• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Bodelsbatterier (gel) som tröttnat, vad krävs för att installera litiumbatteri?

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2025
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.298
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hej
Det är väl samma avstånd till Kina. Det är en firma som har egen tillverkning och kanske därför lite billigare.
Jag skrev leverantör, inte tillverkare. En leverantör har antingen bra eller dåliga produkter i sortimentet. De som finns på nära håll och varit verksamma i flera år har fått ett rykte baserat på vad de säljer och är oftast lättare att kolla upp än de långt bort. Support och garantier kan också variera avsevärt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.094
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag hoppas det finns några kunniga forumläsare som kan ge bra svar, då jag är förvirrad över olika uppgifter om litiumbatterier!

Idag sitter det 3 x 160 Ah gelbatteri monterat tillsammans med en Mastervolt laddare/inverter modell större.
(Husbilen är en 2011 Concorde på Iveco-chassie, euro V)
Batterierna ska enligt förra ägaren vara ca 5 år gamla, och verkar vara mogna för återvinningen, då de redan efter en natt utan strömtillförsel inte orkar driva kaffebryggaren mer än kanske 10-15 minuter innan spänningen sjunker till en nivå där batteriövervakaren larmar!

En snabb googling på prisbilden för nya gelbatterier i den storleken (snabbaste lösningen) gör dock att även en infödd smålänning flyttar blicken till litium istället!

Men, med bilens förutsättningar, kan man montera litiumbatteri "rakt av", eller krävs det någon form av modifieringar??

Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!

Självklart ska du satsa på Litiumbatterier, tänk bara på att "man får vad man betalar".
Försök ta reda på ditt behov, fricampar ni utan extern 230V?ibland då kanske man ska satsa på större batteribank.
Har ni stora förbrukare via invertern, ja då måste batterierna kunna leverera, vill ni t.ex köra ac nån timme?, ja då kanske man inte ska gå på de billigaste budgetalternativen.
Kommer ni att använda husbilen i minusgrader?
Alltså försök räkna fram behovet först, då blir det lättare att välja storlek/prestanda.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2025
Självklart ska du satsa på Litiumbatterier, tänk bara på att "man får vad man betalar".
Försök ta reda på ditt behov, fricampar ni utan extern 230V?ibland då kanske man ska satsa på större batteribank.
Har ni stora förbrukare via invertern, ja då måste batterierna kunna leverera, vill ni t.ex köra ac nån timme?, ja då kanske man inte ska gå på de billigaste budgetalternativen.
Kommer ni att använda husbilen i minusgrader?
Alltså försök räkna fram behovet först, då blir det lättare att välja storlek/prestanda.
Behov finns, "fricampar" en hel del, brygger kaffe och det är dessutom en Concorde Liner, så en del extra små finesser som förbrukar ström.
Inte att att förglömma att 2000w Mastervolt invertern vill ha lite i standby också..
Nu finns visserligen även ett originalmonterat elverk som backup, men det är ju inte alltid så lyckat att dra igång när man ska brygga morgonkaffet.
Original batteribank är 3 x 160 ah Gel, så tänker mig att t.e.x. 2 x 160 ah Litium kan vara lämpligt som ersättare?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.094
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Behov finns, "fricampar" en hel del, brygger kaffe och det är dessutom en Concorde Liner, så en del extra små finesser som förbrukar ström.
Inte att att förglömma att 2000w Mastervolt invertern vill ha lite i standby också..
Nu finns visserligen även ett originalmonterat elverk som backup, men det är ju inte alltid så lyckat att dra igång när man ska brygga morgonkaffet.
Original batteribank är 3 x 160 ah Gel, så tänker mig att t.e.x. 2 x 160 ah Litium kan vara lämpligt som ersättare?
Det låter som en bra start.
Sen kan du komplettera med ett till ifall behovet uppstår.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2025
Självklart ska du satsa på Litiumbatterier, tänk bara på att "man får vad man betalar".
Försök ta reda på ditt behov, fricampar ni utan extern 230V?ibland då kanske man ska satsa på större batteribank.
Har ni stora förbrukare via invertern, ja då måste batterierna kunna leverera, vill ni t.ex köra ac nån timme?, ja då kanske man inte ska gå på de billigaste budgetalternativen.
Kommer ni att använda husbilen i minusgrader?
Alltså försök räkna fram behovet först, då blir det lättare att välja storlek/prestanda.
Jag glömde bort nämna en faktor som du tog upp.
Om bilen används i minusgrader, självklart:msn_laugh:
Det gör den, i snitt minst varannan helg året runt.

Vi har alltid bilen uppvärmd även hemma, ca +6 - +8 grader för att inte riskera sönderfrysning (och slippa tömma alla j-a skrymslen på vätska), så de har iaf plusgrader hela tiden, och rumstemp när vi är ute.
Och batteribanken är placerad i mellangolvet med öppning mot garaget, som är uppvärmt:msn_thumbup:
Vad jag förstått bör det vara tillräckligt för att litium skall fungera?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.094
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag glömde bort nämna en faktor som du tog upp.
Om bilen används i minusgrader, självklart:msn_laugh:
Det gör den, i snitt minst varannan helg året runt.

Vi har alltid bilen uppvärmd även hemma, ca +6 - +8 grader för att inte riskera sönderfrysning (och slippa tömma alla j-a skrymslen på vätska), så de har iaf plusgrader hela tiden, och rumstemp när vi är ute.
Och batteribanken är placerad i mellangolvet med öppning mot garaget, som är uppvärmt:msn_thumbup:
Vad jag förstått bör det vara tillräckligt för att litium skall fungera?
Har du bara över nollan i mellan golvet, vilket jag tror du har så är det inga problem.

Nu kanske du redan funnit vilka batterier du tänkt satsa på. Men annars skulle jag rekommendera SOK
De skulle jag köpa ifall jag sökte ett bra drop-in batteri. T.ex. 2st 206Ah, jag misstänker du har plats för dem.

SOK Battery Europe - LiFePO4 Battery | Lithium Iron Phosphate Battery
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2025
Det finns en till sak som kan vara bra att tänka på.
Utrymmet som batteri, booster och annan elektronik är placerad i.
Vi kan kalla det för teknikutrymmet, TK.
Troligen kommer det bli varmare i TK med LFP batterier.
Är TK helt inbyggt och saknar ventilation kan laddningen påverkas.
Boostern kan minska laddningen eller stänga av den helt om temperaturgränserna överskrids. BMS har också min och max temperatur gränser vad jag vet.
En varm sommardag eller om man är utomlands kan det nog bli ganska varmt i TK.
Det kanske går att ordna eller förstärka ventilationen i TK.
Alla har inte batterier och annan utrustning i samma utrymme, då är det nog en helt annan sak.

Om bilen kommer att användas den kalla årstiden bör man kanske satsa på LFP batterier med intern värme. Något att fundera på.
I mitt fall så tror jag varken vinterkyla eller sommarvärme blir något större problem. Batterier, laddare och inverter sitter i ett biutrymme i det uppvärmda garaget, som är skapligt stort:)
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2025
Det finns en test på tyska som visserligen handlar om 100Ah men den kanske ger en fingervisning om hur märket är.
Det jag inte kan se (kanske missat?) är om det går att parallelkoppla om behovet skulle öka i framtiden.
Här är länken: Der Creabest LiFePO4 Akku 100Ah 12,8V mit Bluetooth im Test - Techtest
Jag ställde frågan om ev parallellkoppling och fick detta svar:

Hej

Tack så mycket för din kontakt.
Våra batterier kan användas parallellt. Det rekommenderas att följande krav uppfylls:
1. Batteriets kapacitet är densamma.
2. Batterierna tillverkas i samma batch.
3. Batterierna är helt nya.
4. Batterierna är fulladdade innan de ansluts parallellt.
Endast på detta sätt kan det säkerställas att de interna egenskaperna hos batterierna är närmare och parallelleffekten blir bättre.

För batterier med stor kapacitet är det optimala antalet parallellanslutningar 2. Om du vill koppla flera batterier parallellt rekommenderas att inte överstiga 4.


Med vänlig hälsning
Creabest Team


Det lutar åt nog att jag kommer beställa 300 ah batteriet, det passar bra i mitt utrymme, och mer än väl plats för ett till om (när) jag vill uppgradera med ytterligare ett:msn_laugh:
 

Laima & Magnus

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Köpte ett Creabest 150ah i våras, sitter under passagerarstolen på min Fiat, fick då även plats med en 1000W inverter från Kjell CO under stolen. Är helnöjd
Låter bra :) är det så att man kan droppa i ett lifepo4 batteri utan några andra ändringar i systemet, eller är en dc-dc laddare/regulator ett måste för att skona generatorn ? min är en äldre modell, 2003:a så ingen modern generator. Hur gjorde du ?
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2025
har en Carado årsmodell 2021 så det sitter en dc-dc laddare från fabrik, så det enda jag behövde göra var att ställa om dc-dc laddaren och solcellsregulatorn till litium. Så som jag förstått det så "måste" man inte ha en dc-dc laddare om man har en gammal dum generator, men om man har en så optimerar den laddningen till bodelbatteriet när man kör. En stor fördel med litium jämfört med AGM är att batteriet kan ta laddning mycket snabbar, bara på en timmer körning har man toppat upp batteriet bra, jag får ca 45ah laddning på en timmes körning. Jag kan ställa om min dc dc laddare så att den laddar mer, men tycker detta "räcker".
Att skada generatorn tror jag är en gammal skröna från ett labbtest som gjordes många år sedan på ett "optimalt" system som inte ser ut som våra husbilar, bl.a har dom kommenterat detta på Sunlux hemsida
 

Laima & Magnus

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
har en Carado årsmodell 2021 så det sitter en dc-dc laddare från fabrik, så det enda jag behövde göra var att ställa om dc-dc laddaren och solcellsregulatorn till litium. Så som jag förstått det så "måste" man inte ha en dc-dc laddare om man har en gammal dum generator, men om man har en så optimerar den laddningen till bodelbatteriet när man kör. En stor fördel med litium jämfört med AGM är att batteriet kan ta laddning mycket snabbar, bara på en timmer körning har man toppat upp batteriet bra, jag får ca 45ah laddning på en timmes körning. Jag kan ställa om min dc dc laddare så att den laddar mer, men tycker detta "räcker".
Att skada generatorn tror jag är en gammal skröna från ett labbtest som gjordes många år sedan på ett "optimalt" system som inte ser ut som våra husbilar, bl.a har dom kommenterat detta på Sunlux hemsida
Tack för infon :) ha en bra dag
 
Toppen