Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack för uppmuntran ÄLG-ett, det är precis vad som behövdes! Jag tror att jag har läst alla trådar om Litium batterier men inte blivit klokare, snarare försiktigare pga det höga priset och ovisheten om det går att ladda med "vår" solcellsladdare osv...
Om det är så att BMS finns inbyggd i dagens Li-batterier, då kanske det är dags att öppna börsen och köra hela vägen. Våra AGM sjunger på sista versen och vi får nya på garantin. Min tanke är att lägga mellanskillnaden och stoppa in en carbest 110Ah LifePo4. Nu har jag fått erfara att även AGM kan ställa till det för en. Vi har diesel som värmekälla vilket kräver mera kräm av ett batteri och kanske är anledningen till att ha sugit ut "lite för mycket" ur våra 1 1/2 års gamla batterier...
Så här står det om batteriskyddet: Das integrierte Batteriemanagement schützt die Batterie vor Unter- und Überspannung.
Och här har du svaret. Fungerade utmärkt utan dyr inbyggd BSM, med EFOY, Solpaneler, inbyggdt elverk m.m. Utvärderat under tuff vinterfricamping med gasoberoende husbil.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279-2/#post686022
Anders
Helt suveränt JAndersB! Funderar också på att installera någon form av laddnings-övervakare för bättre Ampere-koll. Volten säger mig inte så mycket!
Du skriver på linken Anders:"massor med andra båtägare har använt LI-batterier i många år utan att helt bygga om systemen. Däremot tror jag man måste vara ganska kunnig och aktiv i sin hantering av batterierna."
Det där har inte jag upplevt.Jag bara satt dit batterierna,ock användt
husbilen som vanligt,UTAN lektyr av nogot slag,eller kunnande för den
sakens skuld.Fungerat perfekt.116Amp LifePO4 Lithium BMS från Alternativenergi.no til lite över NKr 7000,-.
Har aldrig haft så bra med ström förut.Panelen på taket gjør en bra
jobb om man står i många dager,ock dom här batteierna laddas ju ursnabbt.
Nej Ni....löp o`köp.Int ångrat meg en sekund.
BMS eller inte spelar nog ingen roll skulle jag vilja påstå vad det gäller att skydda batterierna utan den rätt konstruerad är till för att ha koll på om batterierna börjar säcka i bemärkelsen gå sönder och larma användaren innan det är för sent, denna funktion är inte så vanlig ännu dock.
Underspänningsskydd brukar EBL ha inbyggt tom på min antika sådan och överspänningsskydd vem behöver det när man har en riktig laddare, vare sig det är den inbyggda i EBL, solcellsladdare eller en extern CTEK od?
Grejen tror jag är att allt för många verkar tro att man kan ta med sig hela hemmet ut map prylar, det går inte batterierna kollapsar även om man har laddning.
Ja det är ett sätt att koppla in strömförbrukare... egentligen så försvinner en stor bit av poängen med EBL om man gör så, den blir en låda med lite säkringar av den!Dieselvärmare t.ex. går inte via EBL. Lämnade min husbil i söndags för 2 veckor och glömde slå av min dieselvärmarbackup, som normalt står med tillslaget termostat för att gå in vintertid om gasen fallerar. Under 2 veckor skulle den förstört Li-batterier lätt utan utan någon form av skydd. För att inte tala om ev. annan skada.
Anders
Ja det är ett sätt att koppla in strömförbrukare... egentligen så försvinner en stor bit av poängen med EBL om man gör så, den blir en låda med lite säkringar av den!
Vi har ingen EBL och klarar oss alldeles utmärkt, men en Ampere övervakare är ett måste. Hoppas Votronic LCD-Batterie-Computer 200 S passar även till LiFePo4. Den bör vara rätt dimensionerad (200 A) även om jag skulle behöva koppla in ytterligare ett batteri med tanke på dieseluppvärmning(?)
Visa bilaga 120651
Min Truma är kopplad direkt på batteriet och den tar 1 Volt (från t.ex. 13,3V till 12,3V) i ögonblicket då brännaren skall starta.Dieselvärmare SKALL kopplas direkt på batteriet. Anders
Förklara gärna varför!Dieselvärmare SKALL kopplas direkt på batteriet.
Anders
Dieselvärmare SKALL kopplas direkt på batteriet.
Anders
Hej. Hmm du "kan" inte säga att den "tar" en voltMin Truma är kopplad direkt på batteriet och den tar 1 Volt (från t.ex. 13,3V till 12,3V) i ögonblicket då brännaren skall starta.
Tänk dig då på vad som händer om spänningen ligger på t.ex. 12,5 pga kylen är igång, eller något annat just i ögonblicket när brännaren sätter igång. Då sjunker spänningen ytterligare 1 Volt till 11,5 och Truman helt enkelt stannar pga spänningsfallet som är under minimigränsen. Truman startar inte av sig själv även om spänningen kommer tillbaka... brrrrrr...
Helt rätt, saknar Amperemeter och kan bara se spänning! Batterierna verkar "sjunga på sista versen" trotts att dom är fulladdade, just nu 13,8V....Du menar antar jag att den tar drar så mycket ström att spänningen sjunker en volt ibland när man startar eller hur?
Förklara gärna varför!