Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
I båten brukar jag faktiskt tända en taklampa och sedan slår jag på lanternorna och beroende på hur mycket taklampans ljus "gungar till" så får jag en uppfattning av batteriets konditionHelt rätt, saknar Amperemeter och kan bara se spänning! Batterierna verkar "sjunga på sista versen" trotts att dom är fulladdade, just nu 13,8V.
Jo det förstår jag men det är inte mycket nytta med det ifall inte den kan klura ut kapaciteten på batteriet, med kapaciteten menar jag då hur mycket man kan ta ut vid ett givet tillfälle, kallt väder, slitet batteri och typ av batteri(dvs en riktig BMS).Batteritankmätare håller hyfsat bra koll på in- och ut och kan alltså visa förbrukat, kvarstående och även momentan förbrukning.
Anders
Som sagt det här är inte mitt område, men läser man (med halvtaskig översättning) så är det dock imponerande med vad manicken gör, inte minst med tanke på att idag vet jag i princip "noll".Jo det förstår jag men det är inte mycket nytta med det ifall inte den kan klura ut kapaciteten på batteriet, med kapaciteten menar jag då hur mycket man kan ta ut vid ett givet tillfälle, kallt väder, slitet batteri och typ av batteri(dvs en riktig BMS).
Jo det förstår jag men det är inte mycket nytta med det ifall inte den kan klura ut kapaciteten på batteriet, med kapaciteten menar jag då hur mycket man kan ta ut vid ett givet tillfälle, kallt väder, slitet batteri och typ av batteri(dvs en riktig BMS).
Okej, som jag misstänkte alltså och då hjälper det inte Ranko eller tex mig som fricampar en del i vinterlandskap med kalla batterier.Man matar in batteriernas kapacitet och så utgår den från det och räknar ner. Mycket nyttig men BMS för Li är något annat, där för att skydda laddningsgränser.
Ende nackdelen är att man måste justera kapaciteten om batterierna slits. Förbrukat fortfarande rätt men återstående blir fel.
Anders
Okej, som jag misstänkte alltså och då hjälper det inte Ranko eller tex mig som fricampar en del i vinterlandskap med kalla batterier.
En bra BMS hanterar mycket mer än att bara stänga av vid för låg spänning, som jag skrev den är som i en fin laptop eller mobil dvs den håller koll på allt om batteriet inklusive sådana detaljer som tillverkare, modell, serienummer allt för att garantera en maximal funktion för förbrukarna.
Som sagt det kommer nog rätt snart i nya bilbatterier.
Bifogar en bild från laptop där en del information från BMS om batteriet visas.
Jag förstår att det är trevligt att se hur mycket man gjort av med, men det man inte kan se är kapaciteten på batteriet och då är halva nyttan borta och i tex Rankos fall med risiga batterier eller som i mitt fall i kyla så är nytta av att veta hur mycket man gjort av med inte så väldigt informativt eftersom vi inte vet hur mycket batteriet har att leverera.Jag tycker jag har extremt stor nytta av batteritankmätare vid vintercamping. Man får en mycket bra uppfattning om hur mycket som förbrukats. Jag brukar försöka se till att inte gå under 50%. Om man har bra koll på detta så behöver man inte heller dyra batterier. Det som dödar de billiga snabbt är ju djupurladdningar. Jmf dagens bilar där ett batteri håller många år.
Aha, det där med trendkurva låter väldigt bra för då kan man se hur snabbt den faller och jämföra med hur mycket ström man tar ut.Angående batteribankmätare, så monterade jag Ctek's battery sense i husbilen för ett år sedan.
https://www.conrad.se/Batteri%F6ver...-3oWgKC4cnLdco8oXtOf5Mn4kW_7Dtbe78aAunU8P8HAQ
Mycket enkel installation.
Kommunicerar via app över blåtand i mobilen batterinivåstatus.
Går bara att ställa in max 200Ah, men det har funkat bra för mej med 3x95Ah.
Man får även trendkurva på statusen i batteribanken.
Jag är nöjd med denna simpla Ctek-produkt.
Eftersom det intressanta är hur mycket kapacitet man har kvar i batteriet då batteriet blir avsevärt mycket sämre i kyla likväl på samma sätt som att det åldras och tappar kapacitet, jämför med en färddator som beräknar hur långt du kan åka på bränslet i tanken med nuvarande fart inte med någon annan fart.Förstår inte riktigt vad du menar. En batteritankmätare är inte en ersättning för en BMS och dessutom förstår jag inte din koppling till vintercamping.
Anders
Jag förstår att det är trevligt att se hur mycket man gjort av med, men det man inte kan se är kapaciteten på batteriet och då är halva nyttan borta och i tex Rankos fall med risiga batterier eller som i mitt fall i kyla så är nytta av att veta hur mycket man gjort av med inte så väldigt informativt eftersom vi inte vet hur mycket batteriet har att leverera.
Eftersom det intressanta är hur mycket kapacitet man har kvar i batteriet då batteriet blir avsevärt mycket sämre i kyla likväl på samma sätt som att det åldras och tappar kapacitet, jämför med en färddator som beräknar hur långt du kan åka på bränslet i tanken med nuvarande fart inte med någon annan fart.
Absolut, det måste du ha, voltmätaren ger ju bara svaret utan last och det är ju lite bökigt, speciellt vintertid.
Anders