Jost68
HBK Medlem
Inte fullt så komplicerat som det låter. Det finns redan idag system som håller koll på fastighetens totalförbrukning. Om t.ex. någon åker i hissen så begränsas laddning under den tiden hissen går för att sedan öka igen. Samma sak om för många laddar samtidigt så minskar laddningen per bil så att alla får del av den el som finns tillgänglig.Personligen kanske inte så stort problem med eldrivet fordon just nu, men om, var ska vi som bor i lägenheter ladda.
Och till vilken kostnad.
Ni som bor i småhus kan kanske ladda hemma till vettig kostnad.
Vi är en bostadsrättsförening med 71 lägenheter.
Vi har planerat 5 st laddplatser. Det är vad elen klarar.
Om alla platser används på en gång går det bara att ladda med reducerad effekt.
När den dagen kommer att alla 71 hushållen har ställt om till elbilar, då har vi kanske 80 fordon som skall laddas.
Vad gör vi då.
Bokar laddplats som vi bokar tvättstugan?
Eller bygger ut och säkrar upp elsystemet så alla får en elplats på sin parkering.
Som skall betalas av användaren.
Och detta är bara problemet för en förening av alla tusentals som finns i vårt avlånga land.
Och så även för alla som parkerar på gatorna utanför hyreshusen i våra byar och städer.
Det blir mycket kabel som skall grävas ner för att lösa detta.
Och till sist all miljövänlig el som skall tillverkas och levereras av någon.
Här finns många problem att lösa.
Elektriker ser ut att va ett framtida yrke.
Mina funderingar för framtiden.
Det är kanske inte självklart att alla ska ha bil i framtiden.
Krister.
Att tänka på är att alla åker inte 40 mil per dag så behovet av laddning blir i verkligheten inte så stor som den teoretiskt kan bli.
Så utan att veta hur ni kom fram till 5 platser tror jag lätt att ni klarar många gånger fler. Sen håller jag med om att elektriker definitivt är ett framtidsyrke.