Vill du prova på vår karta över Husbilsplatser?
Direkt till Demo-platserna,
klicka här.
Som medlem har du full tillgång till hela programmet.
För att bli medlem betalar du 150 kr i anmälningsavgift och 100 kr i årsavgift.
Efterföljande år betalar du endast årsavgiften på 100 kr.
Mer information om programmet, klicka på länken och rulla bilden nedåt.
Ett måste i varje husbil
Ditt påstående "Faktum är att elproduktionen i landet på senare år stadigt minskat och kommer ytterligare att minska" är falskt. Tabellerna som jag hänvisar till kommer från källor som jag inte tror någon ifrågasätter.Problemet med vindkraft är att den är intermittent, det går inte att garantera en jämn eltillförsel baserat på vindkraft utan man måste då ha en lika stor produktionskälla som står i reserv att ta vid när vindkraften producerar lite. Dessutom finns inte tillräcklig överföringskapacitet mellan olika delar i landet.
Tabeller som ovan kan man skriva lite hur som helst, faktum är att hela Europa är sammankopplat i ett nät och det både exporteras och importeras hela tiden. Den visar dessutom hela landets produktion, problemet ligger i södra Sverige där det råder effektbrist och vi har inte tillräcklig överföringskapacitet från norr där överproduktionen sker så el-tillgången i söder är beroende av import.
Sedan slutar redovisningen 2018 men 2019 producerade Ringhals kärnkraftverk 30% av hela landets el-produktion men efter nyår är 50% av den produktionen avvecklad, även detta är ett produktionsbortfall som drabbar södra Sverige
Att läget är allvarligt ses tydligt på att industrietableringar nekas på grund av el-brist och det är redan företag i södra Sverige som är på väg att lämna landet på grund av svajiga el leveranser, dessutom har el priset i södra Sverige blivit mer än 1200% dyrare än i norr.
Vist är det spännande!Att vi står inför ett teknikskifte är nog de flesta överens om, men att den nya tekniken är el finns det delade meningar om.
Här i tråden finns t,ex. länkar till artiklar som återger planerna som man har i öst, där vätgasen verkar vara en modell som har sina förespråkare. Men enligt en artikel i Husbil och Husvagn ser jag att samma tankar finns hos IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell och Volvokoncernen som kommit överens om att arbeta tillsammans för att bidra till att skapa förutsättningar för massmarknadsutrullning av vätgaslastbilar i Europa.
Vilken teknik kommer att sitta i framtidens husbil? Spännande.
![]()
Nytt samarbete för storskaliga vätgasdrivna transporter
Kommer tyngre fordon oftare att vara vätgasdrivna än eldrivna? Tongångarna har hörts ett tag och Mercedes har till och med en produktionsfärdig...www.husbilhusvagn.se
Tommy
Kopia på mitt inlägg från i onsdags.... I denna tråden...En annan variant på temat, som heter solid state-teknik.
![]()
Toyotas plan: Elbil med fast elektrolyt
Den japanska jätten kan bli först med så kallade solid state-batterier. Enligt Nikkei Asia förväntas prototypen skaka om branschen vid lansering 2021.www.nyteknik.se
Kanske bara en nyhet för undertecknad som aldrig tidigare hört talas om det.![]()
För personbilar så är dieselmotorn på väg ut, vilket är bra på siktMan skall nog inte räkna bort Otto- & Dieselmotorn. Det tittas ju även på konverteringar & alternativa miljövänliga bränslen. Billigast blir det nog med de motorer som produceras idag om man kan lösa drivmedelsfrågan.
Det är väl ovidkommande vad producenterna gör. Dom vänder kappan efter vindenFör personbilar så är dieselmotorn på väg ut, vilket är bra på sikt
Gå in på respektive ”brand”, Volvo Cars, VW etc. och försök bygga en bil men en dieselmotorn. Idag försöker dom förmedla elbil till 110%.
Det är bara att surfa in på respektive hemsida för att se vad dom förmedlar