Det er 2 modeller som ikke fantes på 80 tallet som jeg ser som mulige. Transpondere av EasyGo+ typen og kontrollpunkter langs veiene er det enkleste å innføre, et stort antall biler bruker dette allerede. Det andre alternativet er gps tracking enheter som sender inn kjøreruter via mobilnettet eller avlesnings enheter langs veien - mener dette er tungtrafikk avregningen i Tyskland i dag. GPS alternativet kan ha problemer ut i fra et personvern synspunkt, selv om det andre alternativet er ikke uten problemer her heller.
Med en transponder løsning trenger en også kamera som tar bilde av biler uten disse, noe som finnes i de norske bomstasjonene. En tilleggstjeneste som transponderene allerede tilbyr er informasjon om kjøretid til forskjellige punkter, brukes noen få steder i Norge (også på veier uten bompenger).
I Norge er det nå påbudt for alle lastebiler over 3500 kg totalvekt å ha AutoPass/EasyGo+ transpondere, og flesteparten av innelands personbiler har allerede transpondere. Elbiler uten transponder avregnes som fossilbiler, med transponder gratis eller redusert avgift. Det er og en rabatt for biler med transponder i forhold til de uten.