• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.199
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
"Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) i spetsen har tidigare sagt nej till en kilometerbaserad vägslitageskatt för tunga fordon med anledning av att svenska åkares konkurrenskraft riskerar försämras. Men nu har en ny utredning om kilometerskatt initierat, denna gång för personbilar. Utredningen leds av IVL Svenska Miljöinstitutet i samverkan med Chalmers tekniska högskola. Uppdragsgivare är Energimyndigheten som lyder under regeringen."

IVL kikar på beräkningsmodell m.m. och Chalmers på den tekniska delen.....
Det blir väl någon GPS-dosa som alla svenska bilar ska ha gissar jag

Pengarna ska in....

Nu kommer elbilarna – kilometerskatt utreds
 
F

F.d. 58190

Guest
Nissa
Är det någon som har tänkt på vad bilförsäkringen blir på dessa elbilar ?
Har läst i en motortidning att t.ex Tessla att halvförsäkringen skulle kosta c:a 30.000:- och en Volvo XC60 c:a 12000:-

Nissan Leaf kostar c:a 5500kr/år, vuxen man i storstad. Ganska exakt lika mycket som mina bensinbilar.

Att bilar som har mycket högt nypris (Tesla Model S, 1milj kr, Volvo XC60 600.000kr) är dyra att försäkra lär väl inte vara någon överraskning? Behövs bara att någon är ouppmärksam ett kort ögonblick för att skapa mycket stora kostnader för försäkringsbolaget.

Bara en allmän kommentar - om det är någon som tror att "elbilsövergången" kommer innebära att alla skall behöva köpa en Tesla Model S eller Audi Q-tron för en miljon så kan vi ju räta ut det missförståndet på en gång. Först när priserna på elbilar är närmare nivån på dieselbilar kommer de att sälja i mängd. Och dit är vi på väg även om det går segt. 387.400 är listpriset på Nissan leaf, ungefär 200.000 mer än motsvarande bensinare. och 150.000 mer än motsvarande diesel. Och en stor del av det priset kommer av att tillverkningsvolymerna är så små vilket i sin tur beror på att priset är högt - lite "moment 22"
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.730
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Det är i huvudsak kommuner och företag som köper elbilar. Ser man till antalet privatpersoner i landets kommuner som äger en elbil så är det främst i storstadskommunerna. I en majoritet av landets kommuner är det inte en enda privatägd elbil och det är inte enbart priset som avgör, med de räckvidder en elbil idag presterar är de för flertalet ett helt obrukbart fordon.
De angivna räckvidderna sjunker snabbt vid kyla och det behövs inte så många minusgrader innan den är halverad.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
341
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Det är i huvudsak kommuner och företag som köper elbilar. Ser man till antalet privatpersoner i landets kommuner som äger en elbil så är det främst i storstadskommunerna. I en majoritet av landets kommuner är det inte en enda privatägd elbil och det är inte enbart priset som avgör, med de räckvidder en elbil idag presterar är de för flertalet ett helt obrukbart fordon.
De angivna räckvidderna sjunker snabbt vid kyla och det behövs inte så många minusgrader innan den är halverad.
Med tanke på rättvisan för glesbygdsboende pausa extra index höjning av bensin eller diesel priset. Vi måste kunna erbjudas alternativ innan man skattar bort en grupp invånare från socialt umgänge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I en majoritet av landets kommuner är det inte en enda privatägd elbil och det är inte enbart priset som avgör, med de räckvidder en elbil idag presterar är de för flertalet ett helt obrukbart fordon.
De angivna räckvidderna sjunker snabbt vid kyla och det behövs inte så många minusgrader innan den är halverad.
Räcker inte 35-60 mils räckvidd per dag finns det redan ett stort antal laddstationer längs större vägar. För de allra flesta räcker det att ladda bilen en gång per vecka över natten hemma vid huset eller på boendets parkeringsplats.
I Norge är varannan ny bil en elbil, om några år är förhållandet detsamma i Sverige och sannolikt i övriga EU.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Räcker inte 35-60 mils räckvidd per dag finns det redan ett stort antal laddstationer längs större vägar. För de allra flesta räcker det att ladda bilen en gång per vecka över natten hemma vid huset eller på boendets parkeringsplats.
I Norge är varannan ny bil en elbil, om några år är förhållandet detsamma i Sverige och sannolikt i övriga EU.

Att i övriga 27 EU länder skulle varannan ny bil vara en elbil, tror jag inte alls på. I fjol hittade vi inte en enda laddstation i Tyskland eller Frankrike där vi körde. Tror jag såg två i Danmark mellan Köpenhamn och Fredericia.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
341
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Räcker inte 35-60 mils räckvidd per dag finns det redan ett stort antal laddstationer längs större vägar. För de allra flesta räcker det att ladda bilen en gång per vecka över natten hemma vid huset eller på boendets parkeringsplats.
I Norge är varannan ny bil en elbil, om några år är förhållandet detsamma i Sverige och sannolikt i övriga EU.
Vad bygger du ditt påstående på att det räcker att ladda en gång i veckan för dom flesta, behöver de verkligen äga en bil det räcker nog med elcykel. Det är inte så många i dag befintliga elfordon med räckvidder upp mot 35-60 mil, och nog inga fritidsfordon.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Knarrevik när skall du komma med relevanta inlägg. Har två söner de har tjänstebil (2018 års modell) givetvis går de att köra på el. De laddar hemma och på jobb och kan köra ungefär 4 mil till jobb ladda och köra 4 mil hem. Är det kallt och värmen måste vara på kommer de inte till jobb på elen. Det är verkligheten
 
E

Ericsson c52

Guest
ska man tro detta så kommer skatten bli skyhög

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge
den 17 augusti 2018 08:57 | Av Flemming Haslund | Tipsa redaktionen
Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.




Bilbranschen i Norge blöder ekonomiskt som ett resultat av att servicen på elbilar ger betydligt mindre intäkter jämfört med på bensin- och dieselbilarna.

Allt fler elbilar på vägarna kommer att leda till dramatiska förändringar för verkstäderna. Och det talas om scenarion där verkstäder kan komma att tappa upp till halva sin omsättning.

Läs även: Elbilarna halverar omsättningen

Den dramatiska beskrivningen av läget för de norska bilverkstäderna ger Stig Morten Nilsen som är chef för branschorganisationen Norges Bilbransjeforbund (NBF). När NBF hade årsstämma nyligen så var rubriken för mötet ”Ny verden, nye vaner”.

Stig Morten Nilsen beskriver bakgrunden till Norges elbilsrevolution så här:

– Norge har i och med FN:s klimattoppmöte hösten 2015 gjort en rad åtaganden på miljöområdet, som i förlängningen innebär en målsättning om att alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs 2025 ska ha nollutsläpp av koldioxid. Det är ambitiöst!

Det som driver på den pågående boomen för elbilar i Norge är tunga skattesubventioner och andra stimulanser, lagändringar och en kraftigt utbyggd infrastruktur för laddning.

– Som jag ser det så kan vi tacka Norges stora oljereserver för denna utveckling. Det brukar sägas att satsningen på elbilar i Norge är en form av green-washing, en sorts kompensation för all olja vi pumpar upp.

Den norska elbilsboomen sätter också tydliga avtryck i försäljningsstatistiken. De fem bäst säljande nybilarna i Norge just nu är Volkswagen e-Golf följt av BMW i3, Toyota RAV4 hybrid, Tesla Model X och Mitsubishi Outlander Plug in-hybrid. I Sverige är Nissan Leaf den bäst säljande elbilen hittills i år, men ligger bara på 77:e plats på listan över mest sålda personbilar. Även i Danmark är Nissan Leaf den populäraste elbilen, men inte tillräckligt populär för att kvala in på nybilsförsäljningens topp 20-lista.

I Norge har elbilsboomen nu börjat ge återverkningar i olika delar av bilbranschen.

– De bilmärken som inte har elbilar i sitt modellprogram har det tufft nu.

Många norrmän leasar sin nya bil och det har skapat stor omsättning för leasingbranschen. Men ingen vet hur mycket en idag ny elbil är värd om tre år, menar Stig Morten Nilsen. Han tror att den norska begagnatbilmarknaden kommer att se ganska annorlunda ut om tre år:

– Det kommer att vara ett överskott på bensin- och dieselbilar och brist på elbilar.

Varningslamporna bör blinka som kraftigast för verkstäderna och eftermarknaden, menar Nilsen. Eftersom elbilar saknar sådant som avgassystem, växellåda och koppling, drivremmar, motorolja och filter och dessutom har mycket färre rörliga delar så sker det just nu stora förändringar inom eftermarknaden i Norge.

– Behovet av mekaniker och tekniker i verkstäderna har blivit mindre, både hos de fria och märkesverkstäderna. Och det ser ut som att behovet minskar mest. Och det betyder att verkstädernas förtjänst kommer att minska betydligt.

– Vi har tagit fram ett räkneexempel; om verkstaden tar emot en elbil istället för en dieselbil så förlorar man idag cirka 1100 kronor per verkstadsbesök, givet att man inte börjar se över sin strategi.

Läs även: Elbilarna halverar
 
F

F.d. 58190

Guest
Knarrevik när skall du komma med relevanta inlägg. Har två söner de har tjänstebil (2018 års modell) givetvis går de att köra på el. De laddar hemma och på jobb och kan köra ungefär 4 mil till jobb ladda och köra 4 mil hem. Är det kallt och värmen måste vara på kommer de inte till jobb på elen. Det är verkligheten

Då är det sannolikt inte elbilar utan laddhybrider. Släng ett öga på koreanerna Kia e-Niro och Hyundai Kona, två riktiga elbilar med 30-40 mils räckvidd i verklig körning i svenskt klimat. Och vänj er vid att det är från Korea bilarna kommer, då i princip alla andra tillverkare ligger långt efter, och LG är företaget bakom batterierna till de flesta nya elbilar utom Tesla.

Laddhybrider är också bra, men när statens subventioner till dem tar slut är de historia. Kör själv Outlander laddhybrid som tjänstebil då jag inte klarar bullret i koreanska bilar.
 
F

F.d. 58190

Guest
Det är i huvudsak kommuner och företag som köper elbilar. Ser man till antalet privatpersoner i landets kommuner som äger en elbil så är det främst i storstadskommunerna. I en majoritet av landets kommuner är det inte en enda privatägd elbil och det är inte enbart priset som avgör, med de räckvidder en elbil idag presterar är de för flertalet ett helt obrukbart fordon.
De angivna räckvidderna sjunker snabbt vid kyla och det behövs inte så många minusgrader innan den är halverad.

Det du säger om räckvidden var sant för 5 år sedan. Inte idag. Behöver man åka mer än 40 mil om dagen vintertid, och inte har tillgång till snabbladdare någonstans längs vägen, då är elbilen otillräcklig, men annars finns det bilar att köpa idag. Tyvärr ännu relativt dyra men man sparar ju 5kr/mil enbart på drivmedel så lägger man 30.000mil på bilen så går det jämnt upp mot en dieselbil.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det du säger om räckvidden var sant för 5 år sedan. Inte idag. Behöver man åka mer än 40 mil om dagen vintertid, och inte har tillgång till snabbladdare någonstans längs vägen, då är elbilen otillräcklig, men annars finns det bilar att köpa idag. Tyvärr ännu relativt dyra men man sparar ju 5kr/mil enbart på drivmedel så lägger man 30.000mil på bilen så går det jämnt upp mot en dieselbil.

Aha förlåt min okunskap trodde allt var el bilar, men det är laddhybrid de har., tack där lärde jag mej något :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.021
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Men vad snedvriden hela diskussionen egentligen blir, är det för att spara pengar man ska köpa en elbil och ändå kunna fortsätta köpa flaskvatten i plastflaskor.;)

Det hela är egentligen konstigt, vill man göra en riktig miljövinst så släpper man hela kollektivtrafiken gratis samtidigt som man bygger ut hela kollektivtrafiken i landet. Jag är övertygad om att massor med människor kommer avstå en bil om det blir gratis att ta sig till och från jobbet/affären om det finns rimligt mycket avgångar i ens närhet.

Jag hade 4 backar läskedryck med glasflaskor som jag försökte panta förra veckan, jag hade ett rent helvete innan jag lyckades bli av med dom, och det är ändå det miljövänligaste alternativet som man inte ens kan välja längre.:(

Herregud vad lurade vi är.......
 
F

F.d. 58190

Guest
Vill bara förtydliga att jag inte påstår att man sparar pengar med en elbil totalt sett. I dagens läge.
Jag nämnde att "bränslet" är billigare men också att inköpspriset är rejält mycket högre.
I dagens läge.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.021
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Räcker inte 35-60 mils räckvidd per dag finns det redan ett stort antal laddstationer längs större vägar.

Som dessa tider då det är sportlov reser massor med folk till fjällen, det skulle förmodligen innebära 2-3 snabbladdningar på en resa som är 70-80 mil för dom allra flesta.

Det är kaos på ett antal bensinstationer som det är redan idag, kön på folk som väntar på att få ladda elbilen skulle bli enorm då en snabbladdning tar ca 30 minuter per bil. Låt oss ponera att det är 7 st före oss vid varje laddningstillfälle.

En resa som i normalfallet tar ca 10 timmar inkl tankningar och en bit mat, blir med elbilen en resa på 21 timmar inkl middag, lunch och frukost.

Personligen tycker jag dom BARA borde införa elhybrider där förbränningsmotorn skulle vara en klenare variant men så man åtminstone kunde komma fram inom rimlig tid, ville man ha kryddad motor så var man tvungen att ladda och köra på el.

Och dom köer man såg som stod och väntade för att tankade i Tyskland, dom får nog tälta vid laddstationerna i framtiden..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att i övriga 27 EU länder skulle varannan ny bil vara en elbil, tror jag inte alls på. I fjol hittade vi inte en enda laddstation i Tyskland eller Frankrike där vi körde. Tror jag såg två i Danmark mellan Köpenhamn och Fredericia.
Vi får väl se!
Laddstationerna dyker upp på elbilens skärm och är inte helt enkelt att hitta med en fossilbil som inte behöver laddas.
De finns inte bakom bränslepumparna hur mycket du än letar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen