• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo Cars VD — förbjud bensin- och dieselbilar

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Personligen kanske inte så stort problem med eldrivet fordon just nu, men om, var ska vi som bor i lägenheter ladda.
Och till vilken kostnad.
Ni som bor i småhus kan kanske ladda hemma till vettig kostnad.

Vi är en bostadsrättsförening med 71 lägenheter.
Vi har planerat 5 st laddplatser. Det är vad elen klarar.
Om alla platser används på en gång går det bara att ladda med reducerad effekt.
När den dagen kommer att alla 71 hushållen har ställt om till elbilar, då har vi kanske 80 fordon som skall laddas.
Vad gör vi då.
Bokar laddplats som vi bokar tvättstugan?
Eller bygger ut och säkrar upp elsystemet så alla får en elplats på sin parkering.
Som skall betalas av användaren.

Och detta är bara problemet för en förening av alla tusentals som finns i vårt avlånga land.
Och så även för alla som parkerar på gatorna utanför hyreshusen i våra byar och städer.

Det blir mycket kabel som skall grävas ner för att lösa detta.

Och till sist all miljövänlig el som skall tillverkas och levereras av någon.

Här finns många problem att lösa.

Elektriker ser ut att va ett framtida yrke.

Mina funderingar för framtiden.

Det är kanske inte självklart att alla ska ha bil i framtiden.

Krister.
Inte fullt så komplicerat som det låter. Det finns redan idag system som håller koll på fastighetens totalförbrukning. Om t.ex. någon åker i hissen så begränsas laddning under den tiden hissen går för att sedan öka igen. Samma sak om för många laddar samtidigt så minskar laddningen per bil så att alla får del av den el som finns tillgänglig.
Att tänka på är att alla åker inte 40 mil per dag så behovet av laddning blir i verkligheten inte så stor som den teoretiskt kan bli.
Så utan att veta hur ni kom fram till 5 platser tror jag lätt att ni klarar många gånger fler. Sen håller jag med om att elektriker definitivt är ett framtidsyrke.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Håkan Samuelsson var hög Chef på Scania för ett antal år sedan innan han fick sparken.
Sedan dök han upp på MAN i Tyskland och där tror jag också han fick sparken. Jag läste någonstans att MAN undersökte möjligheterna att kräva Samuelsson på tre miljarder i skadestånd för de skador han orsakat för företaget. Har inte hört var det slutade.
Nu är han ju på Volvo Personvagnar och man kan ju undra över hur länge han blir kvar där.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Personligen kanske inte så stort problem med eldrivet fordon just nu, men om, var ska vi som bor i lägenheter ladda.
Och till vilken kostnad.
Ni som bor i småhus kan kanske ladda hemma till vettig kostnad.

Vi är en bostadsrättsförening med 71 lägenheter.
Vi har planerat 5 st laddplatser. Det är vad elen klarar.
Om alla platser används på en gång går det bara att ladda med reducerad effekt.
När den dagen kommer att alla 71 hushållen har ställt om till elbilar, då har vi kanske 80 fordon som skall laddas.
Vad gör vi då.
Bokar laddplats som vi bokar tvättstugan?
Eller bygger ut och säkrar upp elsystemet så alla får en elplats på sin parkering.
Som skall betalas av användaren.

Och detta är bara problemet för en förening av alla tusentals som finns i vårt avlånga land.
Och så även för alla som parkerar på gatorna utanför hyreshusen i våra byar och städer.

Det blir mycket kabel som skall grävas ner för att lösa detta.

Och till sist all miljövänlig el som skall tillverkas och levereras av någon.

Här finns många problem att lösa.

Elektriker ser ut att va ett framtida yrke.

Mina funderingar för framtiden.

Det är kanske inte självklart att alla ska ha bil i framtiden.

Krister.

Kanske löser det sig med andra alternativ. Ex. polbilar.

Om inte GÅR ju elnät rent generellt att bygga ut.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Håkan Samuelsson var hög Chef på Scania för ett antal år sedan innan han fick sparken.
Sedan dök han upp på MAN i Tyskland och där tror jag också han fick sparken. Jag läste någonstans att MAN undersökte möjligheterna att kräva Samuelsson på tre miljarder i skadestånd för de skador han orsakat för företaget. Har inte hört var det slutade.
Nu är han ju på Volvo Personvagnar och man kan ju undra över hur länge han blir kvar där.

Höga chefer blir ofta utbytta (sparkade) det är oftast bara frågan om efter hur länge.

Detta brukar vara ETT av alla argument som läggs fram för att motivera en hög lön (dvs brist på anställningstrygghet).
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Apropå eldrivna bilar hörde jag något om att de eldrivna lastbilar Scania nyligen släppt ut på marknaden har batterier med en spänning på 600 Volt och att det erfordras utbildning för arbete med högspänning för att få arbeta med elen på dem.

Jan-Olov
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Härligt! Volvo i Skövde ska montera/tillverka elmotorer

Är inte klart mer än att de ska tillverka hybriddrivlinan. Hoppas ju så klart att de även får göra elmotorerna. Verksamheten kommer trots detta att krympa då en elmotor inte är så komplicerad som en fossildito.

Fel av mig! De ska tillverka motorerna, nytt besked idag :)
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Är inte klart mer än att de ska tillverka hybriddrivlinan. Hoppas ju så klart att de även får göra elmotorerna. Verksamheten kommer trots detta att krympa då en elmotor inte är så komplicerad som en fossildito.

Fel av mig! De ska tillverka motorerna, nytt besked idag :)
Japp, de ska investera 700 miljoner i Skövde.
Allt enligt radio Skaraborg idag. .
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Fortfarande glömmer alla att det kostar enorma koldioxidmängder att bygga batterier (150-200 kg per kWh kapacitet) dessutom har INGEN kunnat visa på hur återvinningen skall se ut, vilka giftiga rester som kvarstår och hur de skall tas om hand ELLER vilka energimängder (utsläpp av koldioxid) som återvinningen kommer att leda till.
Långsiktigt är biobränslen otroligt hållbara och VÄTGAS smått fantastiskt, sett ur ett energibärarperspektiv OCH ett slutförbrukningsperspektiv.
Varför skall vi bära på ett tungt och ineffektivt batteri som mellanlagring...det kostar ju bara extra utsläpp av alla de slag...!
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
Känns som att Volvo målar in sig i ett hörn... VD har ju svängt hit och dit efterhand som vinden blåser...Känns inte som Volvo på riktigt...och absolut inte någon Svensk logik..
 
F

f.d. 53452

Guest
Volvo är inte längre synonymt med en säker svensktillverkad bil. Volvo har reducerats till ett varumärke och dess VD till "varumärkesputsare" från att tidigare varit företagsledare.
Nu spelar det ingen roll, mer viktigt är vad de stora husbilstillverkarna kommer att säga framöver.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fastighetsägarna ??Det tror jag inte på ..allt landar i slutände på hyresgäster i form av höjda hyror

"Fastighetsägare" behöver inte vara synonymt med "ägare av flerfamiljshus". Även vi som bor i egen villa är fastighetsägare. Skulle det ske en förstärkning av elnätet i vårt område, är jag fullständigt övertygad om vem/vilka som får betala...

Pålle
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
ATT HAN INTE AVRÅDDE OSS ATT KÖPA EN NY XC40 BENSINARE DÅ , SKUMT
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
"Fastighetsägare" behöver inte vara synonymt med "ägare av flerfamiljshus". Även vi som bor i egen villa är fastighetsägare. Skulle det ske en förstärkning av elnätet i vårt område, är jag fullständigt övertygad om vem/vilka som får betala...

Pålle
Förlåt Pålle ,självklart är det så men tänkte mig inte på när jag skrev om "Fastighetägare" men håller med dig om det sista du skrev och det blir inte billigt ..
 
Toppen