Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag tror att du lärde dig mycket genom din NASA så du klarar dig nu utan. Värre för min del som saknar referenser samtidigt som jag har stora spänningsfall pga dieselbrännaren. En riktig grå dag (stillastående) kan göra att jag kanske inte kan värma mig natten efter. Hade gärna velat veta batteristatus (Ampere eller %-stapel) i förväg så att jag kanske kunde göra något åt saken....Jag hade en NASA batteriövervakare i vår förra husbil ...
Om du läste lite längre upp i tråden så ser du att dessa mätare inte verkar klara av batterier som inte är som nya, en voltmätare/multimeter eller en sådan CTEK som är beskriven i tråden är fullt tillräckligt.Jag tror att du lärde dig mycket genom din NASA så du klarar dig nu utan. Värre för min del som saknar referenser samtidigt som jag har stora spänningsfall pga dieselbrännaren. En riktig grå dag (stillastående) kan göra att jag kanske inte kan värma mig natten efter. Hade gärna velat veta batteristatus (Ampere eller %-stapel) i förväg så att jag kanske kunde göra något åt saken.
Hur menar du nu?? Varför kan du inte mäta spänningen på ett belastat batteri??
Med lite kunskap om batterier och en bra voltmeter går det att hålla koll på batteriets status. Jag hade en NASA batteriövervakare i vår förra husbil men tycker jag klarar mig bra utan denna. När jag kopplar på en belastning (har bra koll på vad olika belastningar drar för ström) ser jag direkt hur mycket spänningen sjunker, sjunker den mycket på en liten belastning vet jag att det börjar bli urladdat och jag kan ju också hålla full koll på när spänningen börjar sjunka för lågt.
Cteken är inte en batteritankmätare, den saknar den nödvändiga shunten, vad jag kan se.
Nu ska vi inte överdriva, hur många prylar finns det i en husbil.Det var mycket att hålla koll på där. Battman och du slipper ha alla olika prylars momentana förbrukning i huvudet när du skall ha din fulla koll. Finns enklare sätt.
Märkligt att alla trådar på detta forum kräver nästan halvtid att löpa linan ut i. Återigen, att man inte kan låta bli att delta. Måste bättra mig.
Anders
Nu ska vi inte överdriva, hur många prylar finns det i en husbil.
Alla har nog LED lampor, sedan finns det mobiler od samt värmare och ev kylskåp som går på el. På kvällen ev TV samt kanske en 3G router.
Inte värst svårt att ha koll på dessa och hur mycket ström dom drar eller hur, speciellt inte då det intressantaste är hur just ens batteri reagerar på den last man lägger på när man lägger på den.
Det finns ett ordspråk som heter KISS, Keep It Simple Stupid var minimalist där det går.
Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan
Nu ska vi inte överdriva, hur många prylar finns det i en husbil.
Alla har nog LED lampor, sedan finns det mobiler od samt värmare och ev kylskåp som går på el. På kvällen ev TV samt kanske en 3G router.
Inte värst svårt att ha koll på dessa och hur mycket ström dom drar eller hur, speciellt inte då det intressantaste är hur just ens batteri reagerar på den last man lägger på när man lägger på den.
Det finns ett ordspråk som heter KISS, Keep It Simple Stupid var minimalist där det går.
Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan
Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan
Om du jämför med tex vanliga batterier så är inte prisskillnaden så stor procentmässigt och det är nog så du måste se det, alla vill ha avkastning på sitt kapital och då blir det i procent det skiljer ifall man använder mera resurser i form av råvaror och kanske produktionstid.Surfade lite på nätet och hittade något mycket intressant (företaget ligger t.o.m. på hemvägen : )
Visa bilaga 120696
Batteriet har inbyggd BMS och priset är inte alls avskräckande om man jämför med Carbest Lithiumbatterie 110Ah som säljs för 1 699 €. Hur kan ovanstående vara ca 500 € billigare, eller i vara pengar räknat 5 000:- SEK. Har mycket svårt att förstå var i skillnaden ligger: är det kvalitén eller helt enkelt olika leverantörers "prismedvetande".
Dom har ett som kostar 6745,50 kr med snabbkontakter vilket är rätt vanligt på lite proffsiga prylar. Dom har också DC/DC laddare vilket inte är så dumt om man sedan laddar bilbatteriet via en biffig laddare på säg 30-40Ah, det betyder att ett tomt boldelsbatteri laddas upp på några timmar från bilbatteriet som i sin tur laddas med denna, visst laddas det ut lite men bara under några timmar, och vem bryr sig när man just kommit fram då lär man vara kvar över natten och allt är återställt!Tack tordan, mycket bra länk!
Här kommer prisbilden också: (slår det mesta jag hittat hittills)
Visa bilaga 120808