaren fläskar på med spänning till dess önskad mängd levereras. Spänningen på likströmmen är typiskt mellan 300 och 420V beroende på bilmodell och hur urladdat batteriet är för stunden.
 
E

Ericsson c52

Guest
Den nya flygskatten kunde öronmärkas som det så fint heter så kanske det kan bli nåt vettigt av en skatt.
Min motivation till detta är att det är förspråkare för miljö som flyger mest.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Vi får väl se..!!!!
Sverige är strömavbrottenas U- land.
Stora problem att leverera el till folket.. Många orter i landet har enorma problem.
Hur kul och trevligt är det då att äga en elbil..om man inte kan ladda på flera dygn.
Bilen behövs även vinterhalvåret.
Dessutom är landet långt ifrån självförsörjande på el.
Stort beroende av import el... kolkraft från Europa..( bra för miljön...eller ?
Vi ligger nog många år efter utvecklingen när det gäller utbyggnaden av elnätet och eget elförsörjning i landet.
Leffe S

Är bekant med ett par som har hus centralt i landet. Fram till nu har dom i vinter haft ca 20 st elavbrott på grund av snöfall.
Tommy R
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
En snabbladdare är i princip bara en vanlig batteriladdare, fast större. Den är kopplad till nätet med trefas, 400V, 80A, mer om det är en av de nyare 150kW snabbladdarna. I den stora kontakten som pluggas in i bilen finns några pinnar för kommunikation med bilens BMS (Battery Management System) samt två pinnar för högspänd likström som får direkt kontakt med batteriet i bilen via en stor kontaktor. Bilens BMS anger hur många ampere den tycker batteriet kan ta emot för stunden, och kraftelektroniken i laddaren fläskar på med spänning till dess önskad mängd levereras. Spänningen på likströmmen är typiskt mellan 300 och 420V beroende på bilmodell och hur urladdat batteriet är för stunden.
Läste på vattenfalls hemsida att man bör säkra med 20- 25 amp. för att kunna ladda bilen hemma och även kunna använda övriga elproduktion i hemmet samtidigt.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
@Lennart Eriksson osäker på varför du citerar mitt inlägg men för tydlighets skull skall jag lägga till att snabbladdaren jag beskriver är en sådant GARO eller ABB-skåp som står utplacerat lite varstans i landet och är avsett för publik snabbladdning av elfordon. Den är på oftast 50kW och inget man i allmänhet har hemma då man dels oftast har hela natten på sig att ladda fullt, och bilen har en egen ombordladdare på mellan 3 och 22 kW beroende på bilmodell. Laddströmmen hemma är oftast mellan 10 och 16A så det är nog lämpligt med huvudsäkring på 20-25. Jag har 25, och det har jag haft ända sedan huset byggdes, långt innan jag blev med elbil.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ja, man får räkna med någon hundring i månaden för att säkra upp om man inte redan kan skaka fram ledig kapacitet i sin nuvarande servis genom att t.ex. flytta några hushållsmaskiner till andra faser.

Men abbonemang och säkringsavgifter kommer troligen ändras de kommande åren, för att om möjligt styra om t.ex. elbilsladdning till tider när det finns tillgänglig effekt. Om man prompt skall plugga in och ladda direkt man kommer hem från jobbet och inte kan vänta till natten när totala effektbehovet är lägre kommer man få betala för det. En effekttariff eller återkomst av tidstarifferna är inte otrolig.

Jag har en timer i bilen som ser till att bilen inte laddar mellan 15:00 och 00:30. Inte primärt med omtanke om det nationella och regionala effektbehovet utan för att inte huvudsäkringarna skall gå om ugnen, spisen, mikron, torktumlaren, bastun och dammsugaren slås på samtidigt som bilen laddar och värmepumpens elpatroner slår till. (ja det har inträffat, en gång på 4 år)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har en timer i bilen som ser till att bilen inte laddar mellan 15:00 och 00:30. Inte primärt med omtanke om det nationella och regionala effektbehovet utan för att inte huvudsäkringarna skall gå om ugnen, spisen, mikron, torktumlaren, bastun och dammsugaren slås på samtidigt som bilen laddar och värmepumpens elpatroner slår till. (ja det har inträffat, en gång på 4 år)
Undrar hur många som kan skilja på energi- och effektbehov?
Eller effekttariffer?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det pågår ett byte av elmätare över hela landet. Alla mätare skall vara bytta före år 2025. De nya elmätarna kan mäta förbrukningen varje kvart. Anledningen är förstås att med priset kunna styra användningen till de tidsintervall som är billigast.

/CG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen