Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Bomb nja, men det är inget rocketscience i EBL men då pratar jag för mig EBL.Jag har redan 2st externa laddare anslutna till EBL99,
en LAS1218 samt en LR1214, allt från Shaudt.
Hur jag som "lite händig" ska lyckas integrera en Ctek-laddare i detta nätverk vete tusan,
jag har aldrig sett någon lösning på detta, vore det enkelt skulle nog många åtgärdat sin laddning idag.
Jag ville förra året uppgradera LR1214 till en LRM1218 för att få en MPP-laddare samt med mer Amp.
Nix, går ej med EBL99, dåligt för att vara världens vanligaste EBL
Så nu får du släppa bomben med det superenkla receptet
Bomb nja, men det är inget rocketscience i EBL men då pratar jag för mig EBL.
Hur som haver, det finns en transformator(laddare) i den kanske tom två(en för bilbatteriet), dessa är anslutna till respektive batteri med två kablar, + och -, nyp av dom och koppla in en extern(eller två) laddare så är det klart.
Min EBL är gammal och när den är strömförsöjrd med 220 så kopplas bobatteriet och bilbatteriet ihop via ett relä, sedan laddas alla batterier tillsammans, dvs jag har bara en laddare i min EBL.
Men jag förstår att man ibland har en laddare för bodelen och den lite mindre för bilbatteriet, dock är det samma manöver, köp en 7A laddare till bilen och en 15/25/30 till bodelens batteri.
Skulle jag rekommendera något idag för den som har pengar så är det svenska LEAB,
http://http://www.erlandsonsbrygga....re/BATTERILADDARE_LEAB_CHAMP_30A_12V?id=10385
Jasså det skulle du inte, nu måste du förklara varför!Tack för ditt svar,
men neej neej, detta recept skulle jag inte rekommendera någon som äger en husbil från detta årtusende med någorlunda modernt elblock.
Jag gjorde en dylik operation i min gamla PolarCamper som fick nytt liv med en Ctek d250s dual, den var från 1990 och hade inget elblock i "modern" tappning, så här stördes ingen funktion
Detta kan funka i mycket gamla husbilar.
HejMen i EBL99 laddas ju startbatteriet via en konstantsprömgenerator som har egen strömförsörjning från nätdelen! (Om jag minns rätt). Hur löser man det med en Ctek laddare?
// Göte J
Hej
Är du säker på det, ett snabbt öga på EBL99 säger att det är samma gamla grejer som min bara en ny fin färg på lådan skulle jag säga, ev är laddaren modernare men det syns inte i PDF filen jag har.
Eller fel, dom har förbättrat en sak beroende på hur man ser på saker och ting, jag har alla säkringarna inne i bodelen vid själva strömpanelen medans EBL99 och senare har särkingarna i EBL vilket jag anser är mycket bättre ur el synpunkt men sämre om man ska kontrollera dom såklart.
Men min EBL så menar du den som jag länkade, det är dock inte min, jag har en äldre med liknande.Det visar sig att det sitter olika nätdelar i våra EBL99r. LAS 1218-3 i min och LAS 1218-5 i din EBL 99K.
Dessutom när jag plockat fram schemat på min EBL 99 G, ser jag att jag mindes fel. Den separata spänningen som jag påstod laddade startbatteriet gick bara till relät som kopplar in laddningen till detsamma. Sen är det bara ett blockschema
på nätdelen så man vet ju faktiskt inte vad som kommer ut på den terminalen A24 (A7 på din).
// Göte J
Jasså det skulle du inte, nu måste du förklara varför!
Jag är inte heller någon expert på EBL.Jag är inte tillräckligt djupt kunnig i min EBL99 för att våga klippa dessa kablar för att ersätta befintliga laddare, det är varför
De laddare jag har idag är
-Den i EBL99 = 18A IUoU 3stegs-laddning
-LAS1218 = 18A IUoU 3stegs-laddning ansluten i block7 på EBL99
-LR1214(solceller) = 4A ansluten i block6 på EBL99
totalt ca: 40A
Sulle jag då klippa bort dessa med kontroll och skarva in en Ctek på 30A,
och därmed kunna byta till LiFePo-batteribank, låter liite märkligt, men jag är inget proffs på detta.
Likaså när jag under färd t.ex startar elverket för extra kyla, erhåller då 230V i bilen och laddningen styrs automatiskt över att matas från 230V
jag är tveksam till att det kommer att funka med din Ctek-lösning.
Nu kommer jag dock inte att lägga mina surt förvärvade slantar på en LiFePo-bank (ännu).
Jag tror svaret på min fundering kom redan i inlägg 17.
Jag är inte heller någon expert på EBL.
En fråga, din externa laddare som är kopplad till block 7, varifrån kommer 220V till den?
Misstänkte det, och det betyder att du inte har några problem att göra som jag beskrev.Från 230V nätverket, som normalt matas via elstolpe, eller internt från Dometic TEC29 (elverk), vid fricamping eller vid färd.
Dock bör man utrusta batteriet med en BMS, vilket är ett övervakningssystem som begränsar att spänningen blir för hög eller för låg.
...BMS ligger redan i batterierna man köper...