• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Om 2,1% av bilisterna skulle ställa bilen kvar hemma i Stockholm och åka kollektivtrafiken.
Enligt uträkningar så skulle de bli totalkaos ..
Man har nu i vinter sett att när det bli lite snö i stan..kaos redan då med massa föreningar i kollektivtrafiken.
Men Stockholm är ju inte hela Sverige men de bor en jävla massa folk här.
Säker finns det ställen i Sverige som är mera förbered.
Leffe S
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Som dessa tider då det är sportlov reser massor med folk till fjällen, det skulle förmodligen innebära 2-3 snabbladdningar på en resa som är 70-80 mil för dom allra flesta.
..
På 80-talet tog jag minst en rast på mina resor till Hemsedal trots att sträckan var 45 mil.
Med bensindriven bil! Varför skulle det vara annorlunda med elbil och laddstationer överallt i Norge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vill bara förtydliga att jag inte påstår att man sparar pengar med en elbil totalt sett. I dagens läge.
Jag nämnde att "bränslet" är billigare men också att inköpspriset är rejält mycket högre.
I dagens läge.
I dagens läge men snart blir lika billigt att köpa elbil som fossildriven och ”bränslet” kostar under 2 kr milen om man laddar hemma över natten. Teslaägare tankar gratis än så länge.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Vi får väl se!
Laddstationerna dyker upp på elbilens skärm och är inte helt enkelt att hitta med en fossilbil som inte behöver laddas..

Vi får väl se..!!!!
Sverige är strömavbrottenas U- land.
Stora problem att leverera el till folket.. Många orter i landet har enorma problem.
Hur kul och trevligt är det då att äga en elbil..om man inte kan ladda på flera dygn.
Bilen behövs även vinterhalvåret.
Dessutom är landet långt ifrån självförsörjande på el.
Stort beroende av import el... kolkraft från Europa..( bra för miljön...eller ?
Vi ligger nog många år efter utvecklingen när det gäller utbyggnaden av elnätet och eget elförsörjning i landet.
Leffe S
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hur har du kommit fram till detta? Inside information eller bara spekulationer?
Har väl redan skrivits om och kommenterats av politiker att avgifter för att köra elbil kommer , ingen i sin vildaste fantasi inbillar väl sig att det kommer att bli billigare , det är några fruktansvärda skatteintäkter som staten förlorar framledes och som "välfärden" tarvar för att gå runt ????
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi får väl se..!!!!
Sverige är strömavbrottenas U- land.
Stora problem att leverera el till folket.. Många orter i landet har enorma problem.
Hur kul och trevligt är det då att äga en elbil..om man inte kan ladda på flera dygn.
Bilen behövs även vinterhalvåret.
Dessutom är landet långt ifrån självförsörjande på el.
Stort beroende av import el... kolkraft från Europa..( bra för miljön...eller ?
Vi ligger nog många år efter utvecklingen när det gäller utbyggnaden av elnätet och eget elförsörjning i landet.
Leffe S
Strömavbrotten har väl som tur är absolut inget att göra med bensinpumpar och betalningsapparater. Om så skulle vara kan man kanske hinka upp diesel o bensin. Dessutom räcker en tank så länge att ingen egentligen vet när den blir tom. Heller hur?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har väl redan skrivits om och kommenterats av politiker att avgifter för att köra elbil kommer , ingen i sin vildaste fantasi inbillar väl sig att det kommer att bli billigare , det är några fruktansvärda skatteintäkter som staten förlorar framledes och som "välfärden" tarvar för att gå runt ????
Den tiden den sorgen!
Antagligen blir det vägskatt i någon form som drabbar alla fordon lika, tyvärr även husbilen.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Strömavbrotten har väl som tur är absolut inget att göra med bensinpumpar och betalningsapparater. Om så skulle vara kan man kanske hinka upp diesel o bensin. Dessutom räcker en tank så länge att ingen egentligen vet när den blir tom. Heller hur?

Jag har i vinter varit med om att ett helt köpcentrum var utan el ...ingen kunde betala något
Även INGO macken 500 m därifrån hade inget el.
Totalt stopp på alla betalningsenheter mm
Strömavbrott är ett jävla elände var man än är....och befinner sej.
De är klart har man en handpump på tomten och en oljekälla så kanske man kan
" hinka opp lite bränsle till bilen "
Ha de gött.
Leffe S
 
Senast ändrad:

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Som dessa tider då det är sportlov reser massor med folk till fjällen, det skulle förmodligen innebära 2-3 snabbladdningar på en resa som är 70-80 mil för dom allra flesta.

Det är kaos på ett antal bensinstationer som det är redan idag, kön på folk som väntar på att få ladda elbilen skulle bli enorm då en snabbladdning tar ca 30 minuter per bil. Låt oss ponera att det är 7 st före oss vid varje laddningstillfälle.

En resa som i normalfallet tar ca 10 timmar inkl tankningar och en bit mat, blir med elbilen en resa på 21 timmar inkl middag, lunch och frukost.

Personligen tycker jag dom BARA borde införa elhybrider där förbränningsmotorn skulle vara en klenare variant men så man åtminstone kunde komma fram inom rimlig tid, ville man ha kryddad motor så var man tvungen att ladda och köra på el.

Och dom köer man såg som stod och väntade för att tankade i Tyskland, dom får nog tälta vid laddstationerna i framtiden..

Att folk skall stå och vänta i 3,5 timmar på att få ladda är nog bara något som skulle få fortgå i en kommuniststat. Här är en bild på hur en laddstation ska se ut (Rygge, Norge):
ImageFetch.ashx

Och om det mot förmodan skulle uppstå kö, då får man sätta upp fler stationer.

Innan någon har invändningar gällande hur man skall kunna få fram så mycket elkraft till olika platser så visar jag den här bilden:
1920px-IORE_Kiruna.jpg

Ett sånt här lok, under acceleration, tar lika mycket ström, 5400kW, som laddstationen i Rygge när den är full med laddande elbilar. Och man brukar koppla två stycken framför ett malmtåg.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi får hoppas att någon också investerar i att kraftigt förstärka räddningstjänsten nu när alla skall ladda sina rullande brandbomber. Vad som sedan kommer att hända i våra utsatta områden vågar man ju knappt tänka på
Brinnande elbilar en potentiell mardröm för brandförsvaret | Samhällsnytt
Finns tydligen dom som får sin världsbild från främlingsfientliga Avpixlats efterföljare Samhällsnytt. Fast dom brukar tydligen lägga in nästan normala artiklar bland det dom egentligen vill sälja.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Finns tydligen dom som får sin världsbild från främlingsfientliga Avpixlats efterföljare Samhällsnytt. Fast dom brukar tydligen lägga in nästan normala artiklar bland det dom egentligen vill sälja.
Vem som skrivit artikeln är ju helt ointressant. Den som utalar sig är ju ansvarig på brandförsvaret i Södertörn.
Man får ju inte vara så stor verklighetsförnekare att man inte tror på samhälets experter.
När elbilar brinner blir det jätteproblem och med nuvarande utveckling av bilbränder måste en mycket stor utbyggnad av branförsvaret tas med som en merkostnad för dessa brandbomber.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vem som skrivit artikeln är ju helt ointressant. Den som utalar sig är ju ansvarig på brandförsvaret i Södertörn.
Man får ju inte vara så stor verklighetsförnekare att man inte tror på samhälets experter.
När elbilar brinner blir det jätteproblem och med nuvarande utveckling av bilbränder måste en mycket stor utbyggnad av branförsvaret tas med som en merkostnad för dessa brandbomber.
Visst serru och som av en ren slump fick du in en liten blänkare om utsatta områden...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
2011BBB5-C6FF-48BC-B124-0A59A7D2D8AE.jpeg
Jag kan nog ta mig hem genom att använda bränsle från en reserv dunk. Som dom flesta ansvar tagande medför jag alltid en reserv dunk när man åker på okända områden. Tyvärr lades ju många mackar ner under etanol hysterin.

Här kommer en bild på hur reservdunk för elbil ser ut. Det blir nog också så elbilar får laddas utanför storstäderna,:twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen