Helt klart är det så att åka elbil idag och under den nära framtiden kräver mer planering, på grund av den begränsade räckvidden. Detta anser jag dock är ett lösligt problem. Om man jämför med andra infrastrukturella förändringar som vårt samhälle genomgått så är skiftet från bensin- till elbil en väldigt liten sådan. Taxichauffören som körde hem oss häromkvällen berättade att när han började köra taxi var det grusväg ut mot roslagen, i dag är E18 sexfilig om man räknar in busskörfälten.
Att dra en elkabel till alla parkeringsplatser är en i sammanhanget väldigt enkel förändring. Som Lassej säger är det redan gjort i Jokkmokk, och även i Gällivare där jag växte upp. Bilparken på 80-talet var i stora stycken sådan att den antingen inte startade eller tog uppåt 2 liter milen om man inte hade motorvärmare på vintern.
Elektrisk effekt finns att tillgå i massor utan att bygga nya kraftverk, men vi måste ha lite smartare teknik, som prioriterar rätt saker. Kanske torktumlaren kan vänta 10 minuter och starta av sig själv när grytorna på spisen kommit upp i kok och går ned i effekt, och kanske elementen i alla rum inte behöver slå till på full effekt samtidigt? Skulle det kosta mer än en hundring i månaden att säkra upp skulle sådan teknik redan finnas i alla hus, men just nu betalar det sig inte.
Det finns också teknik som heter V2G (Vehicle to Grid) som innebär att elbilarna kan vara med och kapa effekttoppar i nätet - om man inte behöver alla kWh i batteriet just den närmaste timmen så kan man "låna" en liten del av de inkopplade bilarnas batterikapacitet för att jämna ut, och lämna tillbaks energin en stund senare när det finns överskott av effekt.