• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hallå igen knarrevik, fakta fel igen.
Vill bara uppdatera dej..bilisterna betalar in 60 miljarder ...skatter och avgifter.
Inte ens hälften av denna summa går tillbaka till bilisterna i form av investeringar av underhåll av vägnätet ..nya vägar..säkerhet mm. Öronmärkta..ja visst ??
Kör försiktigt..motorbromsa bra för miljön.
Leffe S
Varför inte ta reda på fakta?
4C89CD20-150D-4F83-9023-8810B2E9570B.jpeg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej! Det experimentet gjorde politikerna på 80 talet. Men ett stort men, det gick inte runt ekonomiskt. Admistrationen kostade för mycket, till slut kom politikerna på att det var ren vinst att låta oljebolagen sköta skatteinbetalningarna.
Kilometerskatten togs bort på grund av fusk och byråkrati, jag tror mer på vägavgifter som breder ut sig alltmer i övriga Europa. Enkelt att läsa av regplåten och skicka hem fakturan eller med en transponder som med rabatt belastar kontot direkt. Precis som på norska bomvägar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kommer nog att använda det system som kostar minst att administrera & då blir det nog som Knarrevik säger, transponder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 2 modeller som ikke fantes på 80 tallet som jeg ser som mulige. Transpondere av EasyGo+ typen og kontrollpunkter langs veiene er det enkleste å innføre, et stort antall biler bruker dette allerede. Det andre alternativet er gps tracking enheter som sender inn kjøreruter via mobilnettet eller avlesnings enheter langs veien - mener dette er tungtrafikk avregningen i Tyskland i dag. GPS alternativet kan ha problemer ut i fra et personvern synspunkt, selv om det andre alternativet er ikke uten problemer her heller.

Med en transponder løsning trenger en også kamera som tar bilde av biler uten disse, noe som finnes i de norske bomstasjonene. En tilleggstjeneste som transponderene allerede tilbyr er informasjon om kjøretid til forskjellige punkter, brukes noen få steder i Norge (også på veier uten bompenger).

I Norge er det nå påbudt for alle lastebiler over 3500 kg totalvekt å ha AutoPass/EasyGo+ transpondere, og flesteparten av innelands personbiler har allerede transpondere. Elbiler uten transponder avregnes som fossilbiler, med transponder gratis eller redusert avgift. Det er og en rabatt for biler med transponder i forhold til de uten.
 
S

suneAl

Guest
Är det någon som har tänkt på vad bilförsäkringen blir på dessa elbilar ?
Har läst i en motortidning att t.ex Tessla att halvförsäkringen skulle kosta c:a 30.000:- och en Volvo XC60 c:a 12000:-
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nej, pengar till vägars nybyggnad och underhåll kommer alltid att vara öronmärkta.

Så länge jag kan minnas har pappa alltid klagat på att bilisterna betalar för trottoarerna, så speciellt öronmärkta för bilisterna är dom INTE.

Så jag blir inte förvånad om bilisterna betalar för ALLA gångvägar/cykelvägar, parkbänkar, belysning samt papperskorgar och dess underhåll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är allt mer än så som bilismen betalar, till vad får var & en spekulera i. Om varenda skattekrona från bilismen skulle läggas på vägnätet så skulle det nog vara ett av dom bästa vägnäten inom hela EU & inte så nerslitet som idag
Jag vet inte vilken erfarenhet du har av utländska vägar men jämfört med det svenska tycker jag att det stämmer ganska bra. Åtminstone sommartid och framför allt på icke motorväg.
Vissa landsbygdsvägar på kontinenten har inte underhållits sedan kriget - det första.
Skarvarna i betongblocken är centimeterstora, inte bara på längden.
 
F

F.d. 55374

Guest
Jag vet inte vilken erfarenhet du har av utländska vägar men jämfört med det svenska tycker jag att det stämmer ganska bra. Åtminstone sommartid och framför allt på icke motorväg.
Vissa landsbygdsvägar på kontinenten har inte underhållits sedan kriget - det första.
Skarvarna i betongblocken är centimeterstora, inte bara på längden.

Många i Norrlands inland skulle nog vara glada om dom hade en betongväg med lite sprickor i.
 
F

F.d. 52548

Guest
Lite märkligt är ju att bilismen ska bära sin kostnader? Det får man ju aldrig reda på i o med att det finns ju bara en skattkista.
Där allt fördelas efter bästa förstånd?? :):)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Pålle, tackar & bugar. Då är ju detta bevisat. Alltså skulle vi nästan kunna köra på förgyllda vägar istf lappade/lagade/spåriga riks- & europavägar, mängder av grusvägar med tjälskott mm. mm.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När den årlig fordonsskatt infördes 1922, var syftet att bilisterna skulle betala för vägunderhåll och den vägförslitning som orsakades av motorfordonen. Sedan dess har mycket som har förändrts... Pålle
Håller med artikeln och vad som värre är, man beskattar ännu mer miljötänkande. Vi med vår lilla Adblue & Economipaket utrustad husbil bland dom SNÅLASTE husbilar som finns på marknaden, som drar 0,8l/ mil betalar högsta fordonsskatt. Klagade hos Skattemyndigheten som iofs höll med mig men kunde inte göra något då TS fick ”utreda” sig själva i frågan. Och vad drog dom för slutsats? ...att dom har rätt så klart. TS tar inte hönsyn till varken kväverening, ekonomipaket eller den uppmätta bränsleförbrukning utan går på bilens vikt före och efter ombyggnaden till HB. Snacka om att vara trångsynt, stelbent, inkompetent och med skygglappar. Dåligt!

Frågan är om det är lönt att gå vidare till länsrätten eller vad det nu kan vara för instans. Det finns tydligen INGEN som ifrågasätter TS konstiga beräkningar och ologiska slutsatser! Min grane här på campingen har lägre skatt än oss, trots en tung husbil med gammal motor och förbrukning med 1,4 l/milen...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
En bil som drar så lite bränsle och därmed inte betalar så mycket skatt på drivmedel måste ju ha hög fordonsskatt, annars blir det för billigt. Min bil som gärna vill ha 1,6-1,8 beroende på vind är skattebefriad i 5 år så jag får råd att tanka ibland. De komplicerar enkla grejor något otroligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen