Volvo Cars VD — förbjud bensin- och dieselbilar

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2021
Nu går omställningen supersnabbt, alla bilföretag satsar idag på eldrift.
Kina leder där det är många premiummärken som ligger i startgroparna att lansera i västvärlden.
Även Eu och US hänger på, se bara vad som pågår hos VW.
Att det kommer eldrivna husbilar är en självklarhet.
Min gissning ligger kring 2025
Elförsörjningen kommer att byggas ut i takt med ökad elbilsförsäljning
Även batteriutvecklingen går i en rasade fart...
Tåget har lämnat perrongen!...
 

Kirsholm

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
25603
Medlemskap
2021
Nu går omställningen supersnabbt, alla bilföretag satsar idag på eldrift.
Kina leder där det är många premiummärken som ligger i startgroparna att lansera i västvärlden.
Även Eu och US hänger på, se bara vad som pågår hos VW.
Att det kommer eldrivna husbilar är en självklarhet.
Min gissning ligger kring 2025
Elförsörjningen kommer att byggas ut i takt med ökad elbilsförsäljning
Även batteriutvecklingen går i en rasade fart...
Tåget har lämnat perrongen!...
Fantastiskt intressant! Låter högst troligt med tanke på att många funktioner i husbilen har som gemensam nämnare att elenergi vore den lämpligaste energikällan. Om gasol fasas ut kan man förenkla hushållsmaskiner och uppvärmning. Möjligheterna till fricamping begränsas en aning men laddning (påfyllning av bränsle) kan förenklas och standardiseras tack vare ställplatser och campingar. För fricampare har vi också framtida effektivare solceller. Vill man ha backup så finns bränslecellerna. Framtiden är ljus om man är positiv.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2021
Fantastiskt intressant! Låter högst troligt med tanke på att många funktioner i husbilen har som gemensam nämnare att elenergi vore den lämpligaste energikällan. Om gasol fasas ut kan man förenkla hushållsmaskiner och uppvärmning. Möjligheterna till fricamping begränsas en aning men laddning (påfyllning av bränsle) kan förenklas och standardiseras tack vare ställplatser och campingar. För fricampare har vi också framtida effektivare solceller. Vill man ha backup så finns bränslecellerna. Framtiden är ljus om man är positiv.
Absolut! Framtiden är ljus med eldrivna husbilar.
Tror dock att vi behöver gasol några år till efter 2025
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2021
Problemet är bara var all el ska komma ifrån, vi får hoppas på vattenfall som ska bygga ny kärnkraft i estland även drar en kabel över till sverige :msn_party:
Den var bra
Men ny el kommer, mer vindkraft, solceller och kanske behåller man något kärnkraftverk?
Sedan kommer troligen batterierna vara en del av elnätet
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.173
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja batterier i overførings nettet kan benyttes til øking av total overføringskapasitet ved å lade batteriene når det er ledig kapasitet og forsyne når det trengs mer enn hva nettet kan forsyne direkte. Denne løsningen er under utbygging i Australia for erstatte enkelte kullkraftverk.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.422
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Ja batterier i overførings nettet kan benyttes til øking av total overføringskapasitet ved å lade batteriene når det er ledig kapasitet og forsyne når det trengs mer enn hva nettet kan forsyne direkte. Denne løsningen er under utbygging i Australia for erstatte enkelte kullkraftverk.

Precis vad man ska prova i Uppsala nu: Enormt batteri tas i drift i Uppsala

Pålle
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.372
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Antar att det är ett växelströmsbatteri på 230V. Med en förväntad drifttid på minst 20år.
Tjusigt landskap med en massa lådor men man kanske kan gräva ner dom så att man sen kan klassa hela området som giftskadat typ teckomatorp när det tjänat ut, kanske någon vet hur man återvinner såna batterier eller ska dom till samma bergrum som gammalt kärnbränsle? Vad händer när det blir kortslutning i ett megabatteri en mega explosion?
Såg en tjusig lösning på tv en man hade byggt en liten elbil med ett jättestort batteri mellan sätena, det var flera stora celler så när en cell var slut så bytte man bara och lät bilen ladda upp den igen en slags hybrid utan bensinmotor väldigt smart undrar varför inte någon kommit på det tidigare en slags perpetum mobile men nu hade han efter 8års utvecklingsarbete tröttnat och ville sälja den till det facila priset 25000 dollar rena fyndet. Jo det satt en liten solpanel på taket max 50w typ. Jo viljan finns men det finns ett bra program som heter exel där kan man räkna ut det mesta fast i en del fall räcker det nog med en vanlig räknare i telefonen. Jag skulle vilja se kalkylen innan jag tror på det, finns en tidning ny teknik där har det stått en massa bra artiklar om all möjligt men det mesta blir bara det just skriverier och drömmar men roligt att läsa. Får man tag i gamla tidningar som teknikens värld och liknande så kan man bara skratta åt vad dom trodde på den tiden. Flygande bilar tjusigt ritade kunde man satsa pengar i för att få förtur till köpekön.
Sunt förnuft är en bristvara!
Det kan ju faktiskt vara så att man inte ska förbruka mer el utan försöka spara på den.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.173
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Saken er å ikke bare ha ett men mange store batterier rundt i kraftnettet slik at en kan la vind og sol produsere det de kan uavhengig av om det finnes avtakere som kn benytte kreften direkte. Og det finnes i dag flere bolag rundt i verden som gjennvinner mineralene i uttjente lithium batterier og produserer råvarer til nye batterier. Vanlige LMC og LMA batterier er mest populære hos disse bolag grunnet prisen på mangan og kobolt. Lithium tjener de svært lite på grunnet den store tilgangen fra gruvene i Australia som nå underbyr brime utvinningen i Søramerika. Fakta er at endel av gruvene i West Australia er tatt ut av produksjon i påvente av bedre priser.

Det beste sted i verden å sette opp en STOR batterifabrikk burde være i WA da de har alle råvarene og meget stabil solkraft supplert med vindkraft. En batterifabrikk med noen km2 med solpaneler og batteribank med lokal forsyning av alle råstoff og egen by for bemanningen. Det råstoffet det er minst av er cobolt, men utviklingen ser ut til å gå vekk fra dette omstridte mineral.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.351
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2021
Den var bra
Men ny el kommer, mer vindkraft, solceller och kanske behåller man något kärnkraftverk?
Sedan kommer troligen batterierna vara en del av elnätet

Faktum är att elproduktionen i landet på senare år stadigt minskat och kommer ytterligare att minska och redan idag så är det effektbrist i södra sverige och el importeras från utlandet.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.738
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Den var bra
Men ny el kommer, mer vindkraft, solceller och kanske behåller man något kärnkraftverk?
Sedan kommer troligen batterierna vara en del av elnätet
Det rimmar dåligt med vad jag läst (kommer inte ihåg var). Man har lagt ett vindparkprojekt i Värmland (tror jag att jag minns) pga att nätet inte kunde ta emot den tänkta elen som skulle alstras.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.372
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Har funderat på en sak vi har ju många 2-1vägar som är inhägnade med staket när det blir många elbilar kommer det ju alltid finnas de som klantar sig och kör fast det piper och lyser rött sen blir de stående är ju inte bara att ta fram reservdunken de måste ju bärgas från platsen. Hur får man dit bärgaren när vägen är blockerad av en kö, blir det sen kallt så måste man ju slå på värmen och batteriet lär ju inte klara att hålla värmen så länge det blir att köpa dieselvärmare och nödbatteri. Ska bli roligt att se när man seriöst testar uppe i norrland där man har snö kyla och 20 mil är normalt att köra.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2022
Har funderat på en sak vi har ju många 2-1vägar som är inhägnade med staket när det blir många elbilar kommer det ju alltid finnas de som klantar sig och kör fast det piper och lyser rött sen blir de stående är ju inte bara att ta fram reservdunken de måste ju bärgas från platsen. Hur får man dit bärgaren när vägen är blockerad av en kö, blir det sen kallt så måste man ju slå på värmen och batteriet lär ju inte klara att hålla värmen så länge det blir att köpa dieselvärmare och nödbatteri. Ska bli roligt att se när man seriöst testar uppe i norrland där man har snö kyla och 20 mil är normalt att köra.
Om vägen verkligen blir helt blockerad, vilket jag inte tror, så kan ju bärgaren köra in från andra hållet. Efter att ha blivit bärgad 3 ggr på kort tid har jag stor respekt för den yrkeskåren (eller iaf representanten Jonas, som hjäpte mej alla ggr :D).
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.635
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2021
Faktum är att elproduktionen i landet på senare år stadigt minskat och kommer ytterligare att minska och redan idag så är det effektbrist i södra sverige och el importeras från utlandet.

Faktum är att det blev många fel där:
Elproduktionen har gått lite upp och ner de senaste åren. Men 2019 slogs ett nytt produktionsrekord. Vindkraften ökar mycket snabbt och beräknas 2022 ge 40TWh/år.

el2019.jpg

Det är mycket få dagar som el importeras. 2019 nettoexporterades rekordmycket el, 25TWh.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
813
Kommun
Mark
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2022
Faktum är att det blev många fel där:
Elproduktionen har gått lite upp och ner de senaste åren. Men 2019 slogs ett nytt produktionsrekord. Vindkraften ökar mycket snabbt och beräknas 2022 ge 40TWh/år.

Det är mycket få dagar som el importeras. 2019 nettoexporterades rekordmycket el, 25TWh.
Totalt sett har du säkert rätt men faktum är väl att södra Sverige importerar el, precis som Stig skrev.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.738
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har funderat på en sak vi har ju många 2-1vägar som är inhägnade med staket när det blir många elbilar kommer det ju alltid finnas de som klantar sig och kör fast det piper och lyser rött sen blir de stående är ju inte bara att ta fram reservdunken de måste ju bärgas från platsen. Hur får man dit bärgaren när vägen är blockerad av en kö, blir det sen kallt så måste man ju slå på värmen och batteriet lär ju inte klara att hålla värmen så länge det blir att köpa dieselvärmare och nödbatteri. Ska bli roligt att se när man seriöst testar uppe i norrland där man har snö kyla och 20 mil är normalt att köra.
Att få slut på elen är inget vi skall oroas oss för. Att elen eller bensinen/dieseln tar slut går väl på ett ut, hur många har en bensindunk i bilen idag? Inte jag & jag har efter 50 års körning aldrig råkat ut för något stopp pga detta. Att 2-1 väga i så fall skulle kunna blockeras stämmer ju men det händer ju vid olyckor också.
 

nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2021
Såhär ser läget ut just nu
Elförsörjningen är ett samspel mellan många länder
Att elpriset är så högt i södra Sverige EO4 beror på att Svenska Kraftnät har misslyckats med att få igång Sydväst länken och att prisena påandra sidan Östersjön är så mycket högra
Elbolagen gör affärer och tjänar pengar, vi elkonsumenter får betala priset
 

Bilagor

  • 613DFEF2-F1F4-4A39-AB07-086588B342B3.png
    613DFEF2-F1F4-4A39-AB07-086588B342B3.png
    1 MB · Visningar: 9

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.351
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2021
Faktum är att det blev många fel där:
Elproduktionen har gått lite upp och ner de senaste åren. Men 2019 slogs ett nytt produktionsrekord. Vindkraften ökar mycket snabbt och beräknas 2022 ge 40TWh/år.

Visa bilaga 203642

Det är mycket få dagar som el importeras. 2019 nettoexporterades rekordmycket el, 25TWh.

Problemet med vindkraft är att den är intermittent, det går inte att garantera en jämn eltillförsel baserat på vindkraft utan man måste då ha en lika stor produktionskälla som står i reserv att ta vid när vindkraften producerar lite. Dessutom finns inte tillräcklig överföringskapacitet mellan olika delar i landet.
Tabeller som ovan kan man skriva lite hur som helst, faktum är att hela Europa är sammankopplat i ett nät och det både exporteras och importeras hela tiden. Den visar dessutom hela landets produktion, problemet ligger i södra Sverige där det råder effektbrist och vi har inte tillräcklig överföringskapacitet från norr där överproduktionen sker så el-tillgången i söder är beroende av import.
Sedan slutar redovisningen 2018 men 2019 producerade Ringhals kärnkraftverk 30% av hela landets el-produktion men efter nyår är 50% av den produktionen avvecklad, även detta är ett produktionsbortfall som drabbar södra Sverige
Att läget är allvarligt ses tydligt på att industrietableringar nekas på grund av el-brist och det är redan företag i södra Sverige som är på väg att lämna landet på grund av svajiga el leveranser, dessutom har el priset i södra Sverige blivit mer än 1200% dyrare än i norr.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.372
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Att få slut på elen är inget vi skall oroas oss för. Att elen eller bensinen/dieseln tar slut går väl på ett ut, hur många har en bensindunk i bilen idag? Inte jag & jag har efter 50 års körning aldrig råkat ut för något stopp pga detta. Att 2-1 väga i så fall skulle kunna blockeras stämmer ju men det händer ju vid olyckor också.
Ja det finns ju de som är duktiga , köpte en bil i mars och det visade en kvarts tank när den stannade - fel på bensinmätaren så nu kör jag 30 mil sen tankar jag och får i 20l.
Alltså bärgaren får alltså köra emot färdriktningen ganska långt och sen försöka vända och backa någon kilometer minst i varje fall på rv 51. Då måste man ju vara säker på att det inte finns någon trafik imellan för då smäller det. Brukar bli väldigt långa köer när någon a traktor kör där. Det finns ju ingen stans att ta vägen.
På vägen till och från spanien har jag sett ett antal bilar som står vid vägkanten och det är dåligt med vägrenar. Blir det en massa elbilar på vägarna kommer det att öka. Elbilar är i flesta fall för stadskörning anser jag. Siffrorna på hur långt de kan köra är med all säkerhet lika osanna som bränsleförbrukningen på en vanlig bil i verkligheten alltså inte i labbet. en bil med 50liter bensin har ca 500kwh timmar i tanken en tesla model s har 100kwh i batteriet så det motsvarar ju en bensinbil med 10l tank. sen kan man prata om verkningsgrader osv. men en del av de förlusterna uppstår vid laddning så den syns inte i bilen utan på elräkningen. Men för en bensinbil finns hela förlusterna direkt efter man tankat. Ska man åka mellan stockholm och malmö så får man räkna med ett antal kafferaster för laddning och man kan ju inte bara sätta sig i och köra utan får planera hela vägen med stopp så man inte blir stående. Mycket av den frihet som bilen ger idag kommer att göra att man känner sig låst och småorolig hela tiden om man tänker sej ta oplanerade turer ut i naturen och njuta av tystnaden. Men till och från jobbet på pendling så är nog elbilen bra, men en elcykel är ju bättre för den har ju en inbyggd extramotor.
 
Toppen